Adeel Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 hei jeg skal kjøpe en ny bil. Har sett på kontrakter osv på nettet og jeg er medlem av NAF så jeg føler meg sikker på den bilen jeg skal kjøpe. Men jeg har aldri kjøpt bil før og lurer på hva man skal gjøre. Er det selger som skriver at han har solgt bilen til meg på sånn "lapp" man får på Biltilsynet eller må begge bli med til Biltilsynet og signere på papirer? Jeg har budsjettert for bilens pris, omregistreringsavgiften iforhold til www.toll.no og forsikringspremien etter hva jeg har sett i nettbanken min. Trenger jeg å tenke på mer? Skal kjøpe alarm også, DEFA greier. Også lurte jeg på om det er lurt med Delkasko eller om jeg bare skal ha ansvarsforsikring. Fordi, jeg leser om ungdom som kræsjer, og de får jo aldri brukt delkaskoen sin sånn sett. Er det vits med delkasko da a? Holder bare med ansvarsforsikring da? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 1. Dere gjennomfører handelen, overfører bil og penger. 2. Selger sender salgsmelding til Statens Vegvesen. 3. Noen dager etterpå får du regning på omregistreringa. 4. Noen dager etter betaling får du nytt vognkort. Merk at du kjører på selgers forsikring frem til bilen er omregistrert. Hvis selger ikke vil det, så må dere til Statens Vegvesen og omregistrere på stedet. Delkasko er hvis bilen blir stjålet eller brenner opp, sånn hovedsakelig. Hvis bilen din ikke er brennbar og umulig å stjele, så har du ikke behov for delkasko. Lenke til kommentar
Adeel Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Delkasko er hvis bilen blir stjålet eller brenner opp, sånn hovedsakelig. Hvis bilen din ikke er brennbar og umulig å stjele, så har du ikke behov for delkasko. 6017491[/snapback] Skjønner. Jeg tror jeg går for Delkasko just in case. Koster meg 1500 ekstra i året. Så er jeg litt ekstra sikra... Hvis noen prøver å bryte opp bilen, dvs ødelegger nøkkelhullet under innbruddsforsøk, dekker delkasko slikt ikke sant? Skader under innbrudd? Også dekka det tyveri av ting inni bilen inntil 10.000 kr., det stemmer også ikke sant? Noen andre med input om saken? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Det magiske ordet er egenandel. Lenke til kommentar
ehavig Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Merk at du kjører på selgers forsikring frem til bilen er omregistrert. Hvis selger ikke vil det, så må dere til Statens Vegvesen og omregistrere på stedet. 6017491[/snapback] Går dette automatisk, eller må man avtale med selger at han ikke sier opp forsikringen sin før jeg har fått nytt vognkort? Eide en bil for mange år siden, husker ikke hva jeg gjorde når jeg kjøpte den, men fem min etter at den var solgt ringte jeg forsikringsselskapet og så opp forsikringen. Kjørte den nye eieren uten forsikring til omregistreringen var gjennomført? Er det noen forskjell i avgifter til staten om brutkbilen man kjøper har skilt eller ikke? Einar Lenke til kommentar
otis Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Dette går helt automatisk, egentlig skal man ikke kunne si opp forsikringen før ny eier er registrert eller at skiltene er levert inn eller klippet av. Men man kan si opp forsikringen på bilen, hvis man møter opp i banken med salgsmelding og underskrift av begge parter. Det kan tilkomme avgifter på en bil om den har skilter eller ikke. Men det er vel bare på-skiltingsgebyr, som kommer av at bilen har blitt klippet skiltene på. Eller så kan den ha vært uten skilt for lenge, slik at skiltene er makulert. Og da må det kjøpes ny. Men all denne info får du hos 06650. Delkasko er jo fint å ha ved evt. innbrudd, brann eller ruteknusing, da det er som oftest egenandel på 4000,- ved innbrudd og brann og 2000,- ved ruteknusing. Unntaket er at ved alarm på bilen så slipper du som oftest egenandel ved innbrudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå