Ejrik Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har bursdag idag, og gjett hva jeg fikk i gave? EN GITAR! Jeg har egentlig hatt litt lyst og lære meg å spille gitar i flere år nå så det var kanskje på tide at jeg fikk meg en gitar:p Gitaren den er svart, metall strenger, akustisk (tror det er d det heter), ikke sånn man kan koble til forsterker. Den er veldig pen Men det som er greia er at jeg kan to grep, a7 og D.Hvordan jeg setter de to grepa i sammenheng har jeg ikke peil på. Noen tips om hvordan jeg kan lære meg å spille gitar? Jeg orker ikke kurs siden jeg holder på med så mye på fritida fra før av. Jeg er veldig tålmodig av meg så jeg skulle fint klart å lære meg litt på egenhånd med bare en guide eller no i den dur. Ingen som vet om bra sider hvor man kan lære litt om gitarspilling?! jeg fikk en lite bok som fulgte med gitaren, der sto det sånn 1000 grep ellerno. Men jeg må liksom kunne sette de grepa i en sammenheng (sang). Jeg vil satt umåtelig stor pris på hjelp her, dette er no jeg virkelig vil lære meg Hilsen Eirik Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 kjøp en bok... lillebjørnnilsen er bra nybegynener bok Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 koster penger:p er ikke det en eller anna online guide noen forumfolk vet om? Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 mene /thanks for tipse Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Hei =) Det første som er viktig når man skal lære å spille gitar, er at man synes det er gøy, og at man ikke bare øver fordi man må.. Begynn i det enkle, ved å lære deg de grunnleggende akkordene. A,D,E,C,G,Am,Dm,Em.. Når du har lært disse, klarer du fint å spille mange sanger. www.ultimate-guitar.com synes jeg er den beste gitarsiden på nett. Her finner du nesten alle sanger du kan tenke deg, med akkorder og tablaturer. Det finnes også egne guider for nybegynnere og forum. Husk; Vær tålmodig Lykke til Endret 30. april 2006 av Mojo Pin Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 kjøp en bok... lillebjørnnilsen er bra nybegynener bok 6016389[/snapback] Støtter dette utsagnet. Fikk den boka av min mor, og det har spart meg for mye tid. Tabs kan være greit å finne på nettet, men i denne boka lærer du virkelig å spille gitar. Du får ønske deg den til din neste bursdag. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 du kan jo låne på bibloteket.... elelr låne av noen du kjenner hvis de har... Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Takk for mange fine råd setter pris på det. Får stikke innom bilioteket i morra og se hva som er der! Lenke til kommentar
neb Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hei hei Som nevnt tidligere. Lærer du deg basic' akkorder kan du spille utrooolig mye forskjellig. Jeg har spilt i nesten to år. Kun akustisk. Dette er noen relativt enkle akkorder. Kan du disse akkordene er du meget godt i gang! A, Am, A7 B, Bm, C, Cm, C7 D, Dm, D7, E, Em, E7 F, Fm, G, Gm, H, Hm Når du føler deg trygg på grunnleggende grep, kan du jo begynne å lese noen artikler om hvordan å lese tabulatur. Av databaser med tabulaturer, tekster og akkorder kan jeg anbefale ultimate-guitar.com. De har for ikke så lenge siden fått en funksjon som gjør slik at du kan se grepene på mange sanger når du tar musa over akkorden, i tekten. Eksempel Dette er faktisk den første sangen jeg lærte å spille. Husker jeg sleit mye med å koordinere mellom venstre og høyre hånd i starten, men når du kommer over dette, går det fortere fremover Forståelse for skalaer er også ganske greit å kunne. Så lær deg grunnleggende skalaer! Ellers kan jeg jo anbefale noen enkle sanger, bare sånn for å få deg i gang Green day - time of your life Eric clapton - Knocking on heavens door Eagles - hotel california Guns n Roses - Dont Cry postgirobygget - idyll +++ Du har en helt ny verden foran deg Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Green day - time of your life 6022063[/snapback] Skal du spille denne, så søk etter Good Riddance, det faktiske navnet til sangen Det er vel ganske avansert fingerspill for nybegynnere i denne sangen, hvis jeg ikke husker feil.. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Noen som har en side der hvor du kan se de forskjellige grepene? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Noen som har en side der hvor du kan se de forskjellige grepene? 6022990[/snapback] Det finnes veeelidg mange grep, men også mange sider.. Hver grep (E,F,C,G osv) har i allefall 36 "undergrep".. Denne skal være bra.. Endret 1. mai 2006 av Mojo Pin Lenke til kommentar
haha24 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 http://guitar.about.com/library/blguitarle...s=guitar+lesson Gratis gitarkurs Tok det selv. Lærte kjempemye Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) wuhoo! masse gode svar her! må lett prøve og lære meg Green day-good riddance, det er en så sykt tøff sang! ;D Endret 9. mai 2006 av Ejrik Lenke til kommentar
neb Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Den er egentlig ganske så enkel, det er kun fingerspillet som kan ta litt tid før det sitter Men altså, en ting bør du vite da; hvis du absolutt ikke har noen erfaring med gitarspilling i det hele tatt. Og du ikke har noen som kan instruere deg (ergo, du lærer deg ting selv via lesing, prøving, feiling etc.), så tar det tid. Ikke 1 dag eller 1 uke.. TTT men ikke gi opp. Både du og andre får stor glede av det! Garantert! Endret 1. mai 2006 av bigben247 Lenke til kommentar
andesam Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Noe man alltids kan øve på er gehør, som man får veldig igjen for! En fin teknikk for å øve dette er å dikte opp en kort melodi i hodet (eller tenke på en melodi du har hørt før) og prøve å spille den på gitaren. I begynnelsen vil det nok ta litt tid å klare å ta melodiene, men det går bedre etter hvert. Husk å ikke ta så vanskelige melodier i begynnelsen, "ja vi elsker" og sånn er fint. Begynn med å spille på bare en streng og spill på flere strenger samtidig (samme melodi) etter hvert. Føler hvertfall at dette hjelper for meg Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Gleder meg veldig til å lære mer nå framover! jeg har allerede lært 70-80% av de nevnte grepa og prøver å spille noen enkle sanger det er veldig gøy! Ser veldig frem til og bli flinkere men det vil nok ta litt tid. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hvordan har du lært d så fort? Jeg kan a,e,d,c,g, og am, men jeg får ikke til å spille noen sanger. Jeg kan switche mellom grepene veldig fort uten feil. Jeg trenger hjelp, hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Har en videofil hvor Jimi Hendrix sin spillestil blir gjennomgått og flere biter av de mest kjente låtene blir spilt i vanlig stil og slow motion for og vise fingergrepene. Gitaristen på videoen er jeg ikkre sikker på hva heter, men han er den som har spilt Hendrix-låter frem til nå som mest lik orginalen. Det blir også vist hvilke Marshall-søyler han brukte samt pedaler osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå