Gå til innhold

åpne pipelines på Powercolor X1800XT 512 mb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lite varmere, spørs på hva kjøling det er fra før. er en minimum temperatur på forskjellige prosessore omtrent. så når prosessoren arbeider så blir den noe varmere hvis en åpner disse pipes. i dag laserkutter de prosessore sies det, så en ikke kan softmodde dem.

 

6800le, 6200, 800gto var pipemoddbare kort.

 

6200 blir 6600

6800le blir 6600gt

evt 6800 blir 6800gt

 

800gto blir gt eller noe annet,

Lenke til kommentar
lite varmere, spørs på hva kjøling det er fra før. er en minimum temperatur på forskjellige prosessore omtrent. så når prosessoren arbeider så blir den noe varmere hvis en åpner disse pipes. i dag laserkutter de prosessore sies det, så en ikke kan softmodde dem.

 

6800le, 6200, 800gto var pipemoddbare kort.

 

6200 blir 6600

6800le blir 6600gt

evt 6800 blir 6800gt

 

800gto blir gt eller noe annet,

6019646[/snapback]

6800LE blir ikke til 6600GT, nærmere 6800GT.

6800 blir også til 6800GT vist åpningen av pipelinsa blir vellyket.

 

Connect3D X800GTO kan bli flashet om til X850XT.

Lenke til kommentar

ALU: Arithmetic Logic Unit (ALU) finnes i blant annet grafikkprosessorer, og har som oppgave å kjøre aritmetiske operasjoner (som addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon). ALU-enhetene blir i grafikkprosessorer også omtalt som "shader-prosessorer" eller "shader pipelines". En moderne grafikkprosessor inneholder en rekke ALU-er. F.eks. har Radeon X1900-brikken 48 slike.

 

ROP: Render Output Unit eller Raster Operations Pipeline (ROP), er et av de siste stegene i en grafikkprosessors arbeid med å rendre et 3D-bilde. ROP-en tar seg av omformingen av informasjonen som ligger lagret i grafikkkortets minne, og gjør om denne til piksler som kan vises på skjermen. Ytelsen til et grafikkbrikke er avhengig av antall ROP-er. Dersom en grafikkbrikke har "32 pixel pipelines", men bare 16 ROP-er, vil brikken uansett ikke klare å pumpe ut mer enn 16 piksler per klokke.

 

TMU: Texture Mapping Unit (TMU) er en del av grafikkprosessorer. I sin enkleste form er jobben til en TMU å bruke et 2D-bilde til å "kle" en 3D-figur. Tidligere ble TMU-er gjerne omtalt som "pixel pipelines", men med moderne grafikkbrikker er dette et begrep som er foreldet.

Lenke til kommentar

Kortet ditt er det beste i den serien. Alt er dermed åpent, og frekvensen på GPU og minne er høyere enn dårligere kort fra samme serie (med unntak av PE da...)

 

En serie med skjermkort er som regel basert på samme GPU (kjerne/grafikkprosessor). For å kunne ha noen billigere/dårligere alternativer enn toppkortet, lanserer man skjermkort med færre pipelines, og lavere frekvenser. Det er ikke alle GPUer som er av like god kvalitet; noen har ødelagte pipelines, og noen tåler ikke like høye frekvenser som toppkortene. Disse blir da brukt i middels-skjermkort.

Som nevnt over har det vært noen serier hvor det har vært mulig å åpne deaktiverte pipelines, som kun har blitt skrudd av i BIOS på skjermkortet. Det har fungert fint for veldig mange som har prøvd, men for enkelte har det blitt masse artifacts, pga ødelagte pipelines.

 

I nyere tid har vel pipelines blitt laserkuttet på skjermkort i de midtre klassene, slik at åpning av pipelines ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...