Turbel Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kjære Apple iPod brukere og kjære Harald Haaland, Apple iPod er verdens mest solgte iPod, den er også mest solgt i norge. Dette gjør at det er nokså mange returer på denne spilleren, men ikke flere returer en det er på andre langt mindre solgte spillere. Apple tar imot iPod spillere, det er to relativt enkle metoder å gjøre dette på. 1. En er online registrering av produktet, dette gjøres her: http://www.apple.com/support/ipod/service/ 2. Ring Apple Service Support og be om en CS (Customer Satisfaction code), oppsøk så en av Apples Service Sentere og levere iPod med SC kode hit. http://www.apple.com/no/buy/locator/ (Alle med Apple Authorized Service Provider merke ved siden av seg, SKAL handtere saken for deg, men har du ikke ordnet CS kode så må dette gjøres først! Hvis du får gjennomført metode 1 så er det meget rask turnover og du får hjelp med problemet ditt! Hvis du skal klage over batteritid, så MÅ du gjonnomføre batteri optimalisering før du klager, sjekk her! http://www.apple.com/batteries/ipods.html 6020544[/snapback] Antar at du er en representant for Apple Norge. Kan du bekrefte / avkrefte at Apple nekter kundene den lovfestede reklamasjonsretten? Savnet en kommentar fra Apple i artikkelen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kjære Apple iPod brukere og kjære Harald Haaland, Apple iPod er verdens mest solgte iPod, den er også mest solgt i norge. Dette gjør at det er nokså mange returer på denne spilleren, men ikke flere returer en det er på andre langt mindre solgte spillere. <...> 6020544[/snapback] Hehe.. Visste du at Ford er verdens mest solgte Ford og at melk er norges mest solgte melk (Jeg klarte ikke å dy meg) Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Kjære Apple iPod brukere og kjære Harald Haaland, Apple iPod er verdens mest solgte iPod, den er også mest solgt i norge. Dette gjør at det er nokså mange returer på denne spilleren, men ikke flere returer en det er på andre langt mindre solgte spillere. <...> 6020544[/snapback] Hehe.. Visste du at Ford er verdens mest solgte Ford og at melk er norges mest solgte melk (Jeg klarte ikke å dy meg) 6021898[/snapback] HAHA LoL Faen jeg har et lite problem med ipod'en min, det er nesten slik at jeg ikke tørr å levere den til service..... Endret 1. mai 2006 av Baba2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Min iPod streiket etter 13mnd,for en knapp måned siden. Jeg kjøpte den på best-buy i usa, dermed vil ingen forhandlere i norge sjekke den. Så sitter jeg her da...Fant forresten ut at å få den på service hos apple koster 2190kr. Tror jeg dropper planen min om å kjøpe iBook jeg Lykke til Apple! 6018467[/snapback] Hva hadde du egentlig regnet med? Synd for deg, men er spilleren kjøpt i USA så gjelder uansett ikke norsk forbrukerkjøpslov, naturlig nok. Lykke til med å finne en leverandør som gir deg utvidede rettigheter i henhold til norske lover på utstyr som du kjøper i utlandet... Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Apple tar imot iPod spillere, det er to relativt enkle metoder å gjøre dette på.1. En er online registrering av produktet, dette gjøres her: http://www.apple.com/support/ipod/service/ 2. Ring Apple Service Support og be om en CS (Customer Satisfaction code), oppsøk så en av Apples Service Sentere og levere iPod med SC kode hit. http://www.apple.com/no/buy/locator/ (Alle med Apple Authorized Service Provider merke ved siden av seg, SKAL handtere saken for deg, men har du ikke ordnet CS kode så må dette gjøres først! Hvis du får gjennomført metode 1 så er det meget rask turnover og du får hjelp med problemet ditt! 6020544[/snapback] Problemet er at det er lovstridig å nekte kunden å levere spilleren i butikken hun kjøpte den i. Om du har kjøpt et produkt hos Elkøp, så skal du bare trenge å forholde deg til Elkjøp. Om butikken eller Apple krever noe annet av deg, er de på kant med loven. Lenke til kommentar
MacPhisto Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Apple tar imot iPod spillere, det er to relativt enkle metoder å gjøre dette på.1. En er online registrering av produktet, dette gjøres her: http://www.apple.com/support/ipod/service/ 2. Ring Apple Service Support og be om en CS (Customer Satisfaction code), oppsøk så en av Apples Service Sentere og levere iPod med SC kode hit. http://www.apple.com/no/buy/locator/ (Alle med Apple Authorized Service Provider merke ved siden av seg, SKAL handtere saken for deg, men har du ikke ordnet CS kode så må dette gjøres først! Hvis du får gjennomført metode 1 så er det meget rask turnover og du får hjelp med problemet ditt! 6020544[/snapback] Problemet er at det er lovstridig å nekte kunden å levere spilleren i butikken hun kjøpte den i. Om du har kjøpt et produkt hos Elkøp, så skal du bare trenge å forholde deg til Elkjøp. Om butikken eller Apple krever noe annet av deg, er de på kant med loven. 6022674[/snapback] Først av alt, jeg er konsulent og jobber med Apple produkter, men jeg representerer på ingen måte Apple. Jeg kjenner derimot retursystemene og reparasjons og garantiene Apple har. Det triste i denne saken er at det er ingen hold i journalistens anklagelser, og hadde journalisten orket å satt seg inn i Apples reparasjonsordninger (henviser til iPod service sider hos Apple.no) Ja det kan være at Elkjøp og Hi-Fi kjeden synes det er vanskelig å forholde seg til Apples ordninger med det er et annet problem! For meg ligner dette litt flame-bait som en annen webside er kjent for! Lenke til kommentar
geokri Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 jeg har en ipod mini som har tullet siden starten, for å det første så måtte jeg dekke porto til servide på den, siden fraktselskapet som apple benytter ikke har pickup point her i Bodø. Sendte denne inn på service like før den var 1 år, fikk den tilbake uten at dem har gjort noe med den. Og den var like tullete som før. Prøvde å registrere service på nettet, men fikk bare slengt en regning på 1800 rett i trynet for at de skal ta den på service siden den da var 13mnd. Så ringte jeg, og de nektet å ta imot den fordi den var 13 mnd, så macPhisto du er velkommen til å fikse en service til meg på den. Lenke til kommentar
Berntzen Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg kjøpte en demobrukt 4. generasjons iPod 20 GB, 20. juli 2005. Denne var et år gammel, men logisk nok pent brukt. Batteriet var derimot enda dårligere enn man kunne forvente selv etter et år. Jeg klagde på spilleren, og fikk en ny spiller (!). Noen måneder etterpå hadde iPoden det problemet at den forvrengte musikken, for deretter å skru seg av. Jeg klagde på nytt, og fikk enda ny spiller... NÅ er problemet at den ikke gjenkjennes av Windows. Slår du den på hører du mekanikk som sliter, og et bilde som henviser til Apple support på web. Jeg må si jeg begynner å bli ganske lei av iPoden... Poenget er: Jeg kan skjønne at Apple ikke vil ha support på Ipoder i mer enn et år! Lenke til kommentar
nahooj Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kjære Apple iPod brukere og kjære Harald Haaland, Apple iPod er verdens mest solgte iPod, den er også mest solgt i norge. Dette gjør at det er nokså mange returer på denne spilleren, men ikke flere returer en det er på andre langt mindre solgte spillere. Apple tar imot iPod spillere, det er to relativt enkle metoder å gjøre dette på. 1. En er online registrering av produktet, dette gjøres her: http://www.apple.com/support/ipod/service/ 2. Ring Apple Service Support og be om en CS (Customer Satisfaction code), oppsøk så en av Apples Service Sentere og levere iPod med SC kode hit. http://www.apple.com/no/buy/locator/ (Alle med Apple Authorized Service Provider merke ved siden av seg, SKAL handtere saken for deg, men har du ikke ordnet CS kode så må dette gjøres først! Hvis du får gjennomført metode 1 så er det meget rask turnover og du får hjelp med problemet ditt! Hvis du skal klage over batteritid, så MÅ du gjonnomføre batteri optimalisering før du klager, sjekk her! http://www.apple.com/batteries/ipods.html 6020544[/snapback] Dette høres da virkelig flott ut, men har du prøvd fremgangsmåten di den siste uken? Apple nemlig forandret praksisen sin på (jeg mener det var) tirsdag den 25 april 06, og i den anledingen har dette blitt en aktuell sak med debatt her i forumet.... Apple tar ikke imot iPod'er som er eldre enn ett år, eller erstatingsprodukter som er eldre enn 90 dager. La meg sitere apple support: "Hvis du ikke er fornøyd med dette så vil vi anbefale din advokat å ta kontakt med apple legal service". Hvis jeg skal fortsette å referere til apple support har jeg også fått forklart at apple legal team, har vurdert norsk lovgivning, og norske høyesteretts dommer, og kommet fram til at de har rett(!) til å ikke følge Forbrukerkjøpsloven. Hva mer kan man si? Det er rimelig snart en sak til forbrukerombudet, det er også mulig at forbrukerinspektørene på NRK er på gli, så klag nå! Lenke til kommentar
nahooj Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 MacPhisto: Sjekk ut denne siden hos din arbeidsgiver (du trenger bare å lese avsnitt tre og fire) http://store.apple.com/Catalog/no/Images/ipodwarranty.html Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Dette overrasker meg ikke. Den generelle arrogante holdningen til firmaet gjør dem utålelig i mine øyne. Anbefaler varmt Creative-spillere. Billige, gode, ingen behov for drivere under XP, og mulighet til å kjøpe musikk fra utallige tjenester på nett, i motsetning til de monopolistiske iPodene som låser deg utelukkende til iTunes. Er kjempefornøyd med Zen Microphoto'en min. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Apple er arrogante.... og kjøperne er blinde. Det finnes mange produsenter av musikkspillere der ute, så det er nok å velge mellom. Jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe ipod. For mange restriksjoner, for dårlig produkt. Mine to siste spillere har det stått Iriver på og kvaliteten har vært upåklagelig Endret 2. mai 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Kan ikke helt fatte at Hi-Fi klubben syter. De har en avtale med apple. Den trenger ikke følge forbrukerkjkøpsloven. At Hi-Fi klubben ikke liker avtalen er en annen sak. Men apple og Hi-Fi klubben kan avtale nøyaktig hva de vil. Så lenge det ikke bryter med norsk lov! (uansett hva de avtaler så bryter de ikke FORBRUKERKJØPSLOVEN) Men at apple ikke ikke ersatter en spiller ovenfor sine kunder/distibutører AKA. Hi-Fi klubben, elkjøp osv. er jo ikke særlig tillitsvekkende. Har de virkelig ikke bedre tro på sitt produkt? Har du kjøpt spilleren direkte fra apple.no er det en annen sak. Da er det selvsagt forbrukerkjøp og apple kan ikke annet en å følge norsk lov. DVS minst 2 år reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Personlig mener jeg det er helt greit at det er kun 1 års garanti på slike produkter. Det er billig forbrukerelektronikk som jeg betegner som forbruksvarer. Det er kun i Norge at slike produkter er "ment å vare" i ørten år. Slik er det jo ikke i noen andre land. Kjøpsloven burde vært endret. Det ender til slutt med at ingen produsenter vil selge i Norge, ikke at betyr noe for dem heller fordi markedet her er forsvinnede lite likevel. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Personlig mener jeg det er helt greit at det er kun 1 års garanti på slike produkter. Det er billig forbrukerelektronikk som jeg betegner som forbruksvarer. Det er kun i Norge at slike produkter er "ment å vare" i ørten år. Slik er det jo ikke i noen andre land. Kjøpsloven burde vært endret. Det ender til slutt med at ingen produsenter vil selge i Norge, ikke at betyr noe for dem heller fordi markedet her er forsvinnede lite likevel. 6027029[/snapback] billig forbrukerelektronikk? Ettersom en Ipod til mellom 3000 og 4000 er billig for deg, så lurer jeg på hva du definerer som dyrt? Er varen ment å vare 2 år, så har du rettigheter så lenge, er den ment å vare vesentlig lengre, så er det 5 år. Syns du overdramatiserer situasjonen en god del, og helt ærlig; for mitt vedkommende er det bedre med rettighetene som gir en del mer når ting ikke funker over tid, enn bruk og kast mentaliteten din Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja, skal være enig i at 3000 til 4000 begynner å bli mye penger, men man har full mulighet til (så vidt jeg har hørt) og kjøpe en slags carepack (utvidet garanti) til noen kroner. Det hadde ihvertfall jeg tatt med hadde jeg kjøpt noe sånt.. Bruk og kast, jeg?? Neiiida Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Ja, skal være enig i at 3000 til 4000 begynner å bli mye penger, men man har full mulighet til (så vidt jeg har hørt) og kjøpe en slags carepack (utvidet garanti) til noen kroner. Det hadde ihvertfall jeg tatt med hadde jeg kjøpt noe sånt.. Bruk og kast, jeg?? Neiiida 6027115[/snapback] analogien; tillat salg av dritt (kort sagt) I praksis sier du; bort med rettighetene som i det minste sørger for at du kan bruke bilen i 2 år (se bort fra ymse garantier etc.) Kort sagt sier du; de som ikke kan garantere et visst minimum av kvalitet,og selgere jalla produkter i ymse utgaver er velkommen på det norske marked. Forhandler og produsent skal ha all makt. Average Joe skal ikke ha noe rettigheter, finne seg i at N91en til 6000 bare kan vare 1 år og han er prisgitt forhandler/produsents nåde...hmm....dette er rene utopien for de som ikke liker forbrukerkjøpsloven. Dog; for mitt vedkommende er det lykke at dette ikke er tilfelle. pS! Litt rart at de må ha penger for å garantere et produkts levetid med noen ekstra mnder? og til det siste; busted Endret 2. mai 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 De selger jo akkurat de samme varene i andre land som her, med samme kvalitet. Hva er det som er så spesielt med Norge som gjør at produktene skal vare så mye lengre her? Det er nettopp dette jeg reagerer på. Hvorfor er det slik? Er det ett land i verden hvor folk har råd til å pisse bort mye penger på forbrukerelektronikk så er det jo nettopp her. (ikke at det siste her egentlig var noe argument). Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja, skal være enig i at 3000 til 4000 begynner å bli mye penger, men man har full mulighet til (så vidt jeg har hørt) og kjøpe en slags carepack (utvidet garanti) til noen kroner. Det hadde ihvertfall jeg tatt med hadde jeg kjøpt noe sånt.. Bruk og kast, jeg?? Neiiida 6027115[/snapback] AppleCare for iPod utvider garantitiden til to år. Med andre ord krever Apple 500 kroner for å innvilge deg den garantien forbrukerkjøpsloven sier du skal ha rett på. Ren svindel. Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 De selger jo akkurat de samme varene i andre land som her, med samme kvalitet. Hva er det som er så spesielt med Norge som gjør at produktene skal vare så mye lengre her? Det er nettopp dette jeg reagerer på. Hvorfor er det slik? 6027179[/snapback] Synes ikke at det er noe spesielt med Norge som skulle gi oss krav på bedre kvalitet på mp3spillere enn andre land. Et år er for dårlig uansett hvor i verden en er, og særlig når Apple stadig prøver å fremstille produktene sine som robuste kvalitetsvarer. Synes at en holdning hvor firma går ut i fra at kunder vil oppgradere en gang hvert eller hvert annet år, og at kvalitet derfor ikke er så viktig er ren forakt for kunden. Men ser en på mange av produktene til Apple (og særlig prisingen på ekstraproduktene), er det mye som ville tilsi at firmaet betrakter kundene sine som melkekuer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg