GKO Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 - Bio-etanol (E85) for bruk som drivstoff i biler blir avgiftsfritt. Dette opplyste Finansminister Kristin Halvorsen på SV’s landsmøte torsdag. Dette kan gi en svært rask miljøgevinst. - Vi har regnet på miljøeffekten og dersom vi kan bytte ut eksempelvis 1.500 av våre bensinbiler med bio-etanol biler vil det redusere utslippet av klimagassen CO2 med ca 80 %, det vil si om lag 5000 tonn årlig, opplyser Avis-lederen, som er svært glad for Finansministerens utspill. http://vol.no/motor/?N=5262 Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Tja...det er jo bare et spørsmål om tid før det blir avgifter på dette også. Når nok personer har gått over til det så varer nok ikke gleden lenge. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Hvordan skal vi finansiere velferdsstaten hvis inntektene til staten tørker inn? Lenke til kommentar
GKO Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Hvordan skal vi finansiere velferdsstaten hvis inntektene til staten tørker inn? 6016989[/snapback] Tja,vi har jo verdens høyeste avgifter på alt så jeg tror ikke inntektene skrumper inn av dette,dessuten så sparer dette miljøet og tenk bare hva staten kan spare der. Nå er jo denne "sosialistregeringen" kritisert for å ikke gjøre noe og jaggu blir det ikke kritikk om de gjør noe. Endret 30. april 2006 av GKO Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 *kremt* diesel *kremt* (pointet var: diesel har blitt svindyrt nå som nok mennesker bruker det) Lenke til kommentar
GKO Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 *kremt* diesel *kremt* (pointet var: diesel har blitt svindyrt nå som nok mennesker bruker det) 6017040[/snapback] Ja vet det,men så er jo Diesel det som forurenser mest i dag da. Var faktisk ikke klar over det før jeg leste om det for en tid siden . Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 - Bio-etanol (E85) for bruk som drivstoff i biler blir avgiftsfritt. Dette opplyste Finansminister Kristin Halvorsen på SV’s landsmøte torsdag. Dette kan gi en svært rask miljøgevinst. - Vi har regnet på miljøeffekten og dersom vi kan bytte ut eksempelvis 1.500 av våre bensinbiler med bio-etanol biler vil det redusere utslippet av klimagassen CO2 med ca 80 %, det vil si om lag 5000 tonn årlig, opplyser Avis-lederen, som er svært glad for Finansministerens utspill. http://vol.no/motor/?N=5262 6016867[/snapback] Great work Kristin!! Lenke til kommentar
warpig Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det er når jeg leser sånt jeg skjønner hvorfor SV er mitt parti. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det er når jeg leser sånt jeg skjønner hvorfor SV er mitt parti. 6017736[/snapback] Åh flott å høre slikt, det samme går for meg.. syns nesten synd på partiet som har hatt så mye hets rundt seg under den seneste tiden Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Dette er tull, tøys, sprøyt, svada ... og det er skremmende å se at folk sluker dette. (skulle gjerne kommt med sterkere gloser). Ta eksempelet med .... bio disel tror jeg det var. Hydro Texaco selger og produserer dette. Det er kraftig avgiftsreduksjon på dette. Men utsalgspris på bio disel er 10 ØRE mindre enn vanlig disel. "Detta va jo ikkje meiningå" sier politikerene. Dustefolk sier jeg. Lær seg økonomi, spesielt om tilbud og etterspørsel. Hvorfor skulle noen selge slik drivstoff grisesuperbilligt? Hvorfor? Ingen bedrift ønsker å starte en kampanje der de får sine kunder til å gå over på noe de tjener mindre på. Og vil staten ødelegge grunnlaget for våre største selskap? De firmaene som PØSER penger inn i statskassen. De firmaene som TJENER MEST. Oljefondet .... nei nei og atter nei. Endret 30. april 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
