Plecto Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Har få tegn jeg kan sett inn i emnetittelen så det ble litt kort (og kanskje feil) der. Det jeg lurer på er hvis det finnes en allmektig skaper av universet. Hvilke grunner har denne guden til at folk ikke vite at den eksisterer? Hvis den er allmektig; hvorfor skal folk tro på han? Er dette da en glipp? Enten burde jo folk vite som en sikkerhet at han eksisterer, eller så burde vel ingen i det hele tatt tenkt på han? Hvilke fordeler er det bare å "tro" slik at alle tror forskjellig og skaper konflikter? Er det noen troende der ute som kan argumentere (svare) saklig mot dette? Lenke til kommentar
salah Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er grunnen til at jeg foretrekker å ikke tro på noen Guder. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Gud ga oss den største av alle gaver: Fri vilje. Dermed er det opp til oss om vi vil tro eller ikke. Men han kunne selvsagt vist seg frem litt, slik at det var sikre tegn på hans eksistens. (Jeg tror forresten ikke... ) Edit: Guds veier er forøvrig uransakelige. Det finnes nok en mening med det, men det er ikke opp til oss menneskerå forstå. Endret 30. april 2006 av JBlack Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jammen folk skal tro på gud, og hvis han viser seg, så kan jo ingen tro på han lenger. Og da har jo gud driti på leggen! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Now it is such a bizarrely impossible coincidence that anything so mind-bogglingly useful could have evolved purely by chance that some thinkers have chosen to see it as a final and clinching proof of the nonexistence of God. The arguement goes something like this: "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing." "But," say Man, "the Babel fish is a dead giveaway, isn't it? It could not have evolved by chance. It proves you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. QED." "Oh dear," says God, "I hadn't though of that" and promply vanishes in a puff of logic. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Gud ga oss den største av alle gaver: Fri vilje. Fri vilje ja,men viss du ikkje følger di 10bud så havner du i helvete... Eg trur ikkje på gud,ivertfall ikkje slik han er beskrevet i bibelen... Endret 1. mai 2006 av terhi Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Gud ga oss den største av alle gaver: Fri vilje. Fri vilje ja,men viss du ikkje følger di 10bud så havner du i helvete... Eg trur ikkje på gud,ivertfall ikkje slik han er beskrevet i bibelen... 6021549[/snapback] Fri vilje gir ikke fritak for å måtte ta konsekvensene av sine valg. Lenke til kommentar
clario Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Now it is such a bizarrely impossible coincidence that anything so mind-bogglingly useful could have evolved purely by chance that some thinkers have chosen to see it as a final and clinching proof of the nonexistence of God. The arguement goes something like this: "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing." "But," say Man, "the Babel fish is a dead giveaway, isn't it? It could not have evolved by chance. It proves you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. QED." "Oh dear," says God, "I hadn't though of that" and promply vanishes in a puff of logic. 6021508[/snapback] The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Now it is such a bizarrely impossible coincidence that anything so mind-bogglingly useful could have evolved purely by chance that some thinkers have chosen to see it as a final and clinching proof of the nonexistence of God. The arguement goes something like this: "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing." "But," say Man, "the Babel fish is a dead giveaway, isn't it? It could not have evolved by chance. It proves you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. QED." "Oh dear," says God, "I hadn't though of that" and promply vanishes in a puff of logic. 6021508[/snapback] The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ? 6021788[/snapback] Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Gud ga oss den største av alle gaver: Fri vilje. Hvis vi har fri vilje så kan ikke Gud vite hvilke valg vi tar, altså er han ikke allmektig. En allmektig gud vet selvsagt alt som har skjedd og som vil skje. Og hvis han gjør det så har ingen fri vilje fordi fremtiden allerede er bestemt. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Men hva hvis vår frie vilje ble bestemt av et sett med regler - viljen må utføres fanget i en kropp, omgitt av naturlover for eksempel. Da har vi vel fremdeles fri vilje - men innenfor et sett regler? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Hva hvis vi ikke har fri vilje? Alle tror de tenker selv, men gjør det ikke. Lenke til kommentar
JediMindTriks Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Har få tegn jeg kan sett inn i emnetittelen så det ble litt kort (og kanskje feil) der. Det jeg lurer på er hvis det finnes en allmektig skaper av universet. Hvilke grunner har denne guden til at folk ikke vite at den eksisterer? Hvis den er allmektig; hvorfor skal folk tro på han? Er dette da en glipp? Enten burde jo folk vite som en sikkerhet at han eksisterer, eller så burde vel ingen i det hele tatt tenkt på han? Hvilke fordeler er det bare å "tro" slik at alle tror forskjellig og skaper konflikter? Er det noen troende der ute som kan argumentere (svare) saklig mot dette? 6012957[/snapback] "Gud ligger i detaljene" sa, Albert Einstein Endret 1. mai 2006 av JediMindTriks Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 "Gud ligger i detaljene" sa, Albert Einstein Var han troende? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 "Gud ligger i detaljene" sa, Albert Einstein Var han troende? 6035097[/snapback] Han vokste opp som jøde, noe flere rike handels- og vitenskapsmenn har gjort, men han praktiserte ikke jødedommen aktivt, han valgte likevel å se på seg selv som en etnisk jøde. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Einstein var troende, ja. Derav kjente sitater som «to read god's thoughts» og «god does not play dice» (edit; fjernet et ord) Endret 3. mai 2006 av reverto Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Gud ga oss den største av alle gaver: Fri vilje. Dermed er det opp til oss om vi vil tro eller ikke. Men han kunne selvsagt vist seg frem litt, slik at det var sikre tegn på hans eksistens. (Jeg tror forresten ikke... ) Edit: Guds veier er forøvrig uransakelige. Det finnes nok en mening med det, men det er ikke opp til oss menneskerå forstå. 6013607[/snapback] Dette høres ut for meg som en forklaring tilpasset slik at det ikke kan motbevises, som det meste i religion. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg mener at bibelen er bare tull. hvis det hadde stått: "Hei, jeg heter gud og jeg er almektig. Jeg brenner dere på et bål hvis dere ikke følger de ti bud ( se ettiketen) . Det er ingen ytterlige bevis på om jeg eksisterer, og jeg gidder heller ikke og vise meg etter dere tullinger begynner og skrive ned store ting som skjer." Hvem ville trodd på det da? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det er en ting du er nødt til å forstå, ErikFN, og det er at det er ikke så mye et spørsmål om hva som blir presentert, men hvordan det presenteres og hvordan en opplever det som blir presentert. Mennesker tror på all verdens rare ting og tang. Ikke bare på religion. En stor pådriver for manges tro er for eksempel at andre tror. Og listen bare fortsetter. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Akuratt det jeg mente! Blir liksom for dumt og springe rundt og hyle sviker sviker hver gang noe plukker opp en stein. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå