Gå til innhold

Hvor laster jeg ned ubuntu eller suse 10?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal innstalere Linux på en gammel laptop jeg har liggende.. Er det anbefalt å ha ubuntu da? Hvor kan jeg evt. laste det ned så jeg kan brenne det på en cd? Og er SuSE 10 bedre enn ubuntu? Hvor finner jeg evt. det?

Hva er å anbefale? Hadde vært kjekt om den var litt stil over os'et, ikke sånne firkanta bokser osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SuSE er enklere å installere enn ubuntu, men pakkesystemet er ikke like bra. Hvis en tekstbasert install er ok for deg syns jeg du burde gå for ubuntu.

6013932[/snapback]

Nå er ikke tekstbasert synonymt med vanskelig. Jeg skjønner ikke hva som er vanskelig med Ubuntu-installsjon, selv om fargene er litt kjedelige.

Lenke til kommentar
Nå er ikke tekstbasert synonymt med vanskelig. Jeg skjønner ikke hva som er vanskelig med Ubuntu-installsjon, selv om fargene er litt kjedelige.

6014300[/snapback]

Jeg sier ikke at ubuntuinstallasjonen er vanskelig, men at suse sin install er enklere. Har installert begge distribusjonene, og det er erfaringen jeg sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Den tekstbaserte installeren i Ubuntu fungerer utmerket, (er forøvrig for det meste "rappet" fra Debian ;) Det som skjer nå er at Ubuntu er på vei over til en grafisk installer, og den ser veldig ok ut. Man starter bare opp fra LiveCD-en og kjører installeren :) Det ligger beta ute hvis man vil forsøke. Hadde et par bugs sist jeg prøvde den, men så er det fortsatt litt over en måned til Dapper kommer.

Lenke til kommentar

Hvis det er på en gammel laptop vil jeg faktisk anbefale deg Vector Linux 5.0 Standard (Ikke SOHO-edition) fremfor de to andre.

Rett og slett fordi den krever mindre plass og ressurser og dermed er mye raskere. Installasjonen er ikke den vanskeligste heller. Kun partisjoneringen som muligens kan gi deg litt bry hvis du ikke er erfaren med det fra før, men jeg hjelper deg gjerne.

Vector kommer med Xfce som er en lettere vindubehandler enn Gnome og KDE. Installerte selv Xubuntu her om dagen (Ubuntu med Xfce), men den gikk fortsatt treigere enn Vector.

Du finner den på www.vectorlinux.com.

Hvis du velger å gå for denne kan du PM'e meg hvis du trenger hjelp med installeringa. er ellers relativt grønn på Linux så jeg er selv i oplæringsmodus.. :)

Må sånn i etterkant sin at jeg kjører OpenSUSE 10.1 Slick på den stasjonære maskina mi, Vector på en server-maskin og Zenwalk på laptop'en min. Vector og Zenwalk bygger på Slackware. Har kjørt Ubuntu en liten stund, men jeg synes at Suse med KDE var en bedre distro. Enda mer "rett-ut-av-boksen" enn Ubuntu. Synes også at Vector og Zenwalk er kjempebra distroer og kommer nok selv til å gåfor Zenwalk fremover tror jeg. Det er bare at den installeringa er reltivt vanskeligere enn Vector, SUSE eller Ubuntu.

Til kommentaren over om at pakkesystemet til SUSE ikke er like bra som Ubuntu sin Synaptic kan jeg opplyse om at siste OpenSUSe versjon 10.1 har med pakkesystemet Kynaptic som er en ripoff fra ubuntu sin.

Lykke til uansett hva du velger! :thumbup:

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Kynaptic er ikke et pakkesystem, det er et frontend. SUSE er igang med å bytte pakkebehandler fra YaST til SMART, såvidt jeg vet. Jeg hadde inntrykk av at SMART skulle støtte både yum og YaST-kilder, men ikke apt? Jeg må si, om SUSE beveger seg mot apt, så kutter jeg det ut til fordel for Fedora.

Forresten ville jeg avstått fra å kalle det en "ripoff", det høres så negativt ut, og får det til å virke som OpenSUSE/SUSE kopierer Ubuntu, noe de definitivt ikke gjør.

EDIT: Nevermind, ser at Smart har støtte for et utall pakkekilder, blant annet apt repos for rpm.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Kynaptic er ikke et pakkesystem, det er et frontend. SUSE er igang med å bytte pakkebehandler fra YaST til SMART, såvidt jeg vet. Jeg hadde inntrykk av at SMART skulle støtte både yum og YaST-kilder, men ikke apt? Jeg må si, om SUSE beveger seg mot apt, så kutter jeg det ut til fordel for Fedora.

Forresten ville jeg avstått fra å kalle det en "ripoff", det høres så negativt ut, og får det til å virke som OpenSUSE/SUSE kopierer Ubuntu, noe de definitivt ikke gjør.

EDIT: Nevermind, ser at Smart har støtte for et utall pakkekilder, blant annet apt repos for rpm.

6026773[/snapback]

Sorry. Var ikke negativt ment og det var andrehåndsopplysninger jeg fikk angående Kynaptic så det var bra du rettet opp feil-infoen min. Har bare hatt OpenSuse 10.1 i en uke nå. Hadde 10.0 før det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...