Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Tenker jo skolepenger. Direkte. For det er jo det som er realitet, en privat skole vil koste i underkant av det et studielån er. Men du har helt rett mtp på de som flytter (meg inkl) hjemmefra for å studere. Men vi slipper heldigvis å betale for skolen i tillegg, husk det. 6020984[/snapback] Og det er vel dette som er idéen bak denne modellen. Det er fortsatt det offentlige som betaler, men skolen blir drevet av private aktører og på denne måten slipper en det store treige byråkratiet. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Men da impliserer du ganske spesifikt at skolen vil være drevet av èn aktør, og denne aktøren har en klar agenda. Hvilken garanti har du for at de ikke vil drive skolene sine på en kunnskapsmessig feil måte? Eks: Kristen skole med kirken som aktør, vil lære andre verdier enn det som er samfunnsnormen. Er ikke bare industrien som vil ha en bit av ei slik lekker kake.. Og nå ser vi selvfølgelig på en enkel modell med en og en aktør i skolene, ikke en realitet som etter all sannsynlighet vil være flere aktører og dermed byråkratisk mambo-jambo.. Jeg tror ikke denne garantien finnes med mindre staten setter inn egne midler for å forhindre dette, dermed vil man også være mer eller mindre tilbake til det systemet man har idag, er du ikke enig?? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Men da impliserer du ganske spesifikt at skolen vil være drevet av èn aktør, og denne aktøren har en klar agenda. Hvilken garanti har du for at de ikke vil drive skolene sine på en kunnskapsmessig feil måte? Eks: Kristen skole med kirken som aktør, vil lære andre verdier enn det som er samfunnsnormen. Er ikke bare industrien som vil ha en bit av ei slik lekker kake.. Og nå ser vi selvfølgelig på en enkel modell med en og en aktør i skolene, ikke en realitet som etter all sannsynlighet vil være flere aktører og dermed byråkratisk mambo-jambo.. Jeg tror ikke denne garantien finnes med mindre staten setter inn egne midler for å forhindre dette, dermed vil man også være mer eller mindre tilbake til det systemet man har idag, er du ikke enig?? 6021055[/snapback] Selv om det er en privat aktør som driver skolen, betyr ikke dette at pensum etc vil forsvinne. Siden det er staten som gir penger betyr dette også at staten kan sette krav til hva pengene brukes til. Eller med andre ord, staten kan bestemme hvilke skole som får støtte. Forskjellen ligger i at det er en privat aktør som driver den ene skolen. Det vil ikke være byråkratisk at det er private aktører som driver forskjellige skoler. Poenget er at hvem som helst kan starte en skole, innenfor gitte rammer, og vidre få støtte av staten til dette. Besluttninger som omhandler skolen vli kunne taes på det lokale nivået og en slipper dermed at det skal synses, tenkes og konkluderes på flere hold. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Som andre har sagt sagt: Privat drevet betyr ikke nødvendigvis privat betalt. Det offentlige kan betale private for å drive skoler som er gratis for elevene. Privat drevet betyr ikke fritik fra offentlige læreplaner. Private skoler må også drive innenfor rammer gitt av det offentlige. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Ja da er jeg helt enig. Har fått det for meg at det er bedriftene som skulle sette opp pensum og diverse (mtp byråkratiet). Men kan du svare da enkelt og greit, hva er det som definerer byråkratiet innenfor skolen idag? Er det midler sponset til skolene av staten, lønninger utbetalt til lærere og systemet rundt dette, eller er det rett og slett stortinget og at alt som blir vedtatt skal innom der? Har problemer med å se hva som skaper den store byråkratiske forsinkelsen i dagens skole. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg er enig i at dagens utdanning ikke holder mål i internasjonal standard, men jeg er ikke enig i at det beste er å privatisere den, da jeg ikke tror Norge er tjent med en utdanning som styres av lommeboken til folk, eller rettere sagt: Tykkelsen på lommeboken til folk. Hva er internasjonal standard? For det første har de fleste land i verden betydelig dårligere skoletilbud enn Norge. For det andre fins det dessverre en del tvilsomme tester som utgir seg for å måle kunnskapsnivået i ulike land, og hvor Norge kommer dårligere ut nettopp fordi så og si alle barn går i den samme skolen og tar de samme testene, mens i mange andre land blir svakere elever stuet bort i spesialskoler og tar ikke disse testene. Dette gjelder f.eks. Finland. Enkel måte å heve nivået på, ikke sant? Men, det jeg tror er løsningen på utdanningsproblemet vårt: Pugging, skolen må bli hardere, skolen skal ikke være et fristed for folk som, ja, driter i den. Skolen skal være et tilbud fra det offentlige, og viss man ikke ønsker å benytte seg av tilbudet så kan man pelle seg vekk. 6019158[/snapback] Puggeskole? Nei takk! Hvis jeg vil vite navn på en haug med byer i Belgia, slår jeg opp på internett 6019369[/snapback] Utdanningstilbudet er godt i Norge på den måten at alle får gjort det, altså tatt utdanning. Men, det er viden kjent at de norske elevene er rett og slett for dårlige når det kommer til teoretiske fag, slik som matte og norsk. Grunnen til at vi er for dårlige svarer du på selv: Puggeskole? Nei takk! Endret 1. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Ja da er jeg helt enig. Har fått det for meg at det er bedriftene som skulle sette opp pensum og diverse (mtp byråkratiet). Men kan du svare da enkelt og greit, hva er det som definerer byråkratiet innenfor skolen idag? Er det midler sponset til skolene av staten, lønninger utbetalt til lærere og systemet rundt dette, eller er det rett og slett stortinget og at alt som blir vedtatt skal innom der? Har problemer med å se hva som skaper den store byråkratiske forsinkelsen i dagens skole. 6021149[/snapback] Det at alle skoler drives av "en stor bedrift" medfører som jeg prøvde å forklare at besluttninger taes langsomt. Det er heller ikke gunstig med tanke på at mange besluttninger kun påvirker enkelte skoler i landet, men må fortsatt taes i Oslo. .. Med forbehold om at jeg kun driver med synsing om hvordan skolen egentlig drives.. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ...., sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, ... 6019085[/snapback] Problemet er at folk er ulike, med ulike behov. Å behandle alle likt blir derfor helt feil. 6019903[/snapback] Ja, og i en offentlig skole får alle utdelt sine behov med mange forskjellige andre barn rundt seg fra forskjellige miljøer! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ...., sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, ... 6019085[/snapback] Problemet er at folk er ulike, med ulike behov. Å behandle alle likt blir derfor helt feil. 6019903[/snapback] Ja, og i en offentlig skole får alle utdelt sine behov med mange forskjellige andre barn rundt seg fra forskjellige miljøer! 6021447[/snapback] Nei, en prøver å "tilfredstille" alles ulike behov på lik måte. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ...., sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, ... 6019085[/snapback] Problemet er at folk er ulike, med ulike behov. Å behandle alle likt blir derfor helt feil. 6019903[/snapback] Ja, og i en offentlig skole får alle utdelt sine behov med mange forskjellige andre barn rundt seg fra forskjellige miljøer! 6021447[/snapback] Nei, en prøver å "tilfredstille" alles ulike behov på lik måte. 6021467[/snapback] Prøver?`.. syns det funker så mye bedre i den offentlige skole der ALLE kan være med istedenfor å dele ut noen også går de på privateskoler Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Prøver?`.. syns det funker så mye bedre i den offentlige skole der ALLE kan være med istedenfor å dele ut noen også går de på privateskoler 6021479[/snapback] Ja, prøver. Det er mange som klager, har selv opplevd å både vært hemmet av folk som er svakere i meg i noen fag, og hemmet andre som er bedre enn meg. Er ikke mange årene siden jeg avsluttet ungdomsskolen. Det funker rett og slett ikke. Og hvordan det å være i nærver av en person fra en annen kultur skal hjelpe på det der skjønner jeg rett og slett ikke. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ...., sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, ... 6019085[/snapback] Problemet er at folk er ulike, med ulike behov. Å behandle alle likt blir derfor helt feil. 6019903[/snapback] Ja, og i en offentlig skole får alle utdelt sine behov med mange forskjellige andre barn rundt seg fra forskjellige miljøer! 6021447[/snapback] Nei, en prøver å "tilfredstille" alles ulike behov på lik måte. 6021467[/snapback] Nei, en prøver å gi alle en like rettferdig sjanse til å utvikle seg selv. Så er det opp til hver enkelt å ta sjansen eller ikke. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Nei, en prøver å gi alle en like rettferdig sjanse til å utvikle seg selv.Så er det opp til hver enkelt å ta sjansen eller ikke. 6021504[/snapback] Tanken bak dette sier oss pent lite om hvordan det hele utspiller seg. Det er alt for mange som faller av, fordi undervisningen går for fort, og det er alt for mange som kjeder seg fordi undervisningen går for sakte. En kan ikke tilfredstille alles behov på lik måte, da behovene er forskjellige fra person til person. Ganske så enkel logikk egentlig. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Nei, en prøver å gi alle en like rettferdig sjanse til å utvikle seg selv.Så er det opp til hver enkelt å ta sjansen eller ikke. 6021504[/snapback] Tanken bak dette sier oss pent lite om hvordan det hele utspiller seg. Det er alt for mange som faller av, fordi undervisningen går for fort, og det er alt for mange som kjeder seg fordi undervisningen går for sakte. En kan ikke tilfredstille alles behov på lik måte, da behovene er forskjellige fra person til person. Ganske så enkel logikk egentlig. 6021521[/snapback] Om de faller av tror jeg at om det kan bli flere lærere til å følge opp hver enkelt elev så hadde det blitt mye bedere på slikt måte Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Prøver?`.. syns det funker så mye bedre i den offentlige skole der ALLE kan være med istedenfor å dele ut noen også går de på privateskoler 6021479[/snapback] Ja, prøver. Det er mange som klager, har selv opplevd å både vært hemmet av folk som er svakere i meg i noen fag, og hemmet andre som er bedre enn meg. Er ikke mange årene siden jeg avsluttet ungdomsskolen. Det funker rett og slett ikke. Og hvordan det å være i nærver av en person fra en annen kultur skal hjelpe på det der skjønner jeg rett og slett ikke. 6021495[/snapback] Jeg tror nok ikke at problemet ligger i likestillingen i dagens skoler, men mangelen på lærere. Som sagt før skal alle få de samme mulighetene fra starten, og alle skal få muligheten til å utvikle seg uavhengig av hva personen som sitter ved siden av, eller ovenfor deg gjør. Men, problemet ligger som sagt i at det er for få lærere innenfor den norske skolen, da man trenger noen flere lærere viss man faktisk velger å følge nivået på eleven, og ikke læreplanen. Jeg ser også for meg at de tradisjonelle klassene blir splittet opp, og det blir istendenfor laget klasser som går utifra elevens læreevne og nivå. Endret 1. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Det at alle skoler drives av "en stor bedrift" medfører som jeg prøvde å forklare at besluttninger taes langsomt. Det er heller ikke gunstig med tanke på at mange besluttninger kun påvirker enkelte skoler i landet, men må fortsatt taes i Oslo. .. Med forbehold om at jeg kun driver med synsing om hvordan skolen egentlig drives.. 6021419[/snapback] Dette er nok en forenkling, for mye kommer an på både lærer og ledelsen ved den enkelte skole. Enhetsskole betyr ikke A4-skole hvor alle skolene drives likt. Det fins store forskjeller ute og går, f.eks er det en del offentlige skoler som har gått over til aldersblandede "klasser", mens andre driver på gamlemåten. Aldersblandede klasser har mye potensiale i seg, og kan hjelpe til nettopp med problemet med at elever er på forskjellige nivåer. Og de som hele tiden maser om at skolesterke og skolesvake bør på forskjellige skoler, husk at vi ikke kan kategorisere elever så enkelt. Noen sliter fælt med matte men er gode i andre fag, mens andre f.eks har problemer med språk (dysleksi?). Derfor syns jeg enhetsskolen har mye godt i seg, selv om ting sikkert kan forbedres. Mange skoler sliter med ressurser, i tillegg til at ikke alle lærere tar like alvorlig på tilpasset opplæring. Sistnevnte er et krav i læreplanen, og sier at alle elever skal bli møtt med utfordringer tilpasset deres behov og evner. Det r derfor ikke grunnlag for å hevde at det eksisterer noe sosialistisk ønske om at alle elever skal bli like. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ...., sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, ... 6019085[/snapback] Problemet er at folk er ulike, med ulike behov. Å behandle alle likt blir derfor helt feil. 6019903[/snapback] Ja, og i en offentlig skole får alle utdelt sine behov med mange forskjellige andre barn rundt seg fra forskjellige miljøer! 6021447[/snapback] Nei, en prøver å "tilfredstille" alles ulike behov på lik måte. 6021467[/snapback] Nei, en prøver å gi alle en like rettferdig sjanse til å utvikle seg selv. Så er det opp til hver enkelt å ta sjansen eller ikke. 6021504[/snapback] På en vanlig offentlig skole så må man pent sitte å høre på lærern gjenta seg selv mange ganger, fordi de trege ikke har fått med seg ting første gang. Man må gjøre oppgaver uten utfordringer, fordi det er det som er leksa der og da. Man må sitte og vente mens lærern bruker tid på å håndtere bråkmakerne og få dem til å sitte stille, i stedet for å få uindervisning. Det er en latterlig idé som faller på sin egen urimelighet at elever med totalt ulike forutsetninger skal lære det samme pensumet i det samme tempoet. Her er forresten en relevant lenke om intelligente barn i