Gå til innhold

Linux fersking Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du i instillinger -> Arkiv? Si så fall er det ingen ting å huke av der, alt er insalert (trur d r d d er der....sånn ekstra pakker til selve Ubuntu?). Men i alle fall: Relode og den lasta ned 22 pakker EKSTREMT fort og jeg søkte etter aMSN men fikk ingen results :(

AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG?! Om jeg snart ikke får til dette eller Nettverk (kommet noen steg videre her! Nå klarer den bare ikke å vise filene jeg la in på windowsen min) så legger jeg in Windows på denna også...Det skjønner jeg i alle fall.....

Lenke til kommentar

AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG?!

Ingenting som er vanskelig,bare uvant.

Om jeg snart ikke får til dette eller Nettverk (kommet noen steg videre her! Nå klarer den bare ikke å vise filene jeg la in på windowsen min) så legger jeg in Windows på denna også...Det skjønner jeg i alle fall.....

6048604[/snapback]

Da skjønner jeg ikke hvorfor du bare ikke legger inn windows? Om du ikke er villig til å tilpasse deg et nytt system, har du ikke noe her å gjøre

Lenke til kommentar

Ikke gi opp, eller, ikke la amsn være grunnen til at du gir opp. Bruk heller gaim til å begynne med, og ta amsn med tida. Husk at det ville vært vanskelig å gjøre alt samtidig i windows også. Var ihvertfall slik jeg fikk det til i linux.

Når du er i synaptic, inne på Arkiv, så huker du av det øverste valget, Show disabled software sources. Så går du ut og trøkker refresh.

Du kan også følge denne: http://ubuntuguide.org/#extrarepositories

Hvis du følger den slavisk (er bare noen få setninger du trenger skrive) så er det nødt til å funke!

Hvis du hadde hentet det ned er det akkurat like bra å bruke

dpkg -i amsn.deb

hvis du hadde renamet den.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG?!

Ingenting som er vanskelig,bare uvant.

Om jeg snart ikke får til dette eller Nettverk (kommet noen steg videre her! Nå klarer den bare ikke å vise filene jeg la in på windowsen min) så legger jeg in Windows på denna også...Det skjønner jeg i alle fall.....

6048604[/snapback]

Da skjønner jeg ikke hvorfor du bare ikke legger inn windows? Om du ikke er villig til å tilpasse deg et nytt system, har du ikke noe her å gjøre

6048629[/snapback]

Jeg vil jo tilpasse meg men det er litt små-irriterende når jeg ikke får til en dritt:P

Ikke gi opp, eller, ikke la amsn være grunnen til at du gir opp. Bruk heller gaim til å begynne med, og ta amsn med tida. Husk at det ville vært vanskelig å gjøre alt samtidig i windows også. Var ihvertfall slik jeg fikk det til i linux.

Når du er i synaptic, inne på Arkiv, så huker du av det øverste valget, Show disabled software sources. Så går du ut og trøkker refresh.

Du kan også følge denne: http://ubuntuguide.org/#extrarepositories

Hvis du følger den slavisk (er bare noen få setninger du trenger skrive) så er det nødt til å funke!

Hvis du hadde hentet det ned er det akkurat like bra å bruke

dpkg -i amsn.deb

hvis du hadde renamet den.

6049199[/snapback]

Jeg skal ikke gi opp eller la aMSN være grunnen til det! Nettvverket driver jeg med mest på kvelden for da orker jeg ikke å lete etter hjelp med instalasjon. Jeg fikk lasta ned Mozilla Thunderbird og KDP uten problemer (sudo apt-get install ...). Jeg bruker altså KDP innimellom også nå da, men sånn å finne fram klarer jeg så det er bare å si progget ;)

EDIT: Har nå prøvd å instalere det på to måter, begge gikk ikke:

1: høyere klikk på install fila -> KDP PAckage Manager - > Install package

skrev da inn passord og den begynte men misslykdes, fikk ikke kopiert meldinga...

2: Package Manager (Adept) -> amsn- install package -> Refresh -> feil under install

i Adept sto det at amsn var broken under status!

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Du skal ikke trenge å slaste ned amsn mauellt:

Gå hit og generer deg en ny sources.list. pass på å velge riktig under Ubuntu version:

http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Anbefaler deg å velge alt før denne beskjeden og ikke noe etter(i så fall ikke klag hvis det går dårlig :)):

All repositories below are unofficial repositories and should NOT, I repeat NOT!, once again NOT!! be used unless you know what you are doing VERY WELL! These are unsupported repositories with no guarantee that they won't break your system!

Opera ligger foresten langt nedi der et sted, den kan du jo ta med hvis du ikke har fått installert den ennå

skriv dette på komandolinjen, erstatt det som er der med det du genererte:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Lagre,

og skriv dette i en terminal:

sudo apt-get update
sudo apt-get install amsn

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
tein-otto@ubuntu:/etc/apt$ sudo apt-get install amsn

Password:

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig

amsn er allerede nyeste versjon.

Du vil kanskje utføre «apt-get -f install» for å rette på disse:

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:

amsn: Avhenger av: tcltls men skal ikke installeres

W: Kunne ikke finne informasjon om http://ubuntu-backports.mirrormax.net breezy-backports/main Packages (/var/lib/apt/lists/ubuntu-backports.mirrormax.net_dists_breezy-backports_main_binary-i386_Packages) - lista over kildekodepakker - stat (2 Ingen slik fil eller filkatalog)

W: Kunne ikke finne informasjon om http://ubuntu-backports.mirrormax.net breezy-backports/universe Packages (/var/lib/apt/lists/ubuntu-backports.mirrormax.net_dists_breezy-backports_universe_binary-i386_Packages) - lista over kildekodepakker - stat (2 Ingen slik fil eller filkatalog)

W: Kunne ikke finne informasjon om http://ubuntu-backports.mirrormax.net breezy-backports/multiverse Packages (/var/lib/apt/lists/ubuntu-backports.mirrormax.net_dists_breezy-backports_multiverse_binary-i386_Packages) - lista over kildekodepakker - stat (2 Ingen slik fil eller filkatalog)

W: Kunne ikke finne informasjon om http://ubuntu-backports.mirrormax.net breezy-backports/restricted Packages (/var/lib/apt/lists/ubuntu-backports.mirrormax.net_dists_breezy-backports_restricted_binary-i386_Packages) - lista over kildekodepakker - stat (2 Ingen slik fil eller filkatalog)

W: Det kan hende du vil kjøre «apt-get update» for å rette på disse problemene

E: Uinnfridde avhengighetsforhold. Prøv «apt-get -f install» uten pakker (eller angi en løsning).

Skjønner mindre og mindre jeg! Nå sku jeg prøve å brenne en cd i K3b også får jeg ikke lagt til wma eller mp3 filer! Mariunae (fra forumet) har hulpi meg men det eneste er vel dette med flere servere og at jeg klarte for det meste alt under Lame (sudo apt-get install lame) eller så var det lime.

Snart gir jeg opp altså og insalerer bare Windows her. Tror jeg skal ha begge plattformer men det er noe problemer med Windows install som jeg ikke har sett noe mere på...

Lenke til kommentar

Til alle dere som nettopp har begynt med linux, og føler at det er mye som ikke fungerer, og har mest lyst til å gi opp hele linux-greia;

Sett opp en liste over hvilke problemer du har, ranger dem etter hvor viktig det er for deg å få orden på det, så angriper du ett og ett problem. Når man føler at det er et hav av ting som ikke fungerer, så er det lett å gi opp, tro meg har gjort det selv før. Da er nøkkelen og ta en ting av gangen.

I mine øyne, så er ikke linux så mye vanskeligere enn Windows, men det er på mange måter anderledes.

Ikke gi opp av den grunn. Lær deg basic'en, så er mye gjort. Og for all del:

Ikke frykt kommandolinja. Den er slettes ikke skummel :)

Den er et kjempeflott og raskt verktøy så snart du blir vandt med å bruke den.

Lenke til kommentar
Til alle dere som nettopp har begynt med linux, og føler at det er mye som ikke fungerer, og har mest lyst til å gi opp hele linux-greia;

Sett opp en liste over hvilke problemer du har, ranger dem etter hvor viktig det er for deg å få orden på det, så angriper du ett og ett problem. Når man føler at det er et hav av ting som ikke fungerer, så er det lett å gi opp, tro meg har gjort det selv før. Da er nøkkelen og ta en ting av gangen.

I mine øyne, så er ikke linux så mye vanskeligere enn Windows, men det er på mange måter anderledes.

Ikke gi opp av den grunn. Lær deg basic'en, så er mye gjort. Og for all del:

Ikke frykt kommandolinja. Den er slettes ikke skummel :) 

Den er et kjempeflott og raskt verktøy så snart du blir vandt med å bruke den.

6141337[/snapback]

Det er det jeg har gjort, og nå er det to viktige ting: klare å instalere programmer å en grei måte og få til å brenne alle typer filer med K3b.

Lenke til kommentar
Skjønner mindre og mindre jeg! Nå sku jeg prøve å brenne en cd i K3b også får jeg ikke lagt til wma eller mp3 filer! Mariunae (fra forumet) har hulpi meg men det eneste er vel dette med flere servere og at jeg klarte for det meste alt under Lame  (sudo apt-get install lame) eller så var det lime.

Snart gir jeg opp altså og insalerer bare Windows her. Tror jeg skal ha begge plattformer men det er noe problemer med Windows install som jeg ikke har sett noe mere på...

6141241[/snapback]

fjern det døde repoet fra /etc/apt/sources.list .. meldingene betyr at den ikke finner filene på de rette stedene der lengre (det er heller ikke et offesiellt Ubuntu-repo; bare noe en eller annen tilfeldig fyr har satt opp på Internett et sted) .. følg i stedet Ubuntus guider på DEN OFFESIELLE wikien når du skal fikse ting m.t.p. codecs o.l.: https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

angående mp3 og k3b:

apt-get install libk3b2-mp3

..gjorde susen i dapper

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Backports er halvoffisielle brønner, når jeg installerte Dapper så var Backportsbrønnene listet i sources.list (dog, kommentert ut). Backports kan være greit å ha med, men noen ganger skaper det faenskap.

Sett inn disse linjene i stedenfor:

## BACKPORTS REPOSITORY (Unsupported.  May contain illegal packages.  Use at own risk.)
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-backports main restricted universe multiverse
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-backports main restricted universe multiverse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...