GKO Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Dette er tull, tøys, sprøyt, svada ... og det er skremmende å se at folk sluker dette. (skulle gjerne kommt med sterkere gloser). Ta eksempelet med .... bio disel tror jeg det var. Hydro Texaco selger og produserer dette. Det er kraftig avgiftsreduksjon på dette. Men utsalgspris på bio disel er 10 ØRE mindre enn vanlig disel. "Detta va jo ikkje meiningå" sier politikerene. Dustefolk sier jeg. Lær seg økonomi, spesielt om tilbud og etterspørsel. Hvorfor skulle noen selge slik drivstoff grisesuperbilligt? Hvorfor? Ingen bedrift ønsker å starte en kampanje der de får sine kunder til å gå over på noe de tjener mindre på. Og vil staten ødelegge grunnlaget for våre største selskap? De firmaene som PØSER penger inn i statskassen. De firmaene som TJENER MEST. Oljefondet .... nei nei og atter nei. 6017786[/snapback] Hvor står det noe om utsalgsprisen her? Det vi snakker om er at dette skal være avgiftfritt . Dessuten vil prisen på dette falle etterhvert som teknologien og etterspørselen øker, bare se til Sverge. Johansen er også sjef for den svenske bilutleievirksomheten. Der har han flere hundre slike miljøbiler i drift og i løpet av sommeren vil han øke til 1500 biler. Satsingen har vært en suksess. http://vol.no/motor/?N=5262 Endret 30. april 2006 av GKO Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det blir jo utrolig teit å påstå at bensinstasjoner ikke vil selge ut denne type drivstoff da. Hvor får du dette fra? Tror du alle nordmenn i Norge knipser med fingeren så får de en ny bil?? Tror nok mange av disse nye hybridbilene vil være dyre, samt det vil ta en lang og hard indoktrinerings-politikk for å få dette inn for fullt. for Kristin (som jeg forøvrig synes hadde en ufattelig dårlig debatt i redaksjon1 med P.K. Foss) Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg snakker om hvordan ting fungerer i praksis. Gidder du å kjøpe en bil som går på rart drivstoff som koster det samme som vanligt? NEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIII. Folk vil bytte når de har et BEHOV for det. BEHOV. Hvor kommer behov inn i bildet med avgiftslettelse. Avgiftslettelse er ment for å stimmulere til en mer konkuransedyktig pris. Altså i dette tilfellet for å oppnå betydelig lavere pris slik at det fungerer som lokkemiddel for å bytte motor. Dere drømmer sier jeg. Hvor mange % benytter alternativ drivstoff i sverige kontra norge?? Den dagen oljeprisen blir så høy at vi faktisk syns at det koster mer enn det smaker, DA vil vi gå over til brutalt andre typer teknologi. Når vi har et behov. EDIT: Hvor sa jeg at bensinstasjoner ikke ville selge dette? Har jeg aldri sagt. Kun at prisen ikke blir spesielt lavere. Endret 30. april 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Tror du misforstår litt med økonomien litt der. Er ikke bensinstasjonene som stikker av med fortjenesten i de fleste tilfeller altså. Er vel mere staten som står i sin mørke kappe i dette hjørnet.. Ett fett om de tjener sine 2-3 kroner (?) på bensin eller bio-etanol skulle en tro. Kan ikke skjønne noe særlig annet.. Og alle ville jo gjennomskuet en såpass høy fake pris, på noe som spesielt er avgiftsfritt. Nei denne prisen vil nok være skremmende lik prisen på bensin for stasjonens del (tenker altså fortjenste for stasjon per liter). Eks så ikke blir misforstått: Bensin=11,- (2->3,- går til stasjonen, resten til staten) Bio-etanol=X+2->3,- (innkjøpspris X pluss samme fortjeneste som bensin) Hvorfor skulle det ikke være slik? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Dette med miljøhensyn bør taes med en klype salt. Nå får vi meget stort utslipp i Hammerfest dobbelt så stort som Oslo,s totale bilutslipp pr. År?. Samtidig kan en se statstjenestemenn/kvinner stå og beklage seg hvis flytrafikken går ned og glede seg hvis den går opp. Staten selv er den absolutt største forurenser, allikevel har staten ingen krav til om miljøkompetanse blandt styremedlemmer i sine eierinteresser/næringer. Både inne kraftverk, olje, skipsfart, transport som staten har næringsinteresser, eierandeler i ansettes det miljømessig ufaglærte ledere over en lav sko. Manglende kompetanse og evne til og ta langsiktige vurderinger blandt disse ledere vil koste oss vanlige innbyggere dyrt. Da kan det falle lettere og øke skatter og avgifter på den vanlige innbygger. Så jeg har ingen tro på noen politikere når det gjelder miljøet. Lenke til kommentar
GKO Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg snakker om hvordan ting fungerer i praksis. Gidder du å kjøpe en bil som går på rart drivstoff som koster det samme som vanligt? NEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIII. klart jeg gjør,dette er meget viktig for miljøet og jeg nøler ikke om jeg kan bidra til å forbedre dette. Dere drømmer sier jeg. Hvor mange % benytter alternativ drivstoff i sverige kontra norge?? Har ikke tallene men vet det er langt flere der enn her i landet. Sverge har jo forøvrig satt seg som mål å stase for fullt på slikt drivstoff,ja faktisk har de satt seg som mål å bli verdensledende både på produksjon og bruk av dette. Vi må bare innse at dette er noe positivt som kommer for å bli,vi er nødt til å ta miljø på alvor og oljen varer ikke evig . EDIT: Hvor sa jeg at bensinstasjoner ikke ville selge dette? Har jeg aldri sagt. Kun at prisen ikke blir spesielt lavere. har du noe som dokumenterer dette? Endret 30. april 2006 av GKO Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg snakker generellt. Ikke om DU VIL KJØPE en slik rar bil. For det er ytterst få av oss nordmenn som kjøper av idealistiske årsaker. Hvor mange el biler har vi? Praktisk talt ingen. Biler på gass? Jeg mener at avgiftskutt på rart drivstoff er tull. Bio-disel prisen er lik vanlig disel. Hydro kunne satt denne prisen brutalt mye mer ned, enn bare 10 øre under vanlig. Ergo så utnytter Hydro muligheten for å ha en større fortjeneste. Jeg gidder ikke leite i nrk arkivene etter nyheten om bio-disel som har samme pris som vanlig disel, tross store avgiftskutt. Der en sv politiker gikk ut og sa "var ikke dette vi ville". Men ikke mer en 1 til 2 uker gammel. Mulig distriktsnyhet. Men setter de bensinprisen opp 150% ... spesielt over natta ... da blir det saker. Men ikke før. Lenke til kommentar
GKO Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Jeg snakker generellt. Ikke om DU VIL KJØPE en slik rar bil. For det er ytterst få av oss nordmenn som kjøper av idealistiske årsaker. Hvor mange el biler har vi? Praktisk talt ingen. Biler på gass? Jeg mener at avgiftskutt på rart drivstoff er tull. Bio-disel prisen er lik vanlig disel. Hydro kunne satt denne prisen brutalt mye mer ned, enn bare 10 øre under vanlig. Ergo så utnytter Hydro muligheten for å ha en større fortjeneste. Jeg gidder ikke leite i nrk arkivene etter nyheten om bio-disel som har samme pris som vanlig disel, tross store avgiftskutt. Der en sv politiker gikk ut og sa "var ikke dette vi ville". Men ikke mer en 1 til 2 uker gammel. Mulig distriktsnyhet. Men setter de bensinprisen opp 150% ... spesielt over natta ... da blir det saker. Men ikke før. 6018720[/snapback] Tror du missforstår litt,dette er ikke "rare" biler men helt vanlige biler der motorene er tilpasset dette drivstofet, og når det kommer i full produksjon i bla Sverge og det blir mulig å få tak i på de fleste stasjoner kommer det til å bli flere og flere som kjøper disse. Så å kalle dette rare biler må enten være fordi du ikke har satt deg inn i hva det dreier seg om eller at du ikke vil sette deg inn i det Når det så gjelder Hydro eller andre som måtte skru opp prisene kunstig for å tjene mere,viser vel det at en ikke kan stole på kapitalistene og at en muligens må få en lovregulering på prisen om det er tilfelle . Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Forsåvidt så er det snakk oim biler som kan kjøre på 85% bio-etanol, vanlige biler kan kjøre på 5% bio-etanol. Miljøbilene kan også kjøre på 100% vanlig drivstoff. Så klart, om svært få kjøper slike biler så vil nok ikke drivstoffet bli noe særlig billigere, men om mange kjøper slike biler så vil drivstoffet falle i pris. Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Bensinstasjoner tjener i utgangspunktet ikke penger på drivstoff. iflg min gamle sjef på en Essostasjon var fortjenesten som oftest under 10 øre pr liter. Under "priskriger" solgte de faktisk med tap. Drivstoffet er bare en enkel måte å garantert skaffe seg kunder på, alle trenger bensin/diesel og dermed må alle innom en bensinstasjon en gang eller to i uken. I praksis tjener stasjonene penger på pølser, godteri, brus osv som folk tar med seg når de er inne å betaler for bensinen... Med disse små marginene på salg av drivstoff er det lett å forutsi hva som skjer når avgiftene kuttes, da vil stasjonene endelig kunne ta sin del av kaka, og bio-etanol vil kun bli marginalt billigere enn bensin. Tanken er god fra Halvorsen, men jeg tror nok ikke vi vil se noen drastiske kutt i prisene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå