Gå til innhold

Blir bakoverkompatibiliteten til PS3 fullstendig?

thomanil

Anbefalte innlegg

Kort og greit spørsmål. :) Er bakoverkompatibiliteten til ps2-spill avklart for ps3? Vil den være 100%, eller blir det noe a la 360 med software-emulering med varierende støtte for gamle spill?

Kommer nok neppe til å kjøpe ps3 ved launch siden den antagelig blir for dyr for meg (har allerede kjøpt 360, og kommer til å skaffe Wii ved launch) Men det er en del ps2-titler (Ico, Shadow of the C, Okami, God of War, Guitar Hero etc) som jeg "må" spille. Har ikke lyst til å kjøpe ps2, og har uansett ikke så mye tid til spill akkurat nå så det er godt mulig jeg kjøper disse spillene og arkiverer dem til ps3 har droppet en del i pris, forutsatt at den klarer å kjøre gamle ps2-titler feilifritt (samt oppskalert og i AA, noe jeg håper på.)

Ellers blir jeg bare nødt til å låne en ps2 av noen. :)

Iallfall, fint om noen har konkret info.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony har sagt det samme som de sa med PS2 launchen. At maskinen vil ha full bakoverkompatiilitet. Noe som de da leverte. Har ikke noe tro på at de ikke skal gjøre det samme igjen.

Så alle spillene til PS1 og 2 vil altså også virke på 3ern også.

Men om det er emulering eller ikke vet jeg ikke. Som alle vet så har sony kortene godt intill brystet frem mot e3.

Men alle classicerne vil nok være godt mulig. Så tror ikke du vil få problem med noen av titlene du nevnte :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja, 360 sliter / sleit en del med noen titler jeg gjerne ville teste fra Xbox. Ninja Gaiden Black ble jo faktisk ikke 100% før software updaten for noen uker siden, og andre titler jeg hadde "spart" til 360 som f.eks Spider-Man 2 fungerte ikke i det hele tatt. Har ikke lyst til å brenne meg på det igjen. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Kort og greit spørsmål. :) Er bakoverkompatibiliteten til ps2-spill avklart for ps3? Vil den være 100%, eller blir det noe a la 360 med software-emulering med varierende støtte for gamle spill?

Kommer nok neppe til å kjøpe ps3 ved launch siden den antagelig blir for dyr for meg (har allerede kjøpt 360, og kommer til å skaffe Wii ved launch) Men det er en del ps2-titler (Ico, Shadow of the C, Okami, God of War, Guitar Hero etc) som jeg "må" spille. Har ikke lyst til å kjøpe ps2, og har uansett ikke så mye tid til spill akkurat nå så det er godt mulig jeg kjøper disse spillene og arkiverer dem til ps3 har droppet en del i pris, forutsatt at den klarer å kjøre gamle ps2-titler feilifritt (samt oppskalert og i AA, noe jeg håper på.)

Ellers blir jeg bare nødt til å låne en ps2 av noen. :)

Iallfall, fint om noen har konkret info.

6018345[/snapback]

Tror bakoverkompatibiliteten vil bli veldig bra, Sony har alltid prioritert bakoverkompabilitet.

Da de ikke fikk til software emulering sist gang, så tok dem hardwaren fra PS1 med i PS2, i de senere PS2-modellene har det forsvunnet endel av PS1's etter hvert som de har funnet ut hvordan de skal emulere PS1 på software.

Tror dem lærte leksa den gang, har ihvertfall ikke hørt noe annet at dem plutselig ikke skulle fortsette med tilnærmet perfekt bakoverkompabilitet.

Dem har også sagt at PS1/PS2 titler skulle kunne bli oppskalert helt opp til 1080p , men uansett om noen få merkelige titler ikke skulle virke, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over stortitlene som de du har nevnt.

Det er blitt sagt at den skal være 100% bakoverkompatibel, men Sony ingeniørene har ikke fått dette helt til enda ser det ut til: http://theinquirer.net/?article=31247

6018565[/snapback]

Hvis du klikker deg videre til kilden til Inquirer, så ser du at det ikke stemmer særlig overens med det dem rapporterer om.

Det har stått feil i flere uker nå, og dem retter det ikke, selv om dem helt sikkert er oppmerksomme på at gameindustri.biz ikke quoter Sony slik som de påstår, så jeg vil si at journalistikken i Inquirer virker relativt useriøs.

Men mange hits får dem sikkert.

Uansett, det er mye bedre å link til kilden til Inquirer, som skriver mere seriøst. :)

Det er vel sagt noe at de må passere en slags teknisk test, tar jeg ikke helt feil. Noe som er godt mulig.

Uansett ville jeg tvile på at alle spill uten videre kan kjøres på Cell.

6018789[/snapback]

Uten at jeg er noen slags ekspert tror jeg ikke Cell er det som blir det aller største problemet med emuleringen, minnet på Emotion Engine er bare tilgjengelig via DMA, og tror nok Cell kommer til å klare det der fint, selv om Cell er satt opp til å dele arbeidet mellom mye flere DMA-cacher.

Vil egentlig tro det blir like vanskelig å emulere GPU, men Sony har nok ikke glemt å ta med designet på PS2-gpu'en når dem gikk til NVidia for å bygge RSX.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Well, ser ut til at det fortsatt er en del spørsmålstegn på bakoverkompatibiliteten til PS3. De fleste ser ut til å hevde at dette sikkert går bra "siden det gikk bra sist", men siden arkitekturen visstnok er ganske radikalt forskjellig så ser jeg ikke bort fra at Sony kan få lignende problemer som MS når det gjelder dette.

Tenkte meg litt om: har en haug eldre og nyere ps2-titler jeg har lyst til å spille i år, til sammenligning er det egentlig ingen titler jeg brenner etter på ps3... ennå! :)

Jeg har derfor begynt å lete etter billig, brukt ps2.

(PM meg gjerne hvis du har en ps2 slim-versjon du vil bli kvitt! ;))

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Lit OT, men er det noen som har et eksagt tall på antall spill som kan emuleres på 360 ? Det har vel kommet seg en del de siste månedene?

EDIT: Leste at over 200 spill var bekreftet bakover kompitable her. Men om denen artikkelen er opdatert veit eg ikkje.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Siden det er som med 360 og xbox, at PS3 har annen hardware (rafikkbrikke-produsent) er det en formidabel jobb å gjøre alt 100% bakoverkompatibelt.

Hvis Sony klarer det MS ikke klarte blir jeg veldig positivt overrasket. Og får en grunn til å eventuellt bytte en gang.

Lenke til kommentar
Sony har sagt det samme som de sa med PS2 launchen. At maskinen vil ha full bakoverkompatiilitet. Noe som de da leverte. Har ikke noe tro på at de ikke skal gjøre det samme igjen.

Det er vistnok 99% bakoverkompatibilitet fra PS2 til PS1. Er noen få titler som ikke fungerer.

6032760[/snapback]

Uansett så er det mye høyere prosent en det microsoft klarte å levere.

Men jeg vil råde deg til å vente til E3. De fleste spørsmål vil da bli svart med nye spørsmål :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vistnok 99% bakoverkompatibilitet fra PS2 til PS1. Er noen få titler som ikke fungerer.

6032760[/snapback]

Uansett så er det mye høyere prosent en det microsoft klarte å levere.

Men jeg vil råde deg til å vente til E3. De fleste spørsmål vil da bli svart med nye spørsmål :thumbup:

6033361[/snapback]

Det er ingen som snakker om Microsoft og Xbox her, helt utrolig at det ikke kan være en eneste tråd om Xbox 360 eller PS2/3 her uten at det skal slenges dritt om andre konsoller for å forsvare eventuelle svakheter med konsollen det snakkes om.

Lenke til kommentar

må bare skyte inn at ingen vet noe som helst om konsollen til sony, iallefall ikke annet enn det sony forteller, og de er jo ikke akkurat kjent for å komme med hele sannheten (ps2 lanseringen noen?) men det skal jo bli enormt spennende å se hvordan den blir, også med tanke på emulering.

Foresten merkelig hvordan ps3 blir behandlet i lekmannsmedier (DB, VG OSV) det virker som om mange har et slags gudommelig bilde av sony og deres konsoller, og man sluker rått det som blir framvist av CGI, konseptart OSV (vi geekboys'n girls lar oss selvfølgelig ikke lure like lett eller hva?) også det at playstation er synonymt med spilling på samme måte som walkman er/var synonymt med bærebar kasettspiller er en enorm fordel (sony kan disse markedsføriungsgreiene! de har stort sett ikke vist noe annet enn killzonevideoen, men har nesten hypet microsoft ut av marked, med tanke på forventninger og hvordan ps3 skal presse 360 ut av markedet fordi den er så overlegen)

Lenke til kommentar

Men som du skriver Pelle så VAR walkman synonymet til bærbar musikk. Det er den ikke lengre nettopp fordi nye aktører entret markedet. Vi skal slett ikke se bort fra at Playstations glansdager er over. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Det er ingen som snakker om Microsoft og Xbox her, helt utrolig at det ikke kan være en eneste tråd om Xbox 360 eller PS2/3 her uten at det skal slenges dritt om andre konsoller for å forsvare eventuelle svakheter med konsollen det snakkes om.

6035147[/snapback]

Hvis du leser første meldingen engang til, så ser du at han spør om det er avklart om det blir 100% bakoverkompatibelt, eller om det blir slik som på 360, med varierende støtte for gamle spill. :-/

Synes ikke det er så gale å svare på ett slikt spørsmål, det er jo i alles interesse at bakoverkompatibiliteten blir bra.

Dersom det skulle stemme at det er varierende støtte for XBox 1-spill på 360, så kan det jo hende at dersom Sony klarer å få til PS2-emuleringen bra på PS3, så vil det bli gjort tilgjengelig større resurser for avdelingen som skal sørge for XBox-emulering på 360.

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig jeg driter i om PS3 vil funke med PS2 spill.. finnes jo knapt noen kule spill til PS2 i det hele tatt...

6053349[/snapback]

Err, right. Er du pc-snobb? :)

Alle de store platformene (være seg det er pc, gc, ps2, xbox) har gode spill. Hvor mange har du prøvd?

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig jeg driter i om PS3 vil funke med PS2 spill.. finnes jo knapt noen kule spill til PS2 i det hele tatt...

6053349[/snapback]

Da er det temmelig tydelig at du ikke har prøvd mange PS2-spill.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...