Gå til innhold

Windows XP bruker lang tid å starte med Abit SR7-8X

EviLEddiE

Anbefalte innlegg

Hjelper en kamerat med et nytt system, som består av følgende:

- Intel P4 2,53GHz (533MHz bus)

- Abit SR7-8X (med nyeste BIOS fra Abit)

- Crucial 512MB PC2700 DDR-RAM

- ATI Radeon 9700 Pro

- Adaptec 19160 - Ultra160 SCSI

- 2 IBM SCSI-disker (1 på 9GB og 1 på 18GB)

- 1 SCSI DVD-ROM (Pioneer DVD-305) og 1 SCSI CD-brenner (Yamaha CRW8824S)

- 3Com EtherLink XL (3C905C-TX)

Vi hadde til å begynne med problemer med at systemet kræsjet i tide og utide. Systemet falt tilbake til 640x480 oppløsning med 16 farger. Dette fikk oss til å mistenke at "AGP 8X-syndromet" med AGP 8X-hovedkort og Radeon 9700 var på ferde. Derfor lastet vi ned og flashet til nyeste BIOS (versjon BQ), der det i README-fila stod at denne BIOSEN fikset problemene med Radeon 9700. Det gjorde den, men fremdeles gjenstår et par problemer:

Windows XP SP1 bruker sinnsykt lang tid å starte! Skjermen forblir svart i ca. 2 minutter før Boot-logoen til XP kommer. Derfra er det bare få sekunder inn til logonskjermen. Perioden med svart skjerm kommer altså mellom oppsummeringsskjermbildet før bootbare enheter lastes og Boot-logoen. Vi får ikke svart skjerm ved oppstart fra diskett. Windows XP ligger på den ene SCSI-disken - PCen booter da derfra. Kan det være noe med SCSIen som forårsaker denne forsinkelsen? Det hører også med at vi fant feil med CHKDSK på C:, som raskt ble fikset.

Til slutt: Kamaraten min sliter også med at absolutt ALLE setup-filer, ZIP-filer o.l. som lastes ned gjennom internett eller lokalnettverket hele tiden kommer med "CRC Error". Men alle setupfiler som på forhånd ligger på HDene fungerer helt fint. Han bruker Telenor Internett ADSL 704/128 i kombinasjon med en SMC Barricade bredbåndsruter (SMC7004ABR).

Noen som har erfaringer/løsninger på disse problemene? Alle seriøse forslag mottas med takk.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-02 22:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke komme og si at jeg vet allt, men det samme har skjedd med meg. windows bruker laaaaaang tid på å starte opp. Antar at det er fordi maskinen må få tildelt ny ipadresse hver gang den starter opp. Hakke funnet ut hvordan man lager en statisk en ennå (hakke lett). Men dette kan være grunnen/løsningen

Lenke til kommentar

Takker for tipset, skal få testet dette ut i løpet av dagen.

Men jeg tror ikke at det er skjermkortet som lager problemene. Vi kjører det på AGP 4x (verifisert med nyeste versjon av WCPUID) og har ikke overklokket både dette og CPU/FSB (og alle spenninger har standardverdier). Vi kjører de mest aggressive minneinnstillingene på RAMen (som kjører på 133MHz), kan det ha noe å si?

Vi testet ut skjermkortet med UT2003-demoen. Vi kjørte med 6x AA og 16x aniso i 1280x1024x32. Ytelsesmessig er det ikke noe å si på, men PCen låser seg fullstendig etter bare 1 minutts spilling, også i AGP 4x.

Min teori for øyeblikket er at SR7-8X'en ikke helt takler SCSI-enheter og SCSI-HDer som oppstartsenhet. Men det forklarer ikke hvorfor alle setup-filer som lastes ned til diskene, også IDE-diskene, blir korrupte (CRC Error).

Jeg har anbefalt kameraten min å sende en mail til Komplett og forklare situasjonen til dem. Høyst sannsynlig vil kortet bli sendt tilbake til dem. Har i så fall anbefalt ham et HK med Intel-chipset (i845PE/GE) istedet. Du får riktignok ikke AGP8X, men så får man iallefall et stabilt HK..!

Lenke til kommentar

Problemet med SCSI-diskene (CRC-error) og den lange oppstartstiden er løst - vi måtte terminere SCSI-bussen.

Men fremdeles så kræsjer spill, og Windows detter ut til 640x480 med 16 farger med feilmelding "Device Faliure".

Tror at det er noe galt med Radeon-kortet, gitt.

Vi skal teste ut med et GF4 Ti4400 og se hvordan det går...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...