Jorek Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Hei! Jeg bruker ALSA og har et Creative Soundblaster lydkort, som funker. Jeg får spilt av lyd, så det er ikke noe problem. Det er derimot et problem at hvis det er flere programmer som skal bruke lydkortet samtidig. Den ene applikasjonen blokkerer for den andre. F. eks XMMS og Gaim eller XMMS og Skype. Da ender jeg opp med å bare ha lyd i et av programmene. Jeg har en .asoundrc som er som følger: pcm.ca0106 { type hw card 0 } ctl.ca0106 { type hw card 0 Regner med at det har noe med denne fila å gjøre? På forhånd; Takk Endret 30. april 2006 av Jorek Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Ops, glemte å nevne det jeg :!: Har Slackware 10.2 på boksen. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Hvis det gjelder bare noen programmer er det ikke noe galt med oppsette ditt, men med de enkelte programmene. I XMMS må du velge alsa som output, eller du kan bare bytte over til en av de utallige xmms-forkene; bmp, bmpx, audacious. Når det gjelder skype er det et møkkaprogram fra ende det annen. Det finnes likevel en hack som fikser problemet; skype_dsp_hijacker. Endret 30. april 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Dette gjelder alle programmer... Ingen unntak BTW: Hvis jeg hører på XMMS(med alsa-output), og setter Gaim til å spille av lyd med aplay, så kommer det ikke noe lyd så lenge sangen varer, men så fort den er ferdig, s kommer alle lydene på rad... Akkurat som de blir satt i kø... Endret 30. april 2006 av Jorek Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Har du kjørt alsaconf, for å sette opp lydkortet ditt? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Hmm... Prøvd å bruke esd som output-sak? husker jeg måtte det før ALSA for å få flere lyder på en gang Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har kjørt alsaconfig for å sette opp kortet ja... Funker nå når jeg jeg satt til esd plugin ja, da funker det som bare det:) Men ossen er det med ESD, er det en allright lydtjener? Er det noen vesentlige forskjeller ved å kjøre ESD plugin fremfor ALSA? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Alsa er "bare metal" api, mens esd er et program som ligger mellom lydkortet og programmet. Dette introduserer et lite "lagg", men dette merkes ikke ved musikkavspilling og "lydeffekter" til programmer. Filmavspilling bør dog kjøres på ALSA direkte (eller OSS har jeg lagt merke til at funker bedre - ALSA output lagger litt i mplayer, mens OSS er helt "presis".) Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Slett .asoundrc (den er heller ikke rett). I Slackware er det ikke nødvendig lengre (iallefall ikke på alle maskinene jeg har testet det på). Husk ALSA på alt. Merk at hvis du bruker OSS så vil den alltid ta kontroll over kortet ditt (ikke hvis du har HW-miksing). Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Hva mener du olear? Nå har jeg lyd, fra flere forskjellige applikasjoner, men det er fordi jeg satt det til å kjøre på ESD. Selv om jeg har ALSA på alt, får jeg ikke lyd fra flere programmer... Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Slett .asoundrc og prøv da (med ALSA). Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Funker ikke Bare lyd i en av applikasjonene som kjører ALSA om gangen. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Hmm, skal fungere uten. Du får prøve denne da: pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 # This must be a unique IPC key (see ipcs output) ipc_key_add_uid true # UID will be added to IPC key slave { pcm "hw:0" period_time 0 period_size 1024 # Must be power of 2 for alsa-oss buffer_size 8192 # ditto rate 44100 } } pcm.dsp { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmixer" } Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Nå funka det! Tusen takk Olear! Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Bra det ordnet seg Når jeg tenker meg om så var det kanskje den første oppgraderingen av ALSA i Current som gjorde asounrc overflødig. Er så vant med Current at jeg fort glemmer hva som er i Stable Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Hehe, nei det er ikke så greit :!: Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Bra det ordnet seg Når jeg tenker meg om så var det kanskje den første oppgraderingen av ALSA i Current som gjorde asounrc overflødig. Er så vant med Current at jeg fort glemmer hva som er i Stable 6018120[/snapback] Du har nok rett der. Har nettopp oppgrader en av maskinene i huset fra Stable til Current. ALSA fixed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå