supermannen87 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Siden jeg er helt fersk på linuxfronten men er som mange andre: Hater WINDOWS så vil jeg ha et duelboot system sånn at jeg kan venne meg til linux og gå over til kun det når tiden kommer.. Men problemet er hvordan jeg skal gå fram for å få denne valgmuliheten der jeg velger hvilkket opperativsystem jeg skal boote fra...sånn som kommer opp automatisk og du bare velger den vil og så booter den Noen som har en liten fremgangsmåte her...eller er det bare å installere begge to og så kommer denne valgmuligheten automatisk? Om det er til info så skal jeg kjøre windows xp og mandriva linux... Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Grub eller LILO fikser det for deg. Jeg anbefaler og installere Windows først, også Linux, pga hvis du installerer Windows tilslutt vil Windows skrive over bootloaderen(Grub\LILO) og da ikke få mulighelt til og velge hvilket system du skal boote. Har ikke peiling på Mandriva, men tipper den kommer med enten Grub eller LILO som standard. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Lag en partisjon i windows som du setter av til Linux, så installerer du Ubuntu på den. Bootloaderen (altså der du velger OS), installeres automatisk med riktig oppsett. EDIT: Innbilte meg at du skulle installere Ubuntu av en eller annen grunn, men samme gjelder for Mandriva. Endret 30. april 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
supermannen87 Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Okei....skal teste dette Thanks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå