Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN kabel..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Ultra_Fisk skrev (2002-10-02 22:21):

Har laggt opp en isdn kabel ned fra isdnboksen oppe.. en vanlig kabel med en sånn boks i enden...

Jeg har nå bestilt adsl og lurte på om jeg kan koble på adsl-modemet nede på denne kabelen/boksen nede...

thnx

Bruke isdn kabelen mellom adsl ruter'n og datamaskinen din mener du?

Ja, det skal gå. Men du må lage nye plugger. data bruker lederene 123 og 6. altså, du må ha en rj45 plugg og legge lederene rett i kabelen.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg ikke forklarte bra nok her...

Jeg har en Isdnboks oppe.Pcen min er nede[20m unna] så jeg la opp en isdn kabel ned med en boks i enden,fra isdboksen oppe.

Da er da spørsmålet : Kan jeg koble på adslmodemet på denne kabelen jeg la ned?? Eller trenger jeg og koble adslmodemet på boksen oppe.?

Håper dette vart bedre...

thnx

Lenke til kommentar

ADSL-linjer MÅ aldeles ikke ha skjermet kabel. BØR er en helt annen sak.. :wink:

Jeg har 2 X 25m uskjermet strukket ut av huset mitt(gadd ikke borre i vegger...) og inn igjen gjennom et vindu og har ikke hatt noen problemer så langt.

Monterte i vår så jeg lurer på hve som skjer når det blir kaldt ute.. Jaja, den tid den sorg..

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Quote:

knnygar skrev (2002-10-03 15:18):

Adsl-splittaren skal vel koplast før ISDN-boksa.

stemmer. Det er splitteren som konverterer telesignalene til datasignal.

splitter - adslmodem/isdnboks - adslmodem - switch/pc/isdnboks - telefon.

Men det skal være mulig å bruke den boksen, med litt fantasi og kunnskaper.

Lenke til kommentar

TLF INN

- Splitter

- Adsl Modem

Switch/PC/HUB

- ISDN boks

Teleutstyr

Du kan bruke skjøteledningen din ut fra splitteren og ned til ADSL-modem. Men husk å ta ut motstandene i enden. OBS: Denne kabelen kan da selvfølgelig ikke brukes til ISDN samtidig uten modifikasjoner (og mange nok ledige tråder)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 16:03, skrev mascot:

TLF INN

- Splitter

- Adsl Modem

Switch/PC/HUB

- ISDN boks

Teleutstyr

Du kan bruke skjøteledningen din ut fra splitteren og ned til ADSL-modem. Men husk å ta ut motstandene i enden. OBS: Denne kabelen kan da selvfølgelig ikke brukes til ISDN samtidig uten modifikasjoner (og mange nok ledige tråder)

Dere prater et annet språk!

Jeg er ikke så lærd eller what ever som dere...

ta ut motstanderene??Hva er en motstander?

Lenke til kommentar

Quote:

Ultra_Fisk skrev (2002-10-03 18:25):

Kom på no mere som er kjempe viktig !!!

Kan jeg bruke denne kabelen til en nettverkskabel??

Tviler sterkt selv siden den er til isdn så det sikkert ikke er nok ledninger inni....

Ja, jeg vet ikke hvilke ledere ISDN bruker, men analoge telefoner bruker 5 og 6 tror jeg. data bruker 1,2,3 og 6. altså det er nok ledere i en ISDN kabel (4). Viktig at disse sitter riktig i pluggen (RJ45)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slik har du det nå:

-Telefon-trådpar inn i huset oppe

-ISDN-boks oppe, trådpar går i den

-ISDN-kabel fra ISDN-boks til RJ-45-boks nede.

Er dette korrekt?

Slik gjør det nå:

- Koble kabel med trådpar utenfra fra ISDN-boks

- Koble trådpar i LINE i splitter

- Koble phone i splitter til ISDN-boks

- ALT 1: ADSL-boks oppe: Dersom kabelen din har 4 trådpar, bruker du i dag 2 trådpar (4 ledere) til ISDN S-bus. Du kan derfor bruke de siste to trådparene til Ethernet fra ADSL. Koble DSL i splitter til ADSL-boks. Sett en ny RJ-45-plugg på de siste trådparene, og plugg denne i 10/100-porten på ADSL-boksen. Du bør kjøpe en ny kontakt med 2 RJ-45 utganger, slik at du har en med ISDN og en med ADSL.

- ALT 2: ADSL-boks nede: Dersom kabelen din har 3 trådpar, bruker du i dag 2 trådpar (4 ledere) til ISDN S-bus. Du kan derfor bruke det siste trådparet til line for ADSL-boksen. Koble DSL i splitter til en ny RJ-45-plugg på det siste trådparet. Du bør kjøpe en ny kontakt med 2 RJ-45 utganger, slik at du har en med ISDN og en med Line for ADSL. Koble DSL-trådparet til en RJ-45 utgang, og koble ADSL-boksen til her.

Tips: Dersom du ikke har bruk for ISDN mer, kan du si opp denne. ADSL fungerer like bra med analoglinje, og fastavgiften er noe lavere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 21:14, skrev zanta:

Slik har du det nå:

-Telefon-trådpar inn i huset oppe

-ISDN-boks oppe, trådpar går i den

-ISDN-kabel fra ISDN-boks til RJ-45-boks nede.

Er dette korrekt?

Slik gjør det nå:

- Koble kabel med trådpar utenfra fra ISDN-boks

- Koble trådpar i LINE i splitter

- Koble phone i splitter til ISDN-boks

- ALT 1: ADSL-boks oppe: Dersom kabelen din har 4 trådpar, bruker du i dag 2 trådpar (4 ledere) til ISDN S-bus. Du kan derfor bruke de siste to trådparene til Ethernet fra ADSL. Koble DSL i splitter til ADSL-boks. Sett en ny RJ-45-plugg på de siste trådparene, og plugg denne i 10/100-porten på ADSL-boksen. Du bør kjøpe en ny kontakt med 2 RJ-45 utganger, slik at du har en med ISDN og en med ADSL.

- ALT 2: ADSL-boks nede: Dersom kabelen din har 3 trådpar, bruker du i dag 2 trådpar (4 ledere) til ISDN S-bus. Du kan derfor bruke det siste trådparet til line for ADSL-boksen. Koble DSL i splitter til en ny RJ-45-plugg på det siste trådparet. Du bør kjøpe en ny kontakt med 2 RJ-45 utganger, slik at du har en med ISDN og en med Line for ADSL. Koble DSL-trådparet til en RJ-45 utgang, og koble ADSL-boksen til her.

Tips: Dersom du ikke har bruk for ISDN mer, kan du si opp denne. ADSL fungerer like bra med analoglinje, og fastavgiften er noe lavere.

hehe, noen har visst peling her.. :smile:ja det er korrekt. Husk at jeg ikke kan så mye som dere her da.. :razz:

Jeg tror den kabelen ned har 4 ledninger. Jeg vil da ikke ha isdn ned (men kanskje oppe visst det går?)da kan jeg vel kanskje bruke den kabelen likevel.

alt1: Isdnboks->isdnkabel(moda eller noen slik)

->adslmodem->switch-> klienter.

alt2: Isdnboks->adslmodem->switch(med en kabel ned, og en pc oppe)->isdnkabel ned(den som blir moda eller no)

Håper jeg ikke er helt på vill spor her da!

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...