Gå til innhold

Bilder vises ikke i IE, men i FF eller Opera

Anbefalte innlegg

Jeg har frem til nå gitt en lang F. i at Internet Explore brukere ikke ser bilder på hjemmesiden min, men jeg må vel bare spørre om det er MULIG å få denne dumme nettleseren til å vise de stakkars bildene på den stakkars lille hjemmesiden min.

Jeg har kodet siden i Notisblokk, og lagt den ut på home.no midlertidig til jeg får skaffet meg webhotel og domene.

Dere som IKKE bruker Internet Explore, sjekk ut siden både i den nettleseren dere bruker og IE for å se forskjellen.

Bildet i midten på fremsiden og knappen på "kontakt" funker ikke i IE.

Jeg skriver bare ned URL til siden min, og da skal dere ikke ha noe problem med å se kildekoden til den heller.

http://www.home.no/cn-steina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har frem til nå gitt en lang F. i at Internet Explore brukere ikke ser bilder på hjemmesiden min, men jeg må vel bare spørre om det er MULIG å få denne dumme nettleseren til å vise de stakkars bildene på den stakkars lille hjemmesiden min.

6013475[/snapback]

Dette har fint lite med IE å gjøre - det er jo masse slurvefeil i kodingen.

Her f.eks. hvor du oppgir høyde men ikke bredde:

.....border="0" width="" height="250".....

IE synes at bredde 0 er litt ubrukelig og setter den til det nærmeste tallet som er 1.

Det samme er tilfellet på kontaktsiden din; her er både bredde og høyde på grafikken ikke oppgitt (width og height tag'ene er der men det er ikke satt inn noe tall mellom ''-ene). Ikke noe tall = 0 = grafikken skal være 0x0 punkter = den blir satt inn som 1x1 punkter siden 0x0 ikke gir noen mening hvis det faktisk skal være med noe grafikk her.

På begge disse sidene ser man jo at grafikken er der hvis man vet hvor de skal være - men helt opplagt i feil størrelse.

Bruk en editor eller kjør ihvertfall koden din gjennom en HTML-validator før du skylder på nettleseren. Det flommer jo over av feil i forhold til korrekt HTML - f.eks. disse 5 på forsiden:

>> Error Line 1 column 0: no document type declaration;

>> Error Line 11 column 6: end tag for element ''HEAD'' which is not open.

>> Error Line 13 column 34: document type does not allow element ''BODY'' here.

>> Error Line 15 column 42: required attribute ''ALT'' not specified

>> Error Line 17 column 72: there is no attribute ''HEIGHT''

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...no%2Fcn-steina+

Og disse 8 på kontaktsiden:

>> Error Line 1 column 0: no document type declaration

>> Error Line 17 column 72: there is no attribute ''HEIGHT''.

>> Error Line 35 column 58: there is no attribute ''HIGHT''

>> Error Line 38 column 32: end tag for ''U'' omitted, but its declaration does not permit this

>> Error Line 38 column 36: end tag for element ''U'' which is not open.

>> Error Line 42 column 87: general entity ''u''nnot defined and no default entity.

>> Error Line 42 column 88: reference to entity ''u'' for which no system identifier could be generated

>> Error Line 47 column 77: required attribute ''ALT'' not specified.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...na%2Fabout.html

Jeg er i det hele tatt overrasket over at det fungerer i andre nettlesere; IE er generelt langt mer feiltolerant ovenfor dårlig kode enn andre nettlesere og blir jo kritisert nettopp for dette av ganske mange.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jasså.. IE må ha begge tallene ja.

Vel, når man lærer ting selv av å prøve seg frem, så trenger man ikke å lære hvordan andre nettlesere tenker.

Gidder liksom ikke å studere IE når jeg ikke bruker det selv.

Men takk for hjelpen. Skal se over de andre feilene også i morgen. *gjesp*

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Fremdeles bruker mesteparten av befolkningen IE, og hvis ikke din side er kompatibel med nettleseren, mister du fort besøkende. Jeg tester alltid sidene mine i forskjellige nettlesere.

Dette må du ha øverst i .html filene dine

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

Endret av Indian Ink
Lenke til kommentar

Jeg har ikke rettet alt enda, men hvorfor er bildekvaliteten så dårlig i IE i forskjell til Opera?

Bildet forminskes foresten i HTML koden, altså det er større en det som vises på siden.

Men når Opera klarer å forminske det uten kvalitetstap, hvorfor klarer ikke IE det?

bildekvalitet6uy.jpg

Lenke til kommentar

Fordi Microsoft aldri har vært kjent for å legge noe prestisje i å ha de mest funksjonable og beste tekniske løsningene. De har alltid satset på å gjøre ting enkelt (funksjonsfattig og lite jobb for programmererne), samt markedsføre voldsomt.

Opera har derimot et helt annet fokus. De er dårlige på markedsføring (etter min mening) men har lagt prestisje i å lage svært gode tekniske løsninger. Deriblandt god skalering av bilder og nettsider.

Nå skal det sies at jeg er Firefox-bruker og ofte irriterer meg over at Firefox i likhet med IE suger på skalering av bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...