Acrid Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Hål i gjere? 6017707[/snapback] Sku te å gjer nåkkå ma ta, men det blei berre kammar i velt. Næ, de fe va so de he vo! Endret 30. april 2006 av Glint Lenke til kommentar
DanielTL Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Hakke, måkke, skakke, vikke, kanke osv. Telemark FTW 6017715[/snapback] Pøh, det der gjelder Oslo også. 6017737[/snapback] Vi har i alle fall mye mer sleng en (s)oslo, det var pointet mitt Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Eg kåmme fra ølen. Snakka opprinli sånn særka ølens-dialekto med min egne vri. Eg utala for eksempel her/der med æ. De e visst hailt fail ifølje dialekto mi. (o'en på sluttn av dialekt e visst og fail...). Itte eg flytta inn på internat så har eg bltt påvirka av månge forskjellige dialektar. I tiligg så har eg fått litt bokmål inn hær og dær sidn eg de e de eg skrive... (Noe sånt...) Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Eg e fra samme plass så TLZ, snakke vel mest nynorsk men blanne inn litt bokmålsor av å te.. Ølen ja, kul plass, me et enno tøffare navn..juhu! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Ølen ja, dårlig plass, me et enno dårligere navn..juhu! 6017975[/snapback] Fixed. (Vel, ikke helt riktig da. Vi har ikke det bedritne navnet på kommunen lenger. Gleder meg forøvrig til å flytte herfra.) EDIT: Fant forresten ut hvem du var. Antar at du kjenner broren min? Endret 30. april 2006 av TLZ Lenke til kommentar
edge Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Æ prate ei blanjing av nordlæning å.. ja.. nordlæning.. Bor i ein knølby som hette kristiansund aka. bailbiiin(utt. bailbyen). Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Me to, Ølen e egentli en dritt plass.. Ja, kjenne en del av slekto di.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jaja, plassen er sikkert grei for noen da, kommer ann på hvordan man er. (Om en er konformist eller ikke... ) Men nå skal ikke jeg begynne å diskutere plassen her. ---- Synes folk her inne det er viktig å holde på dialekten sin? Er det folk som er stolt av den? Og hva synes dere om blandinger? Jeg har støtt på noen blandinger(bla. ei som går i trinnet under meg, dialekten hennes er som musikk. Vakker å høre på.) Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Dialekt er identitet. Dialektå på jæren e, å blir konge! Lenke til kommentar
tmth Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 bergensk, gatebergensk, åsanemål Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Min dialekt: Ja, dette e då mi dialekt, æ kjeme i frå Lyngdal, dåkke veit sikkert ikkje henne d e, men det dride æ i. Lyngdal ftw 6014096[/snapback] Lista Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Æ kjæm ifra Nordland, derfor snakker jeg naturlig nok Nord-Norsk til vanlig. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 fUzZy: Lyngdal e faktisk ikkje så gale.. MorMi e fra Rødberg/vigeland, det vett du vell kor e.. så har me eit gammalt lite hus på spangereid.. så ahr me jo fam der o.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Eg kjeme frå Kvam kommune i Hordaland og snakka kvamsk. Verden hadde blitt ein bedre plass å leva med meir nynorsk i media. Snakka ikkje so veldig fail i forhold til skriftmålet mitt. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg prekær Fredrikstad-dialekt. Kan jo skrive et par kjente strofer herfra: Bilær og båtær som tutær og bråkær Tælle i skævven med pælane Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Eg e fra Sandnes, men håbe å få den temmelig stygge dialekten min avslebe av bergensk, for eksempel. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Næh korleis ej snakka, det e vel kanskje litt som ditte her...Snakka sunnmørsk... 6017700[/snapback] Hørtes (lestes?) ut som en Hareiding eller Nordøying, eller noe i den dur. Er det? "Ej ska heimatte" <3 Det er så herlig dialekt. 6017738[/snapback] Hareiding, nei fysj...Ulsteinvik og Hødd derimot er bra. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Ja hei folkens. Eg kåmme fra Odda i indre Hardanger,verdens navle faktisk.Her inne e det mye narkotika å anna fanskap.Så hver gang eg e heimom på besøk finne eg ut at samtlige eg kjenne har havna på kjøret Akkurat no bur eg på hybel i Sogndal,og har ellers valgt heilt feil studium i form av Informasjonabehandling. Menne som vi sie,det ordne seg for snille kara Lenke til kommentar
riktig Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har en sær blanding av østlandsk, oppdaling og vanlig trøndersk. Har bodd noen år på østlandet nå, og har vel lagt om dialekten 50%. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Kåmme frå Egarsunn (Egersund, Sør-Rogaland) å syns at alle dialekta frå Stavangar (Stavanger) t Egarsunn e flåtte, spesielt skikkeli bréie jær-dialekt. Någe så e spesielt fårr dialekte hær i distrikte e att me seie åkke i stede for å sei "oss", å åkka i stede for å sei "vår". Så me seie att me bur i åkka by. De hær ska selvfølgeli vær me skarre-R alt ihob. De e heldivis ikkje så kallt omm vintaren i Egarsunn. Jeg snakker ikke så veldig bredt, men i mange sammenhenger tydeligvis vanskelig nok for en del østlendinger har jeg lagt merke til. Jeg nekter selvfølgelig å legge om hvis det ikke er helt nødvendig, da jeg jo snakker norsk, og krever å bli forstått av andre som snakker norsk. Forklarer heller enkeltord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå