Gå til innhold

Enhetsskolen - for eller mot?

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke, med klasseskiller vil det ende opp sånn at noen henger bak, det vil si at de får ikke den lærdommen de trenger.. hvor vil de da ende opp .. det burde vel ikke være så vanskelig å regne ut

6019050[/snapback]

Her er vi tilbake til mitt første innlegg. Under en mer fornuftig sosialisme (hvis det finnes), vil også de med lav utdannelse tjene til livets opphold. Man har ikke ressurser til å gi alle universitetsutdannelse, og dette ville også forringet nivået på dagens gode utdannelser.

6019074[/snapback]

Jo greit nok,men hovedpoenget er at alle må få lik mulighet til utdanning,det er ikke gitt at du er spesielt glup selv om foreldrene har penger :hmm:

6019094[/snapback]

Nettopp, her har penger og makt på den måte INGENTING å si det har rett og slett med ferdigheter, og at alle skal få lik oppfølging
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, nei du misforstår, sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, skal vi virkelig ha ett samfunn der folk er så mye sterkere og vet så mye bedere enn alle andre, kommer aldri til å funke i den norske skolen.. der trenger vi mye mer oppfølging for hver elev sånn at ALLE kan få en lik utdanning utenom at noen henger igjen som det helt sikkert ville endt opp med i et kapitalistisk eller høyrepopulistisk samfunn!

6019085[/snapback]

Sosialistenes mål er gi alle de samme mulighetene fra starten av, men folk skal selvfølgelig få utvikle seg, og det skal ikke ha noe betydning om personen du sitter ved siden av utvikler seg i samme tempo.

Like sjanser, like muligheter, så spørs det hvordan man bruker dem.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Nei, nei du misforstår, sosialistenes mål er ikke å gjøre folk svakere men at alle blir behandlet likt, skal vi virkelig ha ett samfunn der folk er så mye sterkere og vet så mye bedere enn alle andre, kommer aldri til å funke i den norske skolen.. der trenger vi mye mer oppfølging for hver elev sånn at ALLE kan få en lik utdanning utenom at noen henger igjen som det helt sikkert ville endt opp med i et kapitalistisk eller høyrepopulistisk samfunn!

6019085[/snapback]

Sosialistenes mål er gi alle de samme mulighetene fra starten av, men folk skal selvfølgelig få utvikle seg, og det skal ikke ha noe betydning om personen du sitter ved siden av utvikler seg i samme tempo.

Like sjanser, like muligheter, så spørs det hvordan man bruker dem.

6019103[/snapback]

Nettopp, hvorfor skal vi ha enhetsskoler i det hele tatt.. hva vil det være bruk for overhodet, ser ikke poenget der jeg!

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dagens utdanning ikke holder mål i internasjonal standard, men jeg er ikke enig i at det beste er å privatisere den, da jeg ikke tror Norge er tjent med en utdanning som styres av lommeboken til folk, eller rettere sagt: Tykkelsen på lommeboken til folk.

Hva er internasjonal standard? For det første har de fleste land i verden betydelig dårligere skoletilbud enn Norge. For det andre fins det dessverre en del tvilsomme tester som utgir seg for å måle kunnskapsnivået i ulike land, og hvor Norge kommer dårligere ut nettopp fordi så og si alle barn går i den samme skolen og tar de samme testene, mens i mange andre land blir svakere elever stuet bort i spesialskoler og tar ikke disse testene. Dette gjelder f.eks. Finland. Enkel måte å heve nivået på, ikke sant? :ermm:

Men, det jeg tror er løsningen på utdanningsproblemet vårt: Pugging, skolen må bli hardere, skolen skal ikke være et fristed for folk som, ja, driter i den. Skolen skal være et tilbud fra det offentlige, og viss man ikke ønsker å benytte seg av tilbudet så kan man pelle seg vekk.

6019158[/snapback]

Puggeskole? Nei takk!

Hvis jeg vil vite navn på en haug med byer i Belgia, slår jeg opp på internett :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva er internasjonal standard? For det første har de fleste land i verden betydelig dårligere skoletilbud enn Norge.

Og dette har bare blitt bedre under denne regjeringen som er nå, er så utrolig glad for at vi ikke fikk en ny høyrevridd regjering, da ville vi ikke fått samme fornuften ut av det offentlige skoler representerer. Det er viktig veldig viktig at barna kommer inn i en skole der de kan føle trygghet samtidig at de kan dele og få inn kunnskaper blant mange, dette er nettopp det alternativet offentlig skole representerer!

Lenke til kommentar
For enhetskole, etterkrigstiden har vist at dette var veien og gå.

Ikke minst i dag har vi behov for denne med stadig større klasseskille.

