Gå til innhold

Hvordan er din dialekt?


Sleep4Life

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kåmme fra ølen. Snakka opprinli sånn særka ølens-dialekto med min egne vri. Eg utala for eksempel her/der med æ. De e visst hailt fail ifølje dialekto mi. (o'en på sluttn av dialekt e visst og fail...). Itte eg flytta inn på internat så har eg bltt påvirka av månge forskjellige dialektar. I tiligg så har eg fått litt bokmål inn hær og dær sidn eg de e de eg skrive...

 

(Noe sånt...)

Lenke til kommentar
Ølen ja, dårlig plass, me et enno dårligere navn..juhu! ;)

6017975[/snapback]

Fixed.

 

(Vel, ikke helt riktig da. Vi har ikke det bedritne navnet på kommunen lenger. Gleder meg forøvrig til å flytte herfra.)

 

EDIT: Fant forresten ut hvem du var. Antar at du kjenner broren min?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jaja, plassen er sikkert grei for noen da, kommer ann på hvordan man er. (Om en er konformist eller ikke... )

 

Men nå skal ikke jeg begynne å diskutere plassen her.

 

----

 

Synes folk her inne det er viktig å holde på dialekten sin? Er det folk som er stolt av den?

 

Og hva synes dere om blandinger? Jeg har støtt på noen blandinger(bla. ei som går i trinnet under meg, dialekten hennes er som musikk. Vakker å høre på.)

Lenke til kommentar

Ja hei folkens. Eg kåmme fra Odda i indre Hardanger,verdens navle faktisk.Her inne e det mye narkotika å anna fanskap.Så hver gang eg e heimom på besøk finne eg ut at samtlige eg kjenne har havna på kjøret :roll: Akkurat no bur eg på hybel i Sogndal,og har ellers valgt heilt feil studium i form av Informasjonabehandling.

 

Menne som vi sie,det ordne seg for snille kara :cool:

Lenke til kommentar

Kåmme frå Egarsunn (Egersund, Sør-Rogaland) å syns at alle dialekta frå Stavangar (Stavanger) t Egarsunn e flåtte, spesielt skikkeli bréie jær-dialekt. Någe så e spesielt fårr dialekte hær i distrikte e att me seie åkke i stede for å sei "oss", å åkka i stede for å sei "vår". Så me seie att me bur i åkka by. De hær ska selvfølgeli vær me skarre-R alt ihob. De e heldivis ikkje så kallt omm vintaren i Egarsunn.

 

Jeg snakker ikke så veldig bredt, men i mange sammenhenger tydeligvis vanskelig nok for en del østlendinger har jeg lagt merke til. Jeg nekter selvfølgelig å legge om hvis det ikke er helt nødvendig, da jeg jo snakker norsk, og krever å bli forstått av andre som snakker norsk. Forklarer heller enkeltord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...