Gå til innhold

- Apple er arrogante

Anbefalte innlegg

I Norge har vi faktisk rettigheter som forbrukere, ihvertfall i forhold til land som USA, hvor du i mange butikker mister all reklamasjonsrett etter knappe 3 mnd.

Folk tror at Apple hadde klart seg bedre om de valgte å følge Norsk lov fullt ut. Sannheten er vel heller at Apple har viktigere ting å tenke på enn lille Norge, mtp. reklamasjon utover ett år. Hvorfor skulle de bry seg? iPod selger fremdeles bra, og kommer til å fortsette å selge bra, også i Norge.

Uansett, Norge utgjør vel knapt et par tusenedels prosent av det totale salget til Apple på verdensbasis. iPod selger selger så det lukter svidd av i statene!

DE DRITER I NORGE, PUNKTUM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AppleCare for iPod utvider garantitiden til to år.

Med andre ord krever Apple 500 kroner for å innvilge deg den garantien forbrukerkjøpsloven sier du skal ha rett på.

Ren svindel. :nei:

6027192[/snapback]

Du mener _reklamasjonsretten_ kjøpsloven gir.

Kjøpsloven gir ikke garantier, produsenter kan gi garantier (som kan være bedre enn det kjøpsloven gir). De kan ikke gi dårligere, da blir de satt til side av kjøpsloven. Og du må i så fall bruke _reklamasjonsretten_.

Edit:

Så samme hva selger eventuel sier angående garanti, så har du i følge norsk lov reklamasjonrett i minst 2 år. Selv om Produsent gir 1 års garanti. Om du vil bruke garanti eller reklamasjonrett det første året er helt opp til deg selv. Men garantien er kansje greiest å bruke.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar

Blir skikkelig provosert når apple holder på slik de gjør.

Jeg hørte fra en person at det kan hende apple må legge ned/får bøter pga itunes, fordi da de grunnla apple så skulle den ikke brukes med tanke på musikk eller no (sikkert veldig dårlig forklart, men det var noe rundt der..)

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? I så fall skulle de også striden i mot loven..

Lenke til kommentar

Hmm. For en stund siden begynte firewireporten på min 2G iPod å krangle etter at jeg hadde hatt den rett i underkant av 2 år. Jeg ringte da Apple support som ganske raskt godtok retur. To dager senere kom det en dame fra DHL som hentet iPoden og fire dager senere kom det en splitter ny iPod på døren.

Jeg hadde da verken kjøpt utvidet garanti eller handlet gjennom applestore. Så jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Men folk må være forberedt på å kunne snakke for seg, og ikke godta første og beste "tilbud" med en gang.

Lenke til kommentar
Jeg hadde da verken kjøpt utvidet garanti eller handlet gjennom applestore. Så jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Men folk må være forberedt på å kunne snakke for seg, og ikke godta første og beste "tilbud" med en gang.

6028141[/snapback]

Exactly! Ser jo av mange innlegg her at folk ikke har peiling på forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett. Ikke rart man møter veggen dersom man gjør krav på garanti på snart 2 år gamle produkt, eller forventer at produsent skal tilby deg reklamasjon automatisk når du ber om reparasjon. Her gjelder det å sette seg inn i lover og regler, og gjøre det klart for den du snakker med at du vet hvilke rettigheter du har.

Lenke til kommentar

Ja det er mange som ikke skjønner forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett, og det misbrukes grovt av noen selgere. Jeg kan forresten opplyse om at ipod ligger såpass høyt i pris at du har 5 års reklamasjonsrett på den. Det sies noe slikt som at hvis prisen er såpass høy at det kan forventes at produktet skulle vare lengre enn 2 år, så vil du få 5 års reklamasjonsrett på det. Jeg fikk oppleve dette for ei stund tilbake med en MD-spiller som slutta å virke etter ca. 2 og et halvt år. Etter en del research i skolebokene mine, prøvde jeg å levere spilleren inn på El-kjøp (i Harstad), noe som selvsagt ikke gikk (veldig dårlig service). Uansett til poenget: etter kontakt med Tv2 hjelper deg i tillegg til forbrukerrådet, hadde jeg fått to tydelige bekreftelser på at prisen (ca.2800kr +-) ga meg 5 års reklamasjonsrett. Godt å vite, men det kan bli mye krangling før at selgeren godtar det, selvsagt helt avhengig av hvor du har kjøpt den.

Lenke til kommentar

Jeg er vel også en av de som aldri har likt Apple. Ipod er monopolistisk samme med quicktime og Itunes. Får jeg ikke sett en trailer pga quicktime formatet så synd for meg. Da leter jeg enten videre til jeg finner et annet format eller driter i hele traileren. De er bare spoilere uansett.

Men slik som Apple er ovenfor forhandlere er helt latterlig. Vil ikke sende ut mer enn så så mange spillere på markedet for å opprettholde etterspørsel osv. Har ikke no problem med å slenge meg på en boikott liste. Men at Apple må legge ned som det stod litt lengre opp tviler jeg sterkt på. Det var vel snakk om en avtale de hadde med Beatles i sin tid tror jeg. Men Apple kunne kjøpt beatles 50 ganger om de ville så tror ikke en liten rettsak er så mye bryderi for dem

Lenke til kommentar
Ja det er mange som ikke skjønner forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett, og det misbrukes grovt av noen selgere. Jeg kan forresten opplyse om at ipod ligger såpass høyt i pris at du har 5 års reklamasjonsrett på den. Det sies noe slikt som at hvis prisen er såpass høy at det kan forventes at produktet skulle vare lengre enn 2 år, så vil du få 5 års reklamasjonsrett på det. Jeg fikk oppleve dette for ei stund tilbake med en MD-spiller som slutta å virke etter ca. 2 og et halvt år. Etter en del research i skolebokene mine, prøvde jeg å levere spilleren inn på El-kjøp (i Harstad), noe som selvsagt ikke gikk (veldig dårlig service). Uansett til poenget: etter kontakt med Tv2 hjelper deg i tillegg til forbrukerrådet, hadde jeg fått to tydelige bekreftelser på at prisen (ca.2800kr +-) ga meg 5 års reklamasjonsrett. Godt å vite, men det kan bli mye krangling før at selgeren godtar det, selvsagt helt avhengig av hvor du har kjøpt den.

6030300[/snapback]

Hmm, det var interessant. Vet at det gjelder sånn delvis for mobiler inntil videre (siden nokia ikke ville gå videre i rettssystemet med saken). Det gjelder blant annet for frysebokser og vaskemaskiner som ofte er billigere enn en ipod, sånn sett bør jo også ipod ha 5 års reklamasjon :)

Lenke til kommentar
Exactly! Ser jo av mange innlegg her at folk ikke har peiling på forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett. Ikke rart man møter veggen dersom man gjør krav på garanti på snart 2 år gamle produkt, eller forventer at produsent skal tilby deg reklamasjon automatisk når du ber om reparasjon. Her gjelder det å sette seg inn i lover og regler, og gjøre det klart for den du snakker med at du vet hvilke rettigheter du har.

6028608[/snapback]

Ærlig talt, det spiller da ingen rolle hvilke ord du bruker når du ringer inn til Apple. Spilleren din har et problem, og du vil ha hjelp til å få rettet på dette. Apple har da en plikt til å ta imot produktet, så lenge det er innenfor reklamasjonstiden (en gitt tidsperiode, som Apple tydligvis ikke har skjønt settes gjennom norsk lov).

Når produktet er mottatt og undersøkt av Appel, så har de å fortelle om dette er en garanti eller reklamasjonssak (evt. ikke dekkes grunnet feil bruk av kunde). Dersom skaden/feilen ikke dekkes, så kan man belaste forbrukeren for et undersøkelsesgebyr samt frakt.

Dersom du ringer Apple, og sier at "Min Ipod har stoppet å fungere, og den er 1 1/2 år gammel. Kan jeg sende den inn, og få det dekket på garanti?" Så kan Apple selvfølgeligvis si "Nei, dette dekkes ikke av garantien", men de må jo da også opplyse om at du har reklamasjonsrett på produktet.

Å si at forbrukerene ringer inn, og bruker feil ord - er helt høl i huet. Vi snakker tross alt ikke om at de som svarer i andre enden, er noen 16-åringer som jobber på McDonalds DriveTru!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ser at enkelte her påstår at Apple ikke trenger å yte 2/5 års reklamsasjon på spillerene sine, ettersom at forbrukeren har kjøpt varen i en butikk - og ikke gjennom AppleStore. Dette er til en viss grad korrekt, da det er butikken som må dekke tapet. Apple kan avtale en kortere reklamasjonstid med butikken. Det er da butikken som selv må dekke tapet, dersom det oppstår en reklamasjon etter ett år.

Apple bæsjer allikevel på leggen, da mange handler fra AppleStore. Da er det Apple som selger direkte til kunden, og de kan ikke vri seg unna. Da må kjøperen få minimum 2 års reklamasjonsrett!

Det er uansett patetisk at Apple ikke yter forhandlere lengere enn ett års garanti. Apple selger i bøtter og spann, og har betyldelig høyere fortjenste på sine spillere enn det forhandlerene noen gang kommer til å ha. De bruker sin tilnærmet monopolsituasjon på å overkjøre forbrukere og forhandlere. Skulle tro at når en forhandler sender inn et seks måneder gammelt headset til utbytte hos Apple, at Apple da faktisk sender ett nytt tilbake. Nei, det kunne de dessverre ikke gjøre. Dette eksempelet er hentet fra en forhandler som kjøper Apple-varer for flere millioner årlig.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Øreproppene til min snart 2 år gamle iPod Mini har gått istykker to ganger..

Jeg har 5 ganger fylt ut et skjema på Apple sine supportsider og noen dager senere fått nye propper levert med bud på døra.. Det vil si at jeg har fått 3 par med propper mer enn jeg egentlig skulle ha, så nå har jeg flere par om noen skulle få i stykker når jeg blir gammel.

Dette kaller jeg fantastisk support!

Lenke til kommentar
Øreproppene til min snart 2 år gamle iPod Mini har gått istykker to ganger..

Jeg har 5 ganger fylt ut et skjema på Apple sine supportsider og noen dager senere fått nye propper levert med bud på døra.. Det vil si at jeg har fått 3 par med propper mer enn jeg egentlig skulle ha, så nå har jeg flere par om noen skulle få i stykker når jeg blir gammel.

Dette kaller jeg fantastisk support!

6031783[/snapback]

Slik var det også der jeg jobber. Det var det minste problemet i hele verden. Nå har de derimot skrudd igjen krana, og det lar seg ikke lenger gjøre.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det er sånne ting som fikk meg til å kjøpe mp3-spiller fra creative istedet, billigere og bedre support! Jeg har aldri likt apple sin arrogante markedsføring, eks jeg så idag på en av apples egne sider: "samtlige eksperter er enige om at apples operativsystem er bedre enn windows." uten noen referanse til hvem samtlige eksperter var.

Uten referanse? De refererer jo tilogmed i forsidevideoen på Apple sine hjemmesider!

http://movies.apple.com/movies/us/apple/ge...wsj_480x376.mov

Eller at de skrev: "nå kan du kjøre windows på apples overlegne hardware" såvidt jeg vet kjører apple intel, ati etc i likhet med mange vanlige pcer, hvorfor intel/ati etc skulle lage hardwaren overlegen pc sin struktur når apple har svært liten markedsandel er uforståelig, ingen tester som er gjort har heller dokumentert dette.

Sett en bærbar Dell og en bærbar Mac ved siden av hverandre så skjønner du.

Når det gjelder hastighet så kan du jo ta en titt på denne her:

http://gearlog.com/blogs/gearlog/archive/2...03/21/8212.aspx

Jeg liker heller ikke itunes sin monopolistiske markedsføring, samt at de bruker et teit format (når 95% bruker mp3 så bør en høre på majoriteten, se på hva som skjedde med sonys egne format, acc er ikke SÅ mye bedre enn mp3.) Eller at de kjeftet ei lita jente huden full for å foreslå tips til nye apple-produkter i USA...

Før mp3 kom så hadde vel også 95% av verden CD som sitt mest brukte format.. skjønner ikke helt poenget ditt. AAC er bedre enn mp3, og det er åpent for alle å bruke!

At man kun kan spille iTMS sanger på iPod derimot er jo rimelig kjipt!

Vell, måtte bare få ut litt anti-apple propaganda ;)

Latterlig dårlig propaganda du kommer med.. :dribble:

Lenke til kommentar

Før mp3 kom så hadde vel også 95% av verden CD som sitt mest brukte format.. skjønner ikke helt poenget ditt. AAC er bedre enn mp3, og det er åpent for alle å bruke!

Apple sin AAC er drm-infisert når du kjøper fra butikken deres. Og ikke mye åpen...

AtW

Lenke til kommentar

Apple sin AAC er drm-infisert når du kjøper fra butikken deres. Og ikke mye åpen...

AtW

6031918[/snapback]

Ja, akkurat som jeg sa..

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...