tharshan Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Ja, som emnetittel seier, så har eg tenkt å opne pipelines på skjermkortet, men lurer då på om korleis eg gjer dette. Blir skjermkortet varmare? Endret 30. april 2006 av tharshan Lenke til kommentar
Satricom Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg er ikke helt sikker på dette men jeg mener på at det ikke går an og åpne noen pipelines på x1800xt. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 lite varmere, spørs på hva kjøling det er fra før. er en minimum temperatur på forskjellige prosessore omtrent. så når prosessoren arbeider så blir den noe varmere hvis en åpner disse pipes. i dag laserkutter de prosessore sies det, så en ikke kan softmodde dem. 6800le, 6200, 800gto var pipemoddbare kort. 6200 blir 6600 6800le blir 6600gt evt 6800 blir 6800gt 800gto blir gt eller noe annet, Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Så det går ikkje ann å opne pipelines på X1800XT? Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 lite varmere, spørs på hva kjøling det er fra før. er en minimum temperatur på forskjellige prosessore omtrent. så når prosessoren arbeider så blir den noe varmere hvis en åpner disse pipes. i dag laserkutter de prosessore sies det, så en ikke kan softmodde dem. 6800le, 6200, 800gto var pipemoddbare kort. 6200 blir 6600 6800le blir 6600gt evt 6800 blir 6800gt 800gto blir gt eller noe annet, 6019646[/snapback] 6800LE blir ikke til 6600GT, nærmere 6800GT. 6800 blir også til 6800GT vist åpningen av pipelinsa blir vellyket. Connect3D X800GTO kan bli flashet om til X850XT. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Kan nokon svare meg på om det er muligå opne pipelines på X1800XT? Lenke til kommentar
craven Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kan nokon svare meg på om det er muligå opne pipelines på X1800XT? 6020232[/snapback] Nei det er ikke mulig. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 finst ein grunn for at det ikkje er mulig? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Kortet har 16 pixel shader units, 16 TMUs og 16 ROPs, det finst ingen "skjulte" pipelines. Endret 1. mai 2006 av Elensar Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 dersom du gidd, kan du forklare meg om dei forskjellige "greiene" Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ALU: Arithmetic Logic Unit (ALU) finnes i blant annet grafikkprosessorer, og har som oppgave å kjøre aritmetiske operasjoner (som addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon). ALU-enhetene blir i grafikkprosessorer også omtalt som "shader-prosessorer" eller "shader pipelines". En moderne grafikkprosessor inneholder en rekke ALU-er. F.eks. har Radeon X1900-brikken 48 slike. ROP: Render Output Unit eller Raster Operations Pipeline (ROP), er et av de siste stegene i en grafikkprosessors arbeid med å rendre et 3D-bilde. ROP-en tar seg av omformingen av informasjonen som ligger lagret i grafikkkortets minne, og gjør om denne til piksler som kan vises på skjermen. Ytelsen til et grafikkbrikke er avhengig av antall ROP-er. Dersom en grafikkbrikke har "32 pixel pipelines", men bare 16 ROP-er, vil brikken uansett ikke klare å pumpe ut mer enn 16 piksler per klokke. TMU: Texture Mapping Unit (TMU) er en del av grafikkprosessorer. I sin enkleste form er jobben til en TMU å bruke et 2D-bilde til å "kle" en 3D-figur. Tidligere ble TMU-er gjerne omtalt som "pixel pipelines", men med moderne grafikkbrikker er dette et begrep som er foreldet. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 ok, det var bra forklart... Men kvifor er deaktivert på somme grafikkort då? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ok, det var bra forklart... Men kvifor er deaktivert på somme grafikkort då? 6021716[/snapback] Fordi dei er skada eller øydelagt. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Men sleger liksom produsenten skada grafikkort? deaktiverer dei berre dei skada pipelines også klokka dei ned skjerkortet eller? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kortet ditt er det beste i den serien. Alt er dermed åpent, og frekvensen på GPU og minne er høyere enn dårligere kort fra samme serie (med unntak av PE da...) En serie med skjermkort er som regel basert på samme GPU (kjerne/grafikkprosessor). For å kunne ha noen billigere/dårligere alternativer enn toppkortet, lanserer man skjermkort med færre pipelines, og lavere frekvenser. Det er ikke alle GPUer som er av like god kvalitet; noen har ødelagte pipelines, og noen tåler ikke like høye frekvenser som toppkortene. Disse blir da brukt i middels-skjermkort. Som nevnt over har det vært noen serier hvor det har vært mulig å åpne deaktiverte pipelines, som kun har blitt skrudd av i BIOS på skjermkortet. Det har fungert fint for veldig mange som har prøvd, men for enkelte har det blitt masse artifacts, pga ødelagte pipelines. I nyere tid har vel pipelines blitt laserkuttet på skjermkort i de midtre klassene, slik at åpning av pipelines ikke er mulig. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 jaja, men det greit det.... Då får eg berre klokka til PE sine hastighete slik at eg får ein "PE" skjermkortet som best i serien.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå