Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst internett

Anbefalte innlegg

Hei.

Har problemer med trådløst internett hjemme. Nettet detter ut 1-3ganger i døgnet, og alt som må til er restart av maskinen så er det oppe igjen. Når det detter ut og jeg prøver å scanne for trådløse nettverk finner den ingen nettverk. Etter restarten finner jeg 2-3nett, deriblandt mitt eget nett. Hva kan dette skyldes? Pcen er formatert for under en uke siden, og riktige drivere er installert.

En ting til, når jeg pinger ruteren (ping 10.0.0.1 -t -l 200) ligger gjennomsnittet på 5ms, men med gjevne mellomrom hopper den opp i 1400ms og noen ganger får jeg ikke respons på pingen i det hele tatt. Dette dreier seg kun om 1 til to linjer, men når jeg spiller feks cs så fryser alt med gjevne mellomrom og jeg er rimelig sikker på at det har med de spiksene som er så utrolig høye og gjøre. Hvordan kan jeg få bort de?

Mvh

lperik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme gamle spørsmålet må gjentas her.

Hvilken ruter har du, og har du oppgradert til siste firmware?

Jeg for min del har satt fast IP på maskinen min, og det har fungert problemfritt. Det kan være verdt et forsøk for deg også, selv om det skal fungere problemfritt å motta IP automatisk.

Lenke til kommentar
Det samme gamle spørsmålet må gjentas her.

Hvilken ruter har du, og har du oppgradert til siste firmware?

Jeg for min del har satt fast IP på maskinen min, og det har fungert problemfritt. Det kan være verdt et forsøk for deg også, selv om det skal fungere problemfritt å motta IP automatisk.

6015262[/snapback]

Har netopia 3357W ruter. På telnet står det v8.5, om det er firmware versjon vet jeg ikke, men mener å huske jeg har oppgradert en gang. Om jeg skulle gjort det igjen, hvordan kan dette gjøres? (husker ikke)

Fast ip er jeg ikke sikker på hvordan man fikser, fint om du kunne forklart så skal jeg gjøre ett forsøk. Blir gal av å ha det sånn det er nå hvertfall!

Lenke til kommentar

8.5 er siste firmware versjon for Netopia 3357W ja.

Jeg ville prøvd å justere frekvensbåndet i ruteren. Det ligger i telnet interfacet under system configuration og wireless configuration. Det kan godt være problemet ditt skyldes for dårlige signaler rett og slett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Beklageligvis kan jeg ikke hjelpe deg med oppsettet på den ruteren, men hvordan du får fast IP-adresse kan jeg hjelpe med.

Jeg anbefaler deg først å kjøre en "ipconfig /all" fra ledetekst/kommandolinjevindu. Da får du frem de vesentlige opplysningene om oppsettet ditt, så de er det lurt å skrive ned.

Så kan du gå inn på "Egenskaper for Trådløs oppkobling" via Kontrollpanel.

Nederst i vinduet på "Generelt" står det "Internett-protokoll(TCP/IP)", under der trykker du på "Egenskaper".

Da skal det åpne seg opp et nytt vindu, og der skal du velge "Bruk følgende IP-adresse".

Så fyller du inn f.eks 10.0.0.05 i IP-adressefeltet, Nettverksmaske skal komme av seg selv(255.255.255.0)

"Standard gateway" er ruterens adresse som er 10.0.0.1

Så trykker du på "Bruk følgende DNS-serveradresser".

Der fyller du inn de to serveradressene som du fikk når du skrev "ipconfig /all"

Da skal det fungere.

Lenke til kommentar
8.5 er siste firmware versjon for Netopia 3357W ja.

Jeg ville prøvd å justere frekvensbåndet i ruteren. Det ligger i telnet interfacet under system configuration og wireless configuration. Det kan godt være problemet ditt skyldes for dårlige signaler rett og slett.

-Stigma

6015493[/snapback]

Har prøvd å justere frekvensbåndet, ikke prøvd alle 12(eller 13) kanalene men har ikke fungert noe bedre med noen av de jeg har testet. I win står det at det er fra very good til exellent signalstyrke hele tiden og ruteren står kun 10meter unna pcen (3rom unna). Bor forøvrig i blokk med betongvegger, men regner ikke med det er betong i veggene i selve leiligheten så det burde vel ikke gjøre noe.

9hdoksaet4: skal teste med fast ip nå så får jeg se om det gjør susen.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Når jeg tok på fast ip datt internett ut, men fikk fortsatt kontakt med den andre maskinen.

Tror dere det har noe for seg å bestille ny ruter fra ngt? Den jeg har nå støtter jo bare 802.11b (11Mbps) og er jo ganske gammel. Kanskje det vil bli mer stabilt med nyere ruter?

Lenke til kommentar

Har sett litt mer på wireless connection status, og den hopper opp og ned mellom 11Mbps, 5.5Mps, 2Mbps og 1Mbps. Hva kan dette komme av?

Er evig takknemmelig for alle forslag for er rimelig lei av å måtte skru av og på maskinen mange ganger om dagen fordi nettet detter ut :hrm:

Lenke til kommentar
Har sett litt mer på wireless connection status, og den hopper opp og ned mellom 11Mbps, 5.5Mps, 2Mbps og 1Mbps. Hva kan dette komme av?

Er evig takknemmelig for alle forslag for er rimelig lei av å måtte skru av og på maskinen mange ganger om dagen fordi nettet detter ut  :hrm:

6023144[/snapback]

Det er typisk dårlige drivere for nettverkskort som fører til sånt. Signalforstyrrelser gir også lignende effekt.

Ellers kan du prøve dette:

http://kjellogg.blogspot.com/

Edit:

Dersom internett detter ut når du setter fast IP, må du også huske å sette riktig gateway, enten i nettverksinnstillinger på din maskin, eller i ruteroppsettet

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Fant ikke noen gateway adresser når jeg skrev ipconfig /all så skrev ikke inn noe i de feltene. sikkert derfor internett datt ut da. Tok en del hastighetsmålinger på speedometeret til hw.no nå og lå på rundt 150kbit. Så skrudde jeg av og på ruteren og da hoppet jeg med en gang opp i 4400kbit.

Skal prøve det som står i bloggen din Kjellvez, om ikke det funker heller ringer jeg NGT og ber de sende meg ny ruter. den jeg har nå tar jo max 11Mbps og det er jo ganske utdattert... Kanskje det bedrer seg med en nyere ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...