Gå til innhold

Trenger desparat hjelp til valg av kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe kamera.. Hadde håpet på å holde meg under 5000 på selve kameraet, så blir det selvflølgelig + minnebrikke, veske og ekstra batteri. :hmm:

Mine krav til kameraet.

Inget bildestøy! Tåler litt dårlig belysning og fortsatt godt bilde.

Lite og pent kamera

God oppløsning

Zoom: ca 15x +/- Tåplig med MASSE zooom.... Men mindre man har tenkt å løpe rundt med stativ under armen

Lagringsformat: ?? Har ikke helt sett noen spesiell fordel med noen av de... Dersom man har DVDkamera blir det jo ganske eksklusivt i lengden... Kanskje helst ikke det...

Liker Sony DCR-HC42E

Må ha en enkel måte å overføre til annen lagringsenhet .. Skal vel være mulig å koble til DVD-opptaker og bare overføre til vanlig DVD? Men dette kameraet har jo gått ut! DCR HC-39E likner jo veldig men mangler DV-inn og S-video ut... Hva medfører det? Sony DCR HC-35E Ser jo også bra ut... Kanskje litt mer for pengene? Kanskje jeg rett og slett er for opphengt i Sony? :ermm:

Noen som kan hjelpe meg med anbefaling av et kamera? Jeg er helt lost, og det begynner å haste litt :blush:

På forhånd tuuusen takk for hjelp! :yes:

Endret av LilleBlomst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nemne at oppløysninga har lite eller ingenting å seie for videokvaliteten, då den uansett vil vere på 720*576 pixlar, etter PAL-standarden. Har du tenkt å bruke kamera til stillbilete derimot, so vil oppløysninga ha noko å seie.

Å kople til DVD-opptakar er ikkje noko problem, gitt at DVD-opptakaren har firewire-inngang. Overføring til PC bruker gjer ein med same metode, firewire, som ChillyWilly seier.

Som han òg seier, miniDV er det beste formatet, då det er enklast med tanke på redigering (vert støtta av alle program utan problem) og gjev betre kvalitet, grunna mindre komprimering.

Har ingen spesifikke tips, anna enn dei få kameraa frå Sony og Panasonic i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Kan nemne at oppløysninga har lite eller ingenting å seie for videokvaliteten, då den uansett vil vere på 720*576 pixlar, etter PAL-standarden. Har du tenkt å bruke kamera til stillbilete derimot, so vil oppløysninga ha noko å seie.

6018079[/snapback]

Ah! har annet kamera til stillbilde... Da er ikke det noe å tenke på... har sett at Sonykameraene ikke har plass til minnebrikke for stillbilde heller, da er det jo litt kronglete å bruke det til stillbilde :)

Lenke til kommentar

Jodå, Sony-kamera har inngang for minnekort, men det er då snakk om Memory Stick eller Memory Stick Duo, som er Sony sine eigne minnekort. Har du anna kamera til stillbilete, so bruk det. Stillbileta du får frå videokamera kan nok ikkje måle seg med dei du får frå eit vanleg digitalt stillbiletekamera.

Lenke til kommentar

Størrelsen (eller oppløsningen) til den optiske sensoren har faktisk noe å si for bilde/videokvaliteten. Hc35 har mindre sensor, HC46 har litt større sensor, mens HC96 har en enda større optisk sensor. Kvaliteten blir bedre på opptaket, oppløsningen forblir den samme naturligvis. Derfor er HC46 det naturlige valget i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Du ser en pitteliten forskjell på HC35 og HC46, der HC46 har finere flyt i bildet. Slår du til med HC96 (eller HC94 som har samme optikk, men billigere pga ingen extra lyd/video inngang) vil du se en enda større forskjell. Jeg valgte HC96 etter å ha prøvd HC46, det var en vesentlig forbedring og fant ut at det var verdt de 2000 kronene extra.

Lenke til kommentar

Kan vere eg har misforstått noko, men den fysiske storleiken på CCD-brikka (biletbrikka) og oppløysninga den har, er no ikkje det same? Ein kan ha CCD-brikker av same storleik, men med ulik oppløysning.

Når det er sagt, so stemmer det at det er betre å ha eit kamera med større CCD-brikke. Kamera vil vel verte betre under dårlege lysforhold.

Lenke til kommentar
Du ser en pitteliten forskjell på HC35 og HC46, der HC46 har finere flyt i bildet. Slår du til med HC96 (eller HC94 som har samme optikk, men billigere pga ingen extra lyd/video inngang) vil du se en enda større forskjell. Jeg valgte HC96 etter å ha prøvd HC46, det var en vesentlig forbedring og fant ut at det var verdt de 2000 kronene extra.

6023036[/snapback]

Grunnen til at HC46 har finere flyt i bildet, har ikke noe med oppløsningen å gjøre, som uansett er 720x575 pixler... samme hva du gjør. Men at selve den fysiske størrelsen på sensoren er større, gjør at det kreves mindre lys for å få bra bilder. Da får man for det første skarpere bilder med mindre støy, og kameraet kan klare seg med kortere lukkertider. Det fører til at bildet i seg selv flyter lettere.

Canon MV7xx, 8xx og 9xx serien har hakkete bilder når du er innendørs. Det kommer ikke av dårlig oppløsning, men av lang lukkertid pga. dårlig lysfølsomhet på den fysisk lille bildesensoren.

Større oppløsning kan faktisk føre til dårligere bilde, da hver pixel blir mindre og derfor mindre lysfølsom (hvis den fysiske størrelsen på sensoren er den samme, vel og merke). Større oppløsning brukes kun til stillbilder, eller for å kunne ha en grei elektronisk bildestabilisatorfunksjon som da kan bruke pixler utenfor den vanlige oppløsningen for å stabilisere bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...