skolen: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg tror nok ikke at problemet ligger i likestillingen i dagens skoler, men mangelen på lærere. Eller elendige lærere. Det var tilfellet for min del på videregående og takket være det var jeg ikke langt unna å slutte. Et typisk eksempel på "alle får samme elendige opplæringa". Jeg har alltid hatt lyst på høyere utdannelse og familien hadde uten problemer hatt råd til å sende meg på privatskole, men slik det er i Norge nå er ikke privatskolene spesielt høyt respektert takket være en viss side av politikken. Resultatet? Jeg fikk elendig utdannelse på ungdomsskole/videregående nivå noe det tok meg år å rydde opp i ved høyere utdannelse. Men, problemet ligger som sagt i at det er for få lærere innenfor den norske skolen, da man trenger neon flere lærere viss man faktisk velger å følge nivået på eleven, og ikke læreplanen. Nei nei nei. Ikke for få lærere. For elendige lærere. Jeg ser også for meg at de tradisjonelle klassene blir splittet opp, og det blir istendenfor laget klasser som går utifra elevens læreevne og nivå. 6021531[/snapback] Hva skjer da med likheten venstresiden maser om hele tiden? Endret 1. mai 2006 av invictus Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Det at alle skoler drives av "en stor bedrift" medfører som jeg prøvde å forklare at besluttninger taes langsomt. Det er heller ikke gunstig med tanke på at mange besluttninger kun påvirker enkelte skoler i landet, men må fortsatt taes i Oslo. .. Med forbehold om at jeg kun driver med synsing om hvordan skolen egentlig drives.. 6021419[/snapback] Men hva vil bli forskjellig gjennom å prvatisere annet enn at man må betale en større sum for skolen enn per dags dato? Beslutningene om læreplan, pensum, klasseinndeling ligger etter alt jeg skjønnte fortsatt hos staten. Eneste som er bedre er kanskje bedre midler/økonomisk støtte. Annet enn det ser jeg ærlig talt ikke poenget med byråkrati argumentet, fordi det hele tiden bli forbeholdt at staten tar ansvar for denne delen. Og om det ikke skulle være slik, så risikerer man jo at det blir vanvittige rare utdanninger med veldig individuelle retninger, innenfor hva den dags standard/norm måtte innebære, vil være. Så jeg skjønner ikke helt poenget, for å være ærlig, iom at bedrifter/industri med penger som regel legger penger i høyskole/universiteter rundt i Norge for å sikre seg utdannede folk. Hvor vil byråkratiet flytte seg dersom staten fortsatt skal ta ansvar i en eventuell skole i privat sektor?? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg tror nok ikke at problemet ligger i likestillingen i dagens skoler, men mangelen på lærere. Eller elendige lærere. Det var tilfellet for min del på videregående og takket være det var jeg ikke langt unna å slutte. Et typisk eksempel på "alle får samme elendige opplæringa". Jeg har alltid hatt lyst på høyere utdannelse og familien hadde uten problemer hatt råd til å sende meg på privatskole, men slik det er i Norge nå er ikke privatskolene spesielt høyt respektert takket være en viss side av politikken. Resultatet? Jeg fikk elendig utdannelse på ungdomsskole/videregående nivå noe det tok meg år å rydde opp i ved høyere utdannelse. Men, problemet ligger som sagt i at det er for få lærere innenfor den norske skolen, da man trenger neon flere lærere viss man faktisk velger å følge nivået på eleven, og ikke læreplanen. Nei nei nei. Ikke for få lærere. For elendige lærere. Jeg ser også for meg at de tradisjonelle klassene blir splittet opp, og det blir istendenfor laget klasser som går utifra elevens læreevne og nivå. 6021531[/snapback] Hva skjer da med likheten venstresiden maser om hele tiden? 6021569[/snapback] Jeg er helt enig i at mange av dagens lærere ikke holde mål, men det er også mange gode lærere der ute. Hva som skjer med likheten? Jeg er for det første ikke så veldig fan av venstresidens skolepolitikk, da jeg synes den inneholder en del feil og mangler, ikke at jeg er noe større fan av høyresidens. Jeg mener det viktigste er at elvene lærer på en optimal, men rettferdig måte. Likheten kommer inn på det med rettferdighet, da jeg mener at alle skal få de samme mulighetene fra starten av, men så er det opp til hver enkelt å benytte seg av den. Jeg ser som sagt for meg splittelse i dagens klassesamfunn innenfor skolen, den splittelsen skal ikke skje med en gang man har startet på skolen, men etter noen få år da man har fått kartlagt læreevnen og nivået til eleven, og man kan danne klasser eller undervisningsgrupper utifra det. Så da får alle som faktisk har de samme egenskapene de samme tilbudene. Endret 1. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå