Gå til innhold

Chieftec spørsmål (newbie)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg et chieftec kabinett og har noen "issues" som kansje dere her kan hjelpe meg med:

1. Hva er den lilla dingsen som er festet bak nederste front viftefeste? Ser ut som et håndtak med noen rare huller i...

2. Hva er den runde dingsen som ser ut som en mini smultring i metall? Trodde først det var en magnet. Den lå oppi esken med skruet og nøkler.

3. Noen gode ideer hvordan jeg skal sette de 3 viftene mine (det er ikke en vite i døra btw). Tenkte å ha en forran hardiskene som sugde luft inn, og to bak som trakk den varme luften ut. Bare ikke harddiskluften er så varm at det ødelegger for systemtempraturen.

4. Hvordan kan jeg finne ut hvem skruen som skal hvor? Har sett mange PCer bli montert, men har aldri lagt merke til hvem skrue osm skal hvor :sad: Det er jo lassevis med ulike skruer i esken...

5. Noen som har erfaringer om hvor det er mest praktisk å sette disk-enheter i boksen? Noen brønner som er lure å ha ledig?

6. Noen smarte måter å unngå for mye ledningskluss i boksen (spagetti)? Vurderer strips...

7. Stemmer det at det er 3 ulike kontakter man skal koble på hovedkortet fra power supply? Synes jeg har lest noe om det, men har aldri sett mer enn bare en stor kontakt før (er en stund siden jeg var med å bygge PC nå)

8. ITbutikken spesifiserte 340W, men jeg fikk med 360W. Tenkte bare jeg måtte si det :smile:

9. Den er jo langt fra sort farge da. Er det bare meg eller er "Sort" feil spessifisering. Koksgrå/mørk grå hadde vært bedre. Føler meg litt lurt da jeg hadde gleda meg til SORT pc! Helt sort!

10. Føler "svingdøren" sitter litt løst nederst, er det noen fare for "skrangling" ?

Masse spørsmål dette her, svar på det du gidder så blir jeg glad :smile:

Hjelp en litt grønn PC-bygger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel et vifte uttak under harddiskene og et ved harddiskene... hvis det er det hadde vel det beste vært å blåse inn nedenfor harddiskene og trekke ut ved harddiskene. hadde vel også vært best å blåse inn ved cpu'n, men det er jeg sannelig ikke helt sikker på :smile:

skulle da bli to vifter som blåser inn, og en som trekker ut + powersupplyet...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-02 21:56, skrev missnerd:

Jeg har fått meg et chieftec kabinett og har noen "issues" som kansje dere her kan hjelpe meg med:

3. Noen gode ideer hvordan jeg skal sette de 3 viftene mine (det er ikke en vite i døra btw). Tenkte å ha en forran hardiskene som sugde luft inn, og to bak som trakk den varme luften ut. Bare ikke harddiskluften er så varm at det ødelegger for systemtempraturen.

Jeg har to vifter bak i mitt chieftec, blåser da den varme luften fra CPU-kjøler ut, meget effektivt. Luft vil da automatisk suges inn i front, men ikke dumt med en vifte foran harddisken.

Lenke til kommentar

Quote:

1. Hva er den lilla dingsen som er festet bak nederste front viftefeste? Ser ut som et håndtak med noen rare huller i...

Det er viftehylsen. Der du setter viften.

Quote:

2. Hva er den runde dingsen som ser ut som en mini smultring i metall? Trodde først det var en magnet. Den lå oppi esken med skruet og nøkler.

Ferrittring. Til å skjerme omgivelsene fra pcens støy. Du skal vikle LED-ledningene i den.

Quote:

Jeg har innsug nederst og ved hdd-skuffen. To utsug bakerst. Om det er best, er det vel delte meninger om (jeg vet ikke). Støvmessig er vel ordningen jeg har litt uheldig.

Quote:

4. Hvordan kan jeg finne ut hvem skruen som skal hvor? Har sett mange PCer bli montert, men har aldri lagt merke til hvem skrue osm skal hvor :sad: Det er jo lassevis med ulike skruer i esken...

Det finner du nok ut. :wink:

Hint: Tenk på det du skal montere.

Quote:

5. Noen som har erfaringer om hvor det er mest praktisk å sette disk-enheter i boksen? Noen brønner som er lure å ha ledig?

Jeg har to WD-hdd øverst og nederst i 3.5"-skuffen. DVD og CD-R i nederst og nest øverst 5.25"-brønn. Skal kjøpe ny hdd snart, da smeller jeg den under floppyen eller i en 5.25".

Quote:

6. Noen smarte måter å unngå for mye ledningskluss i boksen (spagetti)? Vurderer strips...

Strips er genialt. Da kan du lage dine egne ~flatkabler.

Quote:

7. Stemmer det at det er 3 ulike kontakter man skal koble på hovedkortet fra power supply? Synes jeg har lest noe om det, men har aldri sett mer enn bare en stor kontakt før (er en stund siden jeg var med å bygge PC nå)

Eh? Nei, ATX har minimum den store du tenker på. Se her.

Quote:

8. ITbutikken spesifiserte 340W, men jeg fikk med 360W. Tenkte bare jeg måtte si det :smile:

Yay!

Quote:

9. Den er jo langt fra sort farge da. Er det bare meg eller er "Sort" feil spessifisering. Koksgrå/mørk grå hadde vært bedre. Føler meg litt lurt da jeg hadde gleda meg til SORT pc! Helt sort!

Enig. Den er ikke svart. Jeg har en fortid i en black metal-gruppe, så jeg burde vite det. :wink:

Finn fram maling.

Quote:

10. Føler "svingdøren" sitter litt løst nederst, er det noen fare for "skrangling" ?

Hmm. Slark altså? Min er ganske så fast og fin.

Lenke til kommentar

Quote:

Bruker også litt strips, enkelt og greit. Det viktigste er at du ordner det til slik at luftstrømmen går greit inn og ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 21:30, skrev missnerd:

Takk for alle svarene.

Men trenger litt hjelp til det med skruene, er det ingen som kan hjelpe meg med det?

Vil jo helst ikke ødelegge gjengene (sporene) ved å prøve ut for mye...

Hvorfor kunne ikke alle vært like da :smile:

Ikke så mange forskjellige vel? De gule/oransje er såkalte "stand off" som skal være mellom hovedkort og bakplaten i kabinettet. Resten er vel et par forskjellige typer av den "blanke varianten", og de passer stort sett bare et sted. Prøv deg fram, forsiktig, så går det bra :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 21:30, skrev missnerd:

Vil jo helst ikke ødelegge gjengene (sporene) ved å prøve ut for mye...

Hvorfor kunne ikke alle vært like da :smile:

Samme gjengestørrelse på alle de små, me thinks. Hvis du ser på hk, er det små rundinger ved skruehullene. Der skal du bruke skruene med hatt (jeg kommer ikke på hva de heter). K?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...