Gå til innhold

17-20" med WUXGA?

nilsjnesse

Anbefalte innlegg

Det er jo nok av laptoper som har 17" med WUXGA (1920×1200), men hva finnes det av løse monitorer med denne oppløsningen, til en noenlunde normal pris?

Jeg har sett mange 23-24", men det hadde vært en fordel med noe mindre. 17" er ok, 20" er sannsynligvis det optimale.

Det hadde også vært en fordel med komponent-inngang, da jeg vil bruke den som monitor for et HD-videokamera.

Endret av nilsjnesse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg selv og noen andre tatt opp noen ganger før. Det er noen forskjellige merker i utlandet. Men det er SVÆRT få som gjør det.

Det har aldri kommet noe klar grunn til hvorfor det er sånn.

Selv har jeg en laptop som har 15 tommer skjerm og 1600x1200 oppløsning. Hvorfor får man ikke det på en frittstående skjerm?

Så skal du ha noe sånt må du kjøpe fra utlandet, og da kan det være like billig å kjøpe en 23 - 24 tommer fra Norge.

AKIRA

Lenke til kommentar

Ja, dette stemmer med det inntrykket jeg har. Dette er jo helt useriøst. Det selges hundrevis av 17" med uxga i Norge hver dag, men ingen av dem er mulig å kjøpe uten at de er festet på en laptop. Er det virkelig sånn? ... Og heller ikke i 20"?

Jeg hadde håpet at noen produsenter etterhvert hadde kommet med et sånt produkt. Det må jo være enkelt for f.eks. Dell eller Acer å lage, de skuffer ut sånne laptopskjermer i hopetall.

Besynderlig.

Endret av nilsjnesse
Lenke til kommentar

Grunnen til hvorfor de ikke produserer løse 17"-skjermer med såpass høy oppløsning er ganske enkelt fordi behovene ikke er tilstrekkelige.

Samt at folk flest gjerne sitter way lengre unna en løs skjerm enn hva man gjør om det er snakk om en laptop. Om oppløsningen er 1920x1200 på en 17" widescreen, blir den dermed for høy i forhold til avstanden man sitter fra skjermen. Da snakker jeg altså på vegne av herr og fru "folk flest", som desverre, for våre ønsker, styrer markedet.

Lenke til kommentar

Andreasfe: Hva kommer først høna eller egget?

Hvem er det som definerer markedets behov? Er det vi forbrukere eller produsentene som velger hva de vil selge.

Den type skjermer som trådstarter etterspør har aldri vært i salg, så markedet har aldri vist om at man kunne få dem. Så hvordan kan markedet bestemme over noe de aldri har hatt tilgang til.

Teorien din er rimelig for ett produkt som er introdusert og så fjernet pga manglende interesse.

Men i akkurat dette tilfellet tør jeg nok påstå at det er produsentene som ikke har villet selge dem da det kan effektivt slå bena under andre produkter.

Det har seg så at desto høyere oppløsning du har på en gitt flate på LCD panel, desto dyrere er det å produsere. 15 tommere med 1024x768, 17 tommere med 1280x1024 og 20 tommere med 1600x1200 tror jeg er "sweet spot" for utviklings kostnad kontra hva de kan selges for.

Men uansett...så er det jo vi forbrukere som går glipp av mangfoldet da, så det har du jo rett i.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...