6019406[/snapback]

Hvem tror du har skyld i den klasseskillen, jo sånne ting som enhetskoler osv, det kommer ikke til å hjelpe noe som helst det kommer bare til å øke forskjellene!

Lenke til kommentar
sats på en moderne fellesskole for alle, ikke private skoler for de få.  :D

6018090[/snapback]

Hva med privatskole for alle? Slik som du uttrykker deg virker det som du er generelt imot private skoler. Det er en svært skadelig holdning, da det hindrer folk å bestemme litt over eget liv for en gangs skyld. :thumbdown:

Så lenge staten driver skolen (og nærmest forbyr privat initiativ, med vold) kan skolen aldri bli god nok.

Hvem tror du har skyld i den klasseskillen, jo sånne ting som enhetskoler osv, det kommer ikke til å hjelpe noe som helst det kommer bare til å øke forskjellene!
Hva er galt med forskjeller? Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Mot. Men med visse forbehold.

Som enkelte allerede har nevnt, så blir det feil dersom muligheten til en god utdannelse blir bestemt av innholdet på dine foreldres bankkontoer. "Like muligheter" er et prinsipp jeg mener er viktig å ivareta.

Men når det er sagt, så bør ikke "Like muligheter" bety at alle skal gjennomgå "Lik utdanning". Jeg husker når jeg gikk på barneskolen, så var jeg blant dem som alltid ble ferdig med mattebøkene før de andre. Joda, jeg fikk ekstraoppgaver, men jeg fikk ikke noen mulighet til å utvikle meg så raskt som evnene min tilsa. Jeg måtte vente på at de andre skulle bli ferdige. Andre slet med lesevansker og utviklet aldri skikkelige leseevner fordi de alltid lå et hakk bak. De måtte gå videre til nytt og vanskeligere stoff samtidig som oss andre. Dette er et system som straffer i begge ender, og jeg ser ingen logisk grunn til å videreføre det.

Den sosialdemokratiske tankegangen er selvfølgelig at en differensiering av elever vil føre til et klasseskille mellom de flinke og de svake, men dette vil uansett manifestere seg senere ved de uunngåelige karakterforskjellene som vil oppstå. Jeg har liten tro på at de svakere elevene på magisk vis blir sterkere ved å bli tvunget sammen med de mer dyktige elevene.

Så har vi elevene som har ingen interesse for å lære, og fungerer som forstyrrende element i klassen. Å gi disse et spesialtilbud vil være både i deres egen og de andre elevenes interesse.

Jeg er mer skeptisk til å opprette privatskoler for ulike trossyn; jeg mener generelt sett at religion og skolegang bør være separert. Privatskoler for ulike pedagogiske filosofier synes jeg derimot er helt greit.

Konklusjon:

Tilpasse skolesystemet elevenes evner: JA

En privatisering som fører til prisforskjeller mellom ulike tilbud: NEI

En privatisering som fører til alternative tilbud uten ekstrakostnader for foreldrene: JA

Kristne skoler: Helst ikke..

Lenke til kommentar

Nei nei, det er vel heller det motsatte, jeg ser på private skoler som rett og slett å ta overhånd for andres mulighet til å kunne bestemme for seg selv! .. vi skal ikke ha forskjeller i samfunnet sånn at de svake henger etter det er rett og slett urettferdig ovenfor dem!

Lenke til kommentar
Hva med privatskole for alle? Slik som du uttrykker deg virker det som du er generelt imot private skoler. Det er en svært skadelig holdning, da det hindrer folk å bestemme litt over eget liv for en gangs skyld.  :thumbdown:

Nå er det jo slik i dag at vi har mange valgmuligheter i videregående skole og høyere utdanning. Men på grunnskolenivå, hvem blir det egentlig som får valgmuligheter? Eleven? Eller bare foreldrene?

Selv mener jeg det er bedre at lille Ali på 6 år begynner i enhetsskolen og får gå sammen med en blanding av andre barn, og tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i et bredt spekter av fag (som kan bygges videre på når han blir eldre og er i stand til å foreta egne fremtidsvalg) enn at foreldrene sender han på en privat fundamentalistisk religiøs skole fordi de har funnet ut at han bør bli imam når han blir stor. Og da egner enhetsskolen seg dårlig. Bedre med en skole hvor de bruker 40 av 50 uketimer til koranpugging. :ermm:

Sannheten er jo at enhetsskolen ble dannet nettopp for å gi BARNA flere valgmuligheter opp i skolesystemet. Nå får nemlig alle barn den samme basisutdanningen i grunnskolen, og alle muligheter holdes derfor åpne når de blir gamle nok til å begynne på vgs. Før enhetsskolen var det slik at elevene ble fastlåst mye tidligere, alt etter hvilken skole de gikk på. Jeg mener i hvertfall det er helt urealistisk at små barn skal vite hva de vil bli når de blir store. Det er tross alt grenser for hvor mange brannmenn vi trenger. Det er vanskelig nok å foreta slike valg i 15-16 års alderen.

Lenke til kommentar

Nei jeg er så absolutt ikke sadist og jeg mener heller at offentlige skoler er der flinke elever er fordi der er det mest produktiv lærdom å hente ifra, jeg ser ikke på privatskoler som noe produktivt i det hele tatt der man tar vekk en andel av elevene også lar resten være igjen.

Lenke til kommentar
Nei nei, det er vel heller det motsatte, jeg ser på private skoler som rett og slett å ta overhånd for andres mulighet til å kunne bestemme for seg selv!

Så når jeg kjøper meg en skoleplass på en privat skole for mine egne penger så fratar jeg din selvråderett?

.. vi skal ikke ha forskjeller i samfunnet sånn at de svake henger etter det er rett og slett urettferdig ovenfor dem!
Dette må nødvendigvis medføre slaveri. Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Når du skriver "konklusjon", betyr dette at en logisk slutning er trukket i samsvar med de premisser slutningen er trukket av. Er du sikker på at du har gjort noe slikt?

6019461[/snapback]

Burde vel være ganske klart? Det kalles forresten "pragmatisme"; ikke alle slutninger trekkes fra et snevert idiologisk grunnsett, men utifra ulike praktiske hensyn som veies opp mot hverandre.

Foreslår at du legger fra deg den Ayn Rand-boken din, og våkner opp til den virkelige verden. Fordelen er at man heldigvis vokser fra seg libertarianisme etter hvert som man blir eldre.. ;)

Lenke til kommentar
Nei nei, det er vel heller det motsatte, jeg ser på private skoler som rett og slett å ta overhånd for andres mulighet til å kunne bestemme for seg selv!

Så når jeg kjøper meg en skoleplass på en privat skole for mine egne penger så fratar jeg din selvråderett?

.. vi skal ikke ha forskjeller i samfunnet sånn at de svake henger etter det er rett og slett urettferdig ovenfor dem!
Dette må nødvendigvis medføre slaveri.

6019471[/snapback]

Nei det gjør du da ikke, men det blir jo feil for resten av samfunnet at noen som rett og slett strever men får ikke til ender opp under, skal vi glemme bort disse da?

Lenke til kommentar
Puggeskole? Nei takk!

Hvis jeg vil vite navn på en haug med byer i Belgia, slår jeg opp på internett :)

For å vise dine lærere og forelesere at du på egenhånd er istand til å lære noe, er galt? For karaktersettingens skyld er det ikke viktig for lærer, foreleser og sensor å kunne bekrefte at skallen din virker, mer enn at den kan å søke seg frem til svar på oppgaver på nettet?

6019421[/snapback]

Hva legger du i ordet lære? Å pugge en haug med navn og årstall kun med det formål å huske det lenge nok til å gjøre det bra på en prøve, og så er dette glemt noen dager senere? For det er jo nettopp dette som så altfor ofte skjer i praksis. Og da er "kunnskapen" ganske ubrukelig. Du nevner karakterer, men det er jo ikke det endelige målet, men bare et virkemiddel for vurdering. Hvis du bare er interessert i å teste om knollen til elevene virker, kunne du jo bare gitt alle en enkel faguavhengig hukommelsestest?

Poenget mitt er at verden er såpass annerledes i dag enn den var i puggeskolens glanstid. Derfor mener jeg det er bortkastet å bruke så mye tid på evinnelig pugg av ren figurativ kunnskap.

Lenke til kommentar
Nei det gjør du da ikke, men det blir jo feil for resten av samfunnet at noen som rett og slett strever men får ikke til ender opp under, skal vi glemme bort disse da?

6019482[/snapback]

Så hvordan umuliggjør privatskoler selvråderett?? Hva er det du vil frem til?
Lenke til kommentar
Puggeskolen satte jeg opp som en motvekt til din "ikke lære en dritt-modell".

6019490[/snapback]

Vet du forskjellen på figurativ og operativ kunnskap?

Jeg har forøvrig aldri sagt at man ikke skal lære noe skolen, men jeg er skeptisk til å ha så mye mer pugging i skolen.

Lenke til kommentar

6019482[/snapback]

Så hvordan umuliggjør privatskoler selvråderett?? Hva er det du vil frem til?

6019499[/snapback]

Jeg vil frem til det jeg skrev tidligere at vi skal satse på en moderne felleskole for alle, ikke private skoler for de få ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...