Gå til innhold

Bærbar grafikk-kort spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal no endelig kjøpe en ny bærbar PC, valgene nå står mellom A6ja og I9400. Spørsmålet er om det er så utrolig stor forskjell på grafikk kortet i disse to. Helst skulle jeg bestilt A6ja nå, men siden typen jeg har lyst på ikke kommer før i slutten av Mai (pokker det er en lang tid) så vurderer jeg sterkt og bare gå til Dell sitt alternativ.

Et siste spm, er det noen andre i samme prisklassen som kan tilby det samme??

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg skal no endelig kjøpe en ny bærbar PC, valgene nå står mellom A6ja og I9400. Spørsmålet er om det er så utrolig stor forskjell på grafikk kortet i disse to. Helst skulle jeg bestilt A6ja nå, men siden typen jeg har lyst på ikke kommer før i slutten av Mai (pokker det er en lang tid) så vurderer jeg sterkt og bare gå til Dell sitt alternativ.

Et siste spm, er det noen andre i samme prisklassen som kan tilby det samme??

Takker for alle svar

6014900[/snapback]

Tjo hei!

Hadde vært fett om du slang ut noen linker til maskinene du titter på...

Har funnet en liten liste til deg som rangerer notebook GPU'er etter score. Her finner du x1600 kortet som sitter i A6ja på en niendeplass med 6117 poeng, mens x1400 kortet som sitter i Inspiron 9400 ligger på en trettende plass med 4363 poeng.

Vel og merke sier disse poengene meg rent lite, men man ser jo at x1600 kortet stiller litt sterkere.... Om øyet merker forskjellen og om spillopplevelsen er meget forskjellig skal jeg ikke synse med, i og med at jeg ikke har noen erfaring med noen av disse notebookene eller GPU'ene.

- Mer om A6ja kan du lese i denne tråden.

- Mer om Inspiron 9400 kan du lese i denne tråden.

Lenke til kommentar
Hjertelig takk...

Ser ut til at jeg går for en standar A6ja og setter in 1 gb ram ekstra istedet... Klarer virkelig ikke vente 20 dager før de kanskje får maskiner inn på lager..  Igjen takker for en flott liste

6016731[/snapback]

x1600 er et veldig bra skjermkort! Noe av det beste du skal ha om du skal ha en bærbar (les: 15,4" og nedover).

X1600 er dobblet så bra som x1400. Og x1400 vil nok slite med de nyeste spillene. I høy oppløsning vel å merke.

|mEg|

Endret av Torland
Lenke til kommentar

Merk at det finnes to modeller av A6ja. Forskjellen er prossesoren og HD (tror jeg). Det er visstnok heller ikke så lett å få tak på disse for tiden. Jeg ser på nettet at de spekuleres i at i9400 kommer til å bli levert med et bedre skjerkort om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Har funnet en liten liste til deg som rangerer notebook GPU'er etter score. Her finner du x1600 kortet som sitter i A6ja på en niendeplass med 6117 poeng, mens x1400 kortet som sitter i Inspiron 9400 ligger på en trettende plass med 4363 poeng.

Vel og merke sier disse poengene meg rent lite, men man ser jo at x1600 kortet stiller litt sterkere.... Om øyet merker forskjellen og om spillopplevelsen er meget forskjellig skal jeg ikke synse med, i og med at jeg ikke har noen erfaring med noen av disse notebookene eller GPU'ene.

- Mer om A6ja kan du lese i denne tråden.

- Mer om Inspiron 9400 kan du lese i denne tråden.

6016702[/snapback]

Stiller meg litt kitisk til denne listen da x1600-kortet mitt har mye bedre ytelse enn kortet i listen. Min PC (Acer 8204WLMI) gjør 7549 i 3dMark03 som er mer mot det som Go 6800 gjør. Dette er også det jeg har sett de fleste sammenligne kortet med. Kortet har også 256 MB minne, som også yter godt ved 512 hyperminne. X1600 fungerer svært godt for meg.

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

Har sett de to modellene til asus, litt bedre prosessor og 100 gb HD. Problemet er vente tiden på at de skal komme inn... Vente i 20 dager er et problem (i allefal for en utålmodig sjel).

Men kanskje jeg skal vente litt i allefal. Se hva som skjer med bla I9400. hadde vert kjempe om de hadde plassert et bedre skjermkort i den.. Vente til de har dobbel Ram og du får god ram og dugelig skjermkort... Ikke en dårlig tanke.

Endret av Epleskrell
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at valget ditt står mellom Asusen og Dellen?

Hva er det med de maskinene som passer deg og ditt bruk av pc?

6018076[/snapback]

Vel jeg er ute etter en ganske allsidig maskin, en jeg kan jobbe med Photoshop effektivt på, bruke div 3d programmer og spille litt på. Dette uten at jeg skal bruker mer en 14lapper. Så jeg kan ikke si jeg ser noen bedre valg en disse to til den prisen. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjærne gått over på Acer sine toppmodeller... Dual Core er forresten også et must, da dette er en klar fordel for min arbeidsmetode.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at valget ditt står mellom Asusen og Dellen?

Hva er det med de maskinene som passer deg og ditt bruk av pc?

6018076[/snapback]

Vel jeg er ute etter en ganske allsidig maskin, en jeg kan jobbe med Photoshop effektivt på, bruke div 3d programmer og spille litt på. Dette uten at jeg skal bruker mer en 14lapper. Så jeg kan ikke si jeg ser noen bedre valg en disse to til den prisen. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjærne gått over på Acer sine toppmodeller... Dual Core er forresten også et must, da dette er en klar fordel for min arbeidsmetode.

6018354[/snapback]

Her er noen andre alternativer dersom x1400 holder:

Acer 5672 og Acer 4672. Pris ligger på mellom 12-13000. Asus A7J ligger på en 14500,- og har x1600 skjermkort.

Forøvrig er det prosessor og minne som gjør 8200 serien spesielt dyr. Minneøkningen på 1024 MB koster 3000 pluss mva. Ser at a6j-serien til Asus også øker svært mye med minnemengde og prosessortype.

Endret av renpeder
Lenke til kommentar
Ser at Dell E1705, som jeg mener tilsvarer vår i9400, nå leveres med go 7800 i USA. Det kan tyde på at den vil bli tilgjengelig i Norge også etterhvert. Jeg antar at den vil komme en stund etter at M1710 er lansert for å ikke være en for stor utfordrer.

6018487[/snapback]

Nå ble 9400 levert med go 7800 i begynnelsen, men ser a valget er falt bort nå. Kan jo hende at ved direkte kontakt med Dell at det kan ordnes?

Lenke til kommentar

Tviler i grunn på det. Slik situasjonen er i dag finnes det nærmest ingen utfordrer til M1710 og det er vel kanskje det Dell ønsker. Men det er jo lov å prøve :) Ser forresten at det er flere der over dammen som forsøker å sette 7900gs/gtx i i9400. Skal bli spennende å se om de lykkes.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå for Dell 6400:

2 Ghz dual core prosessor

2 gigabyte ram

80 gb harddisk

x1400 skjermkort

.........

For rundt 11000,- kr får du disse spesifikasjonene nå.

Hvis du ikke tenker på skjermkortet så er den like bra som Acer 204(?) som koster 21000,- kr. Vannvittig bra pris! Litt pruting så kan du gjerne få bytta printeren mot en større og/eller raskere harddisk.

|mEg|

Endret av Torland
Lenke til kommentar

2 gigabyte ram

80 gb harddisk

x1400 skjermkort

.........

Hvis du ikke tenker på skjermkortet så er den like bra som Acer 204 som koster 21000,- kr. Vannvittig bra pris! Litt pruting så kan du gjerne få bytta printeren mot en større og/eller raskere harddisk.

|mEg|

6019834[/snapback]

Vel så er nå den gang at skjermkortet koster mye og det hjelper lite og ha en rask maskin og et middels skjermkort.

X1600 er så mye bedre en X1400 så de kan nesten ikke sammenlignes (min mening) Jeg hadde kjøpt AsusJA som man får til 11,700,- her

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...26;c:36159;r:pg

Den oppgraderte modellen som har 1,83Ghz prosessor-100giga harddisk, og 1024mb ram finner du til en hyggelig pris her

http://www.psdata.no/ps.asp?it=125383&mlevel=180202

Lenke til kommentar

2 gigabyte ram

80 gb harddisk

x1400 skjermkort

.........

Hvis du ikke tenker på skjermkortet så er den like bra som Acer 204 (?) som koster 21000,- kr. Vannvittig bra pris! Litt pruting så kan du gjerne få bytta printeren mot en større og/eller raskere harddisk.

|mEg|

6019834[/snapback]

Vel så er nå den gang at skjermkortet koster mye og det hjelper lite og ha en rask maskin og et middels skjermkort.

X1600 er så mye bedre en X1400 så de kan nesten ikke sammenlignes (min mening) Jeg hadde kjøpt AsusJA som man får til 11,700,- her

Den oppgraderte modellen som har 1,83Ghz prosessor-100giga harddisk, og 1024mb ram finner du til en hyggelig pris her

6021033[/snapback]

Hvis man kan klare seg med x1400 så er Dell 6400 en mye bedre kandidat. Sinnsyke priser nå da.

Noen som vet hva x1400 kortet scorer?? % timers batteri tid med det største batteriet er heller ikke gale.

4200rpm harddisk som sitter i A6Ja er vel gjerne litt treig hvis man skal bruke den til f.eks. videoredigering.

|mEg|

Lenke til kommentar

2 gigabyte ram

80 gb harddisk

x1400 skjermkort

.........

Hvis du ikke tenker på skjermkortet så er den like bra som Acer 204 (?) som koster 21000,- kr. Vannvittig bra pris! Litt pruting så kan du gjerne få bytta printeren mot en større og/eller raskere harddisk.

|mEg|

6019834[/snapback]

6021033[/snapback]

Hvis man kan klare seg med x1400 så er Dell 6400 en mye bedre kandidat. Sinnsyke priser nå da.

Noen som vet hva x1400 kortet scorer?? % timers batteri tid med det største batteriet er heller ikke gale.

4200rpm harddisk som sitter i A6Ja er vel gjerne litt treig hvis man skal bruke den til f.eks. videoredigering.

|mEg|

6021245[/snapback]

Alt er relativt og klarer man seg med X1400 så er Dell 6400 et godt kjøp men jeg vil ikke anbefale en som skal ha en maskin å spille med å velge dette skjermkortet...

Skal man invistere i en maskin og liker spill og spiller mye så hadde jeg helt klart kjøpt meg en maskin med X1600 eller bedre.

Hardisken på Asus maskinen er på 4200RPM men det går greit å redigere video men selvsagt litt tregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...