Aldeb Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har akkurat hatt en skremmende opplevelse: Da jeg kom inn på "datarommet" etter å ha vært borte noen timer, hører jeg en raslelyd, og finner hele pulten dynka i blå væske (nytt omslagsark fra sammordna opptak... ). Maskina er fortsatt på, men jeg får skrudd den av i en fart uten å ta meg tid til å sjekke cpu-tempen. Jeg finner fort ut hvor "lekasjen" kommer fra: slangen fra radiatoren til pumpa har rett og slett sprukket og falt av nippelen til pumpa! Jeg bruker zalman silikonslange dratt over messingnippler fra tess uten slangeklemmer. Nipplene har omtrent samme inner- og ytterdiameter som slangene, så de må strekkes litt for å komme innpå, men såpass må det nesten være for at de skal sitte godt uten klemmer, og jeg trodde silikonslanger skulle tåle såpass..? Er det noen som har opplevd dette før med zalman eller andre slanger? Bør jeg kjøpe en annen type, gå opp i diameter og bruke slangeklyper, eller skal jeg gi zalman et nytt forsøk? PS: Jeg har radiator og pumpe eksternt, så ingen maskinvare ble skada.. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Nå ble jeg skremt, jeg bruker også zalman sine silikonslanger og kjører hele systemet med 3/8" nipler og uten slangeklemmer . Jeg har ikke hatt noen problemer enda, men jeg har bare kjørt i 10 dager... Personlig så hadde jeg vel gitt zalman en sjanse, de virker veldig tøyelige og myke . Men nå har jeg bestilt noen kuriyama slanger(kun for moro skyld, kosta meg 40kr), så skal jeg sammenligne de med zalman sine slanger. Er det 3/8" nipler du brukte? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 tror du må ha hvert uheldig! sikkert hvert en bitteliten rift i slangen som har åpnet seg etterhvert! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 eXa er vel kanskje nærmest sannheten her? Normalt skal silikonslanger tåle svært mye før de revner. Sjøl har jeg i laange tider kjørt med 5/16" ID slanger på 10mm nipler, uten å ha opplevd problemer. Silikonslangens "achilleshæl" er som eXa nevner; rifter og sår i overflaten. Om en nippel har en litt for skarp kant eller en "grad" som kan rive opp slangen innvendig, kan dette før eller senere få slangen til å briste. Dette gjelder spesielt i de tilfellene slangen må trues over en nippel som er endel større enn slangens ID. Btw; Tror ikke du skal bekymre deg sablabra, det er svært sjelden at slike uhell skjer. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Bekymrer meg vel egentlig ikke mye . Men tror du det går ann å få slangen over en 1/2" nippel? Jeg bestilte nemlig en pumpe med 1/2" nippel... Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Jeg har kjørt mine slanger i over et år uten tegn til lekasje eller sprekker... Tror at trådstarter var litt uheldig der ja. sablabra: Dypp slange tuppen i et glass med varmt vann, så klarer du garantert å tre den over 1/2" nipel. Silikon er veldig fleksibel. Endret 4. mai 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Aldeb Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 At jeg har oversett en liten rift i slangen høres rimelig ut, ja. Jeg kommer nok til å holde godt øye med oppsettet en stund framover, lite hyggelig opplevelse..! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Å dyppe en silikonslange i varmt vann før montering, har ingen hensikt. Samye83 blander nok snørr og barter her. Silikonslanger har et "arbeidsområde" som ligger fra -60 og opp til ca 200grader, og er dermed upåvirkelige av temperaturer / varmt vann. Har man derimot en dråpe eller to med såpe i vannet, da vil dette straks hjelpe! En 3/8" slange bør relativt greit kunne monteres på 1/2" nipler, med denne fremgangsmåten. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Å dyppe en silikonslange i varmt vann før montering, har ingen hensikt.Samye83 blander nok snørr og barter her. Silikonslanger har et "arbeidsområde" som ligger fra -60 og opp til ca 200grader, og er dermed upåvirkelige av temperaturer / varmt vann. Har man derimot en dråpe eller to med såpe i vannet, da vil dette straks hjelpe! En 3/8" slange bør relativt greit kunne monteres på 1/2" nipler, med denne fremgangsmåten. 6043901[/snapback] Jeg brukte såpe på et par nipler på forrige montering, og det endte med veldig skummende vann . Måtte skylle systemet et par ganger da ja . Vi får se hvordan kuriyama-slangene er når jeg plukker de opp i morgen sammen med pumpa. De er helt sikkert mye stivere, men vi får se hva de duger til... Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Har faktisk hørt det fra stoolman da jeg kjøpte iwaki pumpa. Spurte nemlig hvordan jeg skulle få på 3/8 slangen. Men jeg pleier å bruke vaselin. Litt varmvann vil nok hjelpe litt til eller? Endret 4. mai 2006 av samye83 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Da er det i så fall stoolman som blander snørr og barter. Metoden fungerer ypperlig på PVC-slanger, men IKKE på silikonslanger! @sablabra: En dråpe eller to i en colakork med vann kan gi ganske store konsentrasjoner med såpe, og i verste fall skumming. Et par dråper i et glass med vann blir derimot noe helt annet. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Tillat meg å komme med en liten innvending. Jeg vil påstå at vann hjelper. Den vil, som Skrue påpekte, ikke øke silikonslangens strekkevne (og dermed har temperaturen lite eller ingenting å si) , men vil gjøre slangen lettere å tre på / minke friksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå