Gå til innhold

SATA -> Parallell ATA kabel

zappis

Anbefalte innlegg

HAr nettopp handlet inn ny pc. Asus a7v8x med raid og SATA. Problemet nå er bare å få diskene i RAID. Og det er et problem fordi man bare kan 1 parallell ATA disk (master) på ide-kanalen. For flere disker -> bruk SATA connectorene, står det i manualen. Og siden det ikke er kommet noen SATA disker på markede enda, hvordan skal jeg da få kjøre RAID?

Har lest at SATA er bakoverkompatibel med ATA. Og at man lett kan bruke gamle ATA disker på en SATA controller. Det er bare det at jeg ikke finner en slik overgangskabel noen steder.

Har noen kommet over en slik SATA -> PATA kabel?

Hilsen

Odd Einar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett bilde av sånne overganger men aldri sett de på noen webshop.

Du får enten vente til du får deg en SATA-disk, kjøpe en raid-kontroller, kjøre raid på to disker på samme kabel, eller kjøre software raid med de IDE-kontrollerene du har.

Hvis du vil ha raid fordi det er kult, vent til SATA, det er kulere. Hvis du virkelig har bruk for raid, bruk egen kontroller eller software-raid.

Det er vel Raid0 du tenker på? Eller skal du sikre dataene dine?

Lenke til kommentar

Jepp, det var RAID 0 som var tanken. Har hatt RAID en stund nå, og ville da fortsette med det. Så jeg har nok ikke undersøkt grundig nok til å finne ut av at Asus a7v8x ikke kan brukes til PATA-RAID. Blemme. Så det blir vel til at jeg skaffer noen SATA disker, om de noensinne kommer på markede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...