Gå til innhold

Kan de fleste windows programmer kjøre på linux?

Anbefalte innlegg

Vurderer og bytte til linux nå, men før jeg evt formaterer og instalerer linux lurte jeg på om de fleste windows programmer også vil kjøre fint i linux fedora.

(liten vits i og sitte der med et nytt os og ikke få brukt noen av programmene jeg trenger, som fks dreamweaver og photoshop.)

en annen ting jeg lurte på er om det følger med noen form for brannmur og antivirus eller om jeg må laste ned dette selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først takk for alle svar.

Jeg er ikke avgengig av windows programene mine men jeg er vant til dem (var bare derfor)

Jeg har også lest om en som brukte photoshop i linux. (er det en spesiell version eller noe?)

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar

Interface til GIMP kan vel være litt uvant, tror jeg. Har hørt at du får tak i en "imitasjon" av Photoshops if til GIMP. Jeg har aldri vært noe særlig med noen av programmene. Begynte med Macromedia Firefox, og har hoppet rett over på Inkscape. Men det er jo ikke bilderedigeringsprogrammer, da.

Dremweaver har jeg derimot brukt mye. Veldig greit når du skulle kode, siden mye var automatisert og lett å finne frem, men programmet krasjet så mye at det ble utrolig irriterende. Jeg synes faktisk det er bedre med Bluefish. Trodde aldri selv jeg skulle klare meg uten WYSIWYG...

Lykke til! Har du ikke valgt distro enda, kan jeg anbefale å vente til 1. juni, for da kommer nyeste Ubuntu ut, Dapper Drake (eller 6.04)! ubuntu.com

Endret av meastp
Lenke til kommentar

La meg dele noen personlige erfaringer:

Dreamweaver - jeg endte med å hive dette programmet i søpla, og bruker nå vim m/syntax highlight og skriver validerende XHTML 1.0 Strict og CSS 2 for hånd.

Photoshop er en litt lengre historie. Det startet med at jeg hadde PS7 fungerende sånn noenlunde i wine for mange herrens år siden. Litt småglitches i interfacet, men stort sett så fungerte det greit. Etter en wine-oppgradering slutta det å fungere, og så kom en ny versjon av Photoshop, som ikke ville leke med wine uansett versjon. Redningen ble Crossover Office.

Jeg endte til slutt opp med å hive inn VMware Workstation, og installerte Photoshop og Windows XP der. Dette er den løsningen jeg hittil har vært mest fornøyd med, siden Photoshop er det eneste programmet jeg bruker som ikke eksisterer til Linux.

Antivirus og brannmur trenger du ikke bekymre deg over. Fedora kommer med en firewall, så vidt jeg vet, og du kan aktivere den hvis du vil.

En siste erfaring:

Google svarer på alt.

Lenke til kommentar

Hmm.. ZDE har jeg aldri hørt om før. (prøv pakkesystemet ditt!) Kan noen skaffe en link?

Forøvrig: Den eneste fullgode løsningen for å kjøre windows-programmer (som ikke er ektremt ressurskrevende) i linux er å legge inn WMware eller QEMU (virtuell maskin, du kjører en "ekstra pc" som et program på desktop'en din) og installere windows på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...