Gå til innhold

[Bruk emnfeltet fornuftig]


elmo

Anbefalte innlegg

er inne på tanker på å anskaffe meg en laptop, og har et par ting jeg lurer på.

 

forskjellen på de forskjellige skjerm typene:

ser at det er XGA, SXGA, og UXGA. hva er egentlig forskjellen? er det bare oppløsningen som er forskjellig?

 

har tittet litt på en dell inspiron 4150, og zepto sin 2002 modell og lurer litt på kjøp av ekstra minne og større hard disk. er dette noe som er "lett" å gjøre selv? noen spesiel type disk man trenger eller?

 

er ikke helt sikker på hva jeg skal ta av de to. vist man kan (uten større problemer) installere ny disk og mer ram selv, ser det ut til at zepto går av med seieren, er hakket billigere, og hører at folka der er bedre på support en dell. vel og merke enda en stund til man skal kjøpe da, men men.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-10-07 02:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-02 21:45, skrev elmo:

er inne på tanker på å anskaffe meg en laptop, og har et par ting jeg lurer på.


forskjellen på de forskjellige skjerm typene:

ser at det er XGA, SXGA, og UXGA. hva er egentlig forskjellen? er det bare oppløsningen som er forskjellig?


har tittet litt på en dell inspiron 4150, og zepto sin 2002 modell og lurer litt på kjøp av ekstra minne og større hard disk. er dette noe som er "lett" å gjøre selv? noen spesiel type disk man trenger eller?


er ikke helt sikker på hva jeg skal ta av de to. vist man kan (uten større problemer) installere ny disk og mer ram selv, ser det ut til at zepto går av med seieren, er hakket billigere, og hører at folka der er bedre på support en dell. vel og merke enda en stund til man skal kjøpe da, men men.




 

 

XGA: 1280x1024

SXGA: 1400x1050

UXGA: 1600x1200

Enhanced UXGA: 1600x1200 men med bedre fargegjengivelse (svart blir svart, ikke mørkegrått...) og bredere "synsvinkel"

 

Disker og RAM kan man installere selv, men det er selvfølgelig mye dyrere å kjøpe en ny harddisk enn å oppgradere når du kjøper. Det samme gjelder jo RAM hvis du f.eks. må hive ut 2x128 for å sette inn 2x256...

 

Edit: Korrigert etter Kristers tips...

_________________

Jobber i Dell, men er ikke noe offisielt talerør for dem. Det som skrives her er å betrakte som min private mening, hvis noen skulle lure på det:)

 

http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...gen/contact.htm

 

[ Denne Melding var redigert av: DellDude på 2002-10-03 12:54 ]

Lenke til kommentar

trodde uxga var 1600*1200 jeg...og det var enhanced uxga som hadde bredere synsvinkel osv...?

 

når det gjelder harddisk er det litt tiltak å skifte senere, pluss det er litt synd å måtte kaste den gamle...

 

men dell-maskinene har to minneplasser, så det lureste du gjør er å bare bruke en av disse når du bestiller maskin fra dell...så kan du eventuelt hive i en ekstra tredjepartsbrikke senere...de er adskillig billigere enn de brikkene dell leverer...

 

vh

krister

Lenke til kommentar

Tror dette stemmer bedre, men har ikke sett noen Dell maskiner med 1280*1024..

 

Tror det er lurt også å se oppløsningen opp mot skjermstørrelsen og maskinen, det kan bli en smule forskjellig i praksis fra maskin til maskin.

 

Vil anbefale å velge en maskin med større oppløsning enn 1024*768 som i noen tilfeller kan bli litt for lite..

 

(er jo smak og behag såklart...husk at de fleste XGA skjermene kan kjøre på høyere oppløsning, men du får ikke plass til hele skjermbildet på skjermen...sikkert noen som liker dette også..)

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-05 02:30 ]

Lenke til kommentar

Som sagt, er forskjell fra maskin til maskin, har vært rundt og testet noen i det siste; noen er veldig fine å kjøre Windows på 1024*768, mens på andre skjermer skulle man ønske at man hadde et hakk til å gå på. Dessuten er det jo greit å kunne kjøre litt høyere oppløsning i spill :smile:

 

Men, SXGA skjerm eller bedre koster som regel litt ekstra..

 

(Med fare for å gjenta meg selv: Å kjøre f.eks. Unreal Tournament 2003 på en Dell laptop med 1600*1200 oppløsing og GeForce 4 Go er helt rått!!)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 01:19, skrev Nuffern:

Blir ikke tekst og mindre detaljer veldig vanskelig å lese ved 1400x1050 på en 14,1" eller 15" lcd? Sett på slike laptops, og personlig syntes jeg det bli knøttsmått. Har litt dårlig syn, men men.. :smile:



 

Jeg har en 15" og kjører 1400x1050. Det går kjempebra. Har ingen problemer å lese teksten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 01:19, skrev Nuffern:

Blir ikke tekst og mindre detaljer veldig vanskelig å lese ved 1400x1050 på en 14,1" eller 15" lcd? Sett på slike laptops, og personlig syntes jeg det bli knøttsmått. Har litt dårlig syn, men men.. :smile:



 

Man kan justere størrelsen på tekst og ikoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...