Connubialis Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Eg e fra Bærgen.. 6014966[/snapback] å nei, å nei, å nei man skal si " Jeg er fra Bergen" med skarring på r'en. Ikke noe fyllingsdalen gangster wannabe. Lenke til kommentar
Diggsie Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Tja.. Jeg snakker faktisk bokmål Er fra litt utenfor Oslo.. Men dialekter er tøft Kunne ønske jeg kunne snakke det.. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Tja.. Jeg snakker faktisk bokmål Er fra litt utenfor Oslo.. Men dialekter er tøft Kunne ønske jeg kunne snakke det.. 6029647[/snapback] Da kan jeg informere deg om at du har hatt dialekt hele tiden. Dessuten snakker du neppe bokmål, men skriver det heller. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Eg e fra Bærgen.. 6014966[/snapback] å nei, å nei, å nei man skal si " Jeg er fra Bergen" med skarring på r'en. Ikke noe fyllingsdalen gangster wannabe. 6029614[/snapback] Finnes ikke noen (som jeg vet om i alle fall) som snakker slik. Du mener vel "jæi ær fra Bærgen"? Eller snakker du slik: Jeeeeg (g-en uttalt og tydelig e-lyd, ikke æ) eeeer (altså fremdeles e-lyd, som i "hete") fra Beeergeeeen (fremdeles e-lyd ja). Stappet på masse e-er for å understreke lyden, betyr altså ikke at den skal uttales veldig lenge. Endret 2. mai 2006 av jonmagne Lenke til kommentar
-Shaq- Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 e e fra ålesund d e vel stort sett sånn dialekta mi e... litt nynorske ord av å til. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 e e fra ålesund d e vel stort sett sånn dialekta mi e... litt nynorske ord av å til. 6029744[/snapback] Aaah... Ålesunder? Kjenne e deg kanskje? Ka du hete? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 enten en fin blanding mellom vossisk med innslag av kr.sandsk, eller kr.sandsk... Komer an på hvem jeg snakker med... Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 [...] jonmagne: e frå sokndal, kjenne kanskje te det? 6019029[/snapback] Hehe, ja... ofte når folk fra Egersund skal være "løgne" (dvs. morsomme) så etterligner de sokndalsdialekt men ikke ta dere nær av det! Sokndalsdialekt er flott den også, når man bare har blitt vant til den. 6025580[/snapback] bossen, agorken, grydo, bombo, hånno men det værete er at ingen av dere greier og si "haua" Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Eg kjem frå Vartdal, på Søre Sunnmøre. Dialekta mi er slik: "Nei, no trur ej det at ej ska ta og gå og legge mej snart. Bjynde å bli seint, og ej sitte no her framfor dataen. Ekje greit å fare og snu døgnet heile tida." Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Eg e fra Bæærgen... Snakker Bergensk dialekt.. og ikke noe "jei" "mei" "dei", bare "eg", "meg" og "deg" Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Er fra Asker og snakker vel som de fleste gjør herfra... Lenke til kommentar
ModdeRusk Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Bor i et høl aka Aurskog.. Kem har ti'i træskoa minne, er'e enn av dikk? Itte faen om je går på dæn.. hehe.. beste jeg kom på.. Selv snakker jeg ganske pent :!: Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg kommer fra Elverum, på østlandet.. Snakker vel ganske "vanlig" tror jeg som folk rundt osloområdet gjør.. kan vel kanskje ha med et par lokale gloser en gang i blandt.. men ikke så mange.. mest da jeg tuller eller snakker sånn med vilje.. En del slanguttrykk osv. seff... Lenke til kommentar
-Shaq- Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 e e fra ålesund d e vel stort sett sånn dialekta mi e... litt nynorske ord av å til. 6029744[/snapback] Aaah... Ålesunder? Kjenne e deg kanskje? Ka du hete? 6029913[/snapback] tvila på du vet ken e e e går i tiende på blindheim u.s. Lenke til kommentar
Diggsie Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Tja.. Jeg snakker faktisk bokmål Er fra litt utenfor Oslo.. Men dialekter er tøft Kunne ønske jeg kunne snakke det.. 6029647[/snapback] Da kan jeg informere deg om at du har hatt dialekt hele tiden. Dessuten snakker du neppe bokmål, men skriver det heller. 6029668[/snapback] Snakker nok bokmål, og det vet jeg nok litt bedre enn deg lille venn Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg er fra Sortland i Vesterålen. Å æ snakka før d mæste sånn hær Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Tja.. Jeg snakker faktisk bokmål Er fra litt utenfor Oslo.. Men dialekter er tøft Kunne ønske jeg kunne snakke det.. 6029647[/snapback] Da kan jeg informere deg om at du har hatt dialekt hele tiden. Dessuten snakker du neppe bokmål, men skriver det heller. 6029668[/snapback] Snakker nok bokmål, og det vet jeg nok litt bedre enn deg lille venn 6039188[/snapback] Går ikke an å snakke bokmål, det er en målform, ikke et talemål. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Tja.. Jeg snakker faktisk bokmål Er fra litt utenfor Oslo.. Men dialekter er tøft Kunne ønske jeg kunne snakke det.. 6029647[/snapback] Da kan jeg informere deg om at du har hatt dialekt hele tiden. Dessuten snakker du neppe bokmål, men skriver det heller. 6029668[/snapback] Snakker nok bokmål, og det vet jeg nok litt bedre enn deg lille venn 6039188[/snapback] Det går ikke an å snakke bokmål, ei heller nynorsk. De er ikke dialekter, men skriftspråk. Det finnes for eksempel ikke noen uttaleregler for bokmål, så man kan uttale det nøyaktig slik man vil. Hvorvidt dialekten du snakker er bokmålstilnærmet er en annen sak, men som sagt er det umulig å snakke bokmål. Da måtte det i så fall kommet snakkebobler med bokstaver ut av munnen din, slik som i tegneserier. ALLE som snakker norsk snakker en eller annen dialekt. Alle i verden snakker en dialekt av sitt språk. Så det blir bare tull å si at man ikke snakker dialekt! Oslo-dialekt eller "standard-østlandsk" er ikke bokmål! Men dersom du fremdeles feilaktig mener bokmål er en dialekt, ber jeg deg tenke over følgende: Er bokmål med eller uten skarre-R? Uttaler du alle bokstavene som skrives på bokmål, f.eks. G i "jeg" eller T i "det" osv? Vestlandske dialekter er i mange tilfeller faktisk nærmere lagt opp til bokmål enn østlandsk, idet man f.eks. uttaler G i "meg" og "deg", og sier "sau" og "tau" i motsetning til østlandsk "sævv" og "tævv", eller vestlandsk "leiren", østlandsk "leiern". Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 jau, i sitt her å snakka romsdaling i sjønna du. grei dialekt, men ikkje so månge frå osloområdæ so førstenn oss når me prata skikkæli dialekt ska tru koffør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå