Gå til innhold

Hvor stor er forskjeller på 6- og 8-bit?

Bluum

Anbefalte innlegg

Er det noen synlig forskjell i det hele tatt? Og er ikke 6- og 8-bit litt lite når jeg har mitt fossil av en CRT-monitor på 32-bit? (eller har jeg :hrm: )

Er det noen som har peiling på forskjellen?

Har lest på nettet at skjermer med 16,2Millioner farger er 6-bit, og at de fleste med 16,7Millioner farger er 8-bit.

Når det gjelder 19" så er den laveste responstiden jeg har sett med 16,7M farger på 25ms, mens på 17" tror jeg du får ganske lav responstid selv på 16,7m farger.

Om forskjellen er så stor på 6- og 8-bit, er den så stor at den gjør det verd å kjøpe en 17" fremfor en 19"?

17" er jo billigere også... :cool:

Jeg mener, for eprisen av en grei 19" får du jo en "kick-ass" 17" med 8-bit og la oss si 8ms + god kontrast og lysstyrke.

For meg som skal spille og se på film, er det noe å hente på de 2 bittene?

Og er det noe som har gode forslag til meg? (maks 3200kr)

På forhånd takk for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 bit er mye mindre. Jeg vet at det syvende bittet er 128, så det betyr at du med 6 bit har 128 forskjellige kombinasjoner.

Om du har mye å hente på to bit spørs hvor nærme du kommer øyets grense for å skille farger fra hverandre, for i teorien gir to bit 4x så mange kombinasjoner som kan være drastisk f.eks når du går fra to bit til fire, men sannsynligvis ikke merkbart i det du går fra 120 til 122 fordi du (trolig) er over grensen for hva øyet greier.

Men her kommer mitt saklige svar uten at jeg er helt sikker på at det er helt rett. Antall bit som blir oppgitt er per "grunnfarge", som er RGB gjør at det blir tre 6 eller 8 bit som blir satt sammen til alle kombinasjoner en pixel kan vise. 6x3=18 og 8x3=24 som altså er 262144 og 16777215.

EDIT: Dette fordi (om jeg husker rett) at en LCD-skjerm har tre lag med "LC" (liquid crystal)

EDIT2: Etter litt googling ser jeg at jeg har feil i matten, men ikke sååå mye. Det som er rødt er feil, og jeg skal oppdatere snart. Det er oppdatert.

Jeg har selv veldig lite erfaring med LCD, men et bra tips er å alltid prøve ut skjermen på forhånd dersom det er mulig og muligens teste om du ser forskjell mellom flere modeller med forskjellig fargedybde. Jeg tror ghosting og blurring vil være lettere å se og irriterende enn et mindre fargeutvalg.

Her er litt tekst google gav meg du sikkert har lest:

This is the biggest problem for individuals who are looking at purchasing an LCD monitor. Most manufacturers do not list the color depth of their display. Even fewer will list the actual per-color depth. If the manufacturer lists the color as 16.7 million colors, it should be assumed that the display is 8-bit per-color. If the colors are listed as being 16.2 million or 16 million, consumers should assume that it uses a 6-bit per-color depth. If no color depths is listed, it should be assumed that monitors of 12ms or faster will be 6-bit and the 20ms and slower panels are 8-bit.

Does it Really Matter?

This is very subjective to the actual user and what the computer is used for. The amount of color really matters to those that do professional work on graphics. For these people, the amount of color that is displayed on the screen is very important. The average consumer is not going to really need this level of color representation by their monitor. As a result, it probably doesn't matter. People using their displays for video games or watching video will likely not care about the number of colors rendered by the LCD but by the speed at which it can be displayed. As a result, it is best to determine your needs and base your purchase on those criteria.

EDIT17: Masse skrivefeil.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Ja, har lest den teksten.

De regnestykkene dine gjør meg ikke så veldig mye klokere, men nå skjønner jeg litt mer om hva det dreier seg om.

Takk skal du ha.

Men er det noen som har erfaring med forskjellen?

Har fått noen tilbud på 19" LG skjermer:

L1932P-SN - ca 2600kr

L1940PQ - ca 2400kr

L1950E-SF - ca 2100kr

Er det gode tilbud?

EDIT: Hvordan er Hyundai på kvalitet? Har hørt at de skal ha mange feil på skjermene sine. (eller at man ofte får en skjerm med feil på). Ser selv på de skjermene skolen har at de aller flesta har en eller to døde pixler.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...