Gå til innhold

Skal kjøpe bærbar pc. Hva bør jeg velge?


franknil

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en laptop.

Maskinen må minst ha følgende:

 

2,2-2,6 GHZ prosessor

512MB DDR

Minst 30 GB hardisk

Dvd-rom og cdrw

64 mb skjermkort

Nettverkskort(ikke trådløst)

 

vekt spiller liten rolle.

 

har sett på i-buddie P4-2400, men batteriet er ekstern og er større enn en videokassett!

Har også sett på en vega 506, men denne tror jeg ikke finnes i Norge, eller...

 

Noen som har noen tips, til en bra maskin under 18000kr.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: franknil på 2002-10-03 18:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LITT optimistisk? De specsene man du bare glemme fullstendig til den prisen foreløpig. Eneste jeg kan komme på er iBuddien eller fujitsu-siemens amilo D med 2,2 eller 2,4. (henholdsvis ca 20 og 24 laken..)

 

Bra alternativ er kanskje også Acer Aspire som snart kommer med 2,5 Ghz til ca 19.000 på http://www.psdata.no .

 

Et BRA skjermkort på 64 mb kan du imidlertid glemme på en laptop til under 20.000 foreløpig (Ikke en gang Dell med 1,7 Ghz og GeForce 4)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 16:54, skrev cyberpet:

LITT optimistisk? De specsene man du bare glemme fullstendig til den prisen foreløpig. Eneste jeg kan komme på er iBuddien eller fujitsu-siemens amilo D med 2,2 eller 2,4. (henholdsvis ca 20 og 24 laken..)


Bra alternativ er kanskje også Acer Aspire som snart kommer med 2,5 Ghz til ca 19.000 på
.


Jeg vil ikke si at en maskin med desktop-prosessor er et godt alternativ i noe tilfelle. Den raskeste P4 Mobile er vel på 2 GHz. Dette burde da virkelig holde i lange baner.

Lenke til kommentar

Vega:

 

Batteri:

Li-Ion 9 celler, 3.7V 2000mAh, 66.6W.

 

Eh. Og jeg synes mitt batteri har kort levetid:

14,7V 4000mAh. (regner med at det er snakk om 13,7V)

 

 

Skjermkort:

3D 4-64 MB RAM (deles med DDR RAM)

 

Ikke så veldig flott dette heller. Maskinens ram har som regel mye lavere båndbredde enn ram som dedikert til skjermkortet.

 

Skjerm:

15" TFT LCD, XGA 1024 x 768 16.7M farver.

 

1024*768 jøss :smile:

 

--------

 

Ibuddy har det vært ganske mye snakk om her allerede....

 

--------

 

Aceren er jeg ikke sikker på hvilken model er, så den kan jeg ikke uttale meg om.

 

Gjennomgående her ser det ut som om det er snakk om maskiner med "imponerende specs" men med en gang du begynner å gå i sømmen ser det ikke fult så pent ut lengre.

 

~Cral

Lenke til kommentar

Husk bare at Fujitsu-Siemens benytter desktop prosessorer de også... I likhet med Acer, iBuddie og alle andre rimelige laptoper med rå specs.

 

Tror ikke det behøver å være noe negativt, Siemens Amilo D 2,2 fikk glimrende resultater hos IT avisen og knuste ytelsen på Zeptos standardkonfigurasjon. Ulempene er en ikke fullt så mobil maskin, kanskje litt mer støy og dårligere batteri..

 

Over ble det nevnt noe om at en mobile prosessor på 2 Ghz holder lenge, enig i det men så koster også P4 M 2,2 eller 2 Ghz tre ganger så mye som en 1,7 foreløpig.. Skal man ha kraft for surt oppsparte penger og likevel skal ha en maskin på 3-4 kilo er det like greit med en desktopprosessor synes jeg..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 00:48, skrev cyberpet:

Over ble det nevnt noe om at en mobile prosessor på 2 Ghz holder lenge, enig i det men så koster også P4 M 2,2 eller 2 Ghz tre ganger så mye som en 1,7 foreløpig.. Skal man ha kraft for surt oppsparte penger og likevel skal ha en maskin på 3-4 kilo er det like greit med en desktopprosessor synes jeg..


Jeg har 1,13 GHz P3 i min nye laptop. Det holder helt fint til studiebruk. Det er mye annet enn rå kraft det kan være fornuftig å bruke sine surt oppsparte midler til. Ut fra hva man vanligvis bruker laptoper til, vil jeg si at ytelsen ikke bør veie tyngst i valget av PC.

 

Men hvis man er pengelens og absolutt vil ha en bærbar spillemaskin, kan det jo naturligvis være et valg å leve med sterk varme, høyt støynivå og nærmest ikke-eksisterende batterilevetid. Men da synes jeg man burde spørre seg selv om man på død og liv trenger en laptop, siden man kan få en mye bedre egnet stasjonær spillemaskin til samme prisen.

Lenke til kommentar

Er enig i det som blir skrevet, er ikke nødvendig å ha det beste av det beste for å drive med "kontorarbeid".

 

Er bedre å ha et bredt spekter av funksjoner, innganger og slike ting for at en laptop skal få full utnyttelse. Derfor mener jeg for eksempel at det er like greit å velge en P4 1,7 M (eller PIII og Celeron for den saks skyld) hvis man vil spare noen kroner...

 

Egentlig er det litt teit å diskutere dette ettersom alle ønsker ulike ting på en laptop. Noen må bare ha det råeste av harware, mens andre vil ha den absolutt minste og stiligste.. Mitt eneste råd er å sette seg godt inn i mulighetene slik at man ikke kaster bort pengene på noe man ikke trenger eller finner ut at det var noe mer en skulle hatt med..

 

Når det gjelder Elitegroups maskiner har disse rå specs og alle mulige utganger/innganger, men det er jo greit at komponentene står i stil til hverandre også... iBuddie maskinene har f.eks. et elendig skjermkort som ikke på langt nær utnytter maskinens potensiale..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 11:38, skrev cyberpet:

Når det gjelder Elitegroups maskiner har disse rå specs og alle mulige utganger/innganger, men det er jo greit at komponentene står i stil til hverandre også... iBuddie maskinene har f.eks. et elendig skjermkort som ikke på langt nær utnytter maskinens potensiale..


Dette er en stor ulempe, ja. Hvis man først skal kjøpe en kompromissløs desktop-erstatter, burde det være en selvfølge med et skikkelig skjermkort.

 

Hvis jeg har forstått det riktig, er problemet at iBuddie-ene er basert utelukkende på komponenter til stasjonære PC-er. Så man er nødt til å bruke den innebygde grafikken på SiS-hovedkortet, fordi andre grafikkløsninger designet for bærbare ikke passer.

 

Men siden så mange prioriterer kraft fremfor mobilitet, kommer det vel snart en laptop med plass til AGP-grafikkort... :smile:

Lenke til kommentar

Ikke kjøp maskin med delt skjermkort med mindre du driter fullstendig i muligheten til å spille spill.. Hvis du skal ha noe delt, gå for Radeon IGP (tror det heter det) - hvertfall bra DVD-kvalitet og brukbar 3D ytelse.

 

Rimelig meningsløst å skulle gå for en 2.4 eller 2.6 ghz prosessor i en bærbar. Har selv en P4 1.7, som er MER enn nok - rask harddisk og meget kraftig skjermkort gjør maskinen raskere i praksis enn disse 2.4 ghz maskinene dere nevner her..

 

Gå for en maskin med mobil prososessor - selv om du kanskje ikke ser for deg noe annet enn en stor og tung desktoperstatter nå skal jeg love deg at du vil mislike de ekstra kiloene når du venner deg til bærbar.

 

Pass på disse tingene:

1400x1050 oppløsning på 14.1 - 15" skjerm (VIKTIG..)

Geforce 2 / 4 eller ATI Radeon 7500 skjermkort

Mobile CPU

 

Dette er etter min mening de viktigste delene av en bærbar - og at den helst ikke bør være for stor.

 

Har uansett tre pc'er å anbefale hvis pris teller inn, men kvalitet samtidig betyr noe:

 

Compaq EVO N800V (ca 19500,- dvd/cdrw, 15" SXGA+)

Dell Inspiron 4150 ( ?? bra tilbud m/ dvd/cdrw om dagen)

Zepto 2002 .. (Konfigurer selv, ta kontakt med dem for godt tilbud!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...