Gå til innhold

Er prisguiden ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva kommer det av at hver gang prisguide.no/hw.no blir tatt i løgn i disse forholdene blir det helt stille?

Det er rett og slett fordi jeg ikke jobber 24 timer i døgnet, 7 dager i uken :-)

Jeg skal forhøre meg med andre på huset angående formuleringen på forsiden av Prisguide.no. Dette gjelder disse tekstene:

Her finner du laveste pris, god produktinformasjon, og leseres erfaringer med produkter innenfor data og elektronikk.

og tittelen

Finn beste pris hos Prisguide.no

Hvis vi mener at disse tekstene er misvisende vil vi selvsagt også endre på teksten i internannonsene, men personlig synes jeg ikke disse tekstene er over streken. Uansett skal jeg høre med andre også så vi får en endelig avklaring på dette.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at hverken du (eller andre) jobber 24 timer i døgnet. Problemet er at det samme har skjedd flere ganger.

Hvordan er det mulig å ikke se at det er en løgn i annonsen for prisguide.no? Altså: Enten viser den de laveste prisene eller så gjør den det ikke. Så lenge ikke alle er med i deres prisguide har dere ingen mulighet for å vite om det er den laveste prisen. Hvis du ikke ser at det er en løgn har prisguide.no en ansvarlig redaktør som er på bærtur.

Lenke til kommentar
Hva kommer det av at hver gang prisguide.no/hw.no blir tatt i løgn i disse forholdene blir det helt stille?

Det er rett og slett fordi jeg ikke jobber 24 timer i døgnet, 7 dager i uken :-)

Jeg skal forhøre meg med andre på huset angående formuleringen på forsiden av Prisguide.no. Dette gjelder disse tekstene:

Her finner du laveste pris, god produktinformasjon, og leseres erfaringer med produkter innenfor data og elektronikk.

og tittelen

Finn beste pris hos Prisguide.no

Hvis vi mener at disse tekstene er misvisende vil vi selvsagt også endre på teksten i internannonsene, men personlig synes jeg ikke disse tekstene er over streken. Uansett skal jeg høre med andre også så vi får en endelig avklaring på dette.

Mvh,

Amund

6057896[/snapback]

Markedsføringsloven har følgende å si:

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Dere sier dere finner laveste pris, noe dere ikke gjør. Hvordan dere kan mene at teksten deres da ikke skulle være misvisende er et mysterium.

Og ingen forventer at dere skal jobbe 24/7. Det er bare litt merkelig at hver gang disse tingene blir påpekt med prisguiden, så tar dere en 3-4 dager "fri" fra å svare. Dersom det derimot skulle dukke opp skryt, er dere inne med svar innen 5 minutter. Regner med at du skjønner hvorfor vi som brukere synes det blir litt merkelig.

Regner med at lovnaden om å finne laveste/beste pris er borte på mandag formiddag da, siden enhver med litt logisk sans allerede har sett at det faktisk er en løgn.

Lenke til kommentar
Markedsføringsloven har følgende å si:
§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Dere sier dere finner laveste pris, noe dere ikke gjør. Hvordan dere kan mene at teksten deres da ikke skulle være misvisende er et mysterium.

Hei igjen!

Jeg ser at teksten blir for direkte i forhold til hva vi faktisk kan garantere våre brukere. Derfor har jeg laget et forslag til ny tekst som vi kan bruke på Prisguide-forsidene:

Sammenlign priser, les utfyllende produktinformasjon, og se andre leseres erfaringer med produkter innenfor data og elektronikk i vår prisguide. Velg blant kategoriene nedenfor.

Høres dette ut som en bedre innledningstekst? I tilfelle vil jeg bytte ut teksten i løpet av dagen.

Denne debatten har uansett gitt meg en idé: Er det noen mulighet for oss å faktisk kunne garantere at vi viser laveste pris? Vil det fungere å lage en tips-funksjon hvor man kan fortelle hvor varen kan kjøpes enda rimeligere, og at dette blir lagt inn som en notis på de produktene hvor leserne tipser oss om dette? Disse tipsene må i tilfelle dobbeltsjekkes av oss før vi publiserer dem, men kan være en måte å sørge for at man ikke går glipp av gode tilbud.

Vårt mål er selvsagt å ha med alle nettbutikkene i prisguiden, men noen butikker vil alltid være vanskelig å få med. Samme problemet hadde vi når prisguiden var gratis, og saken er jo den at vi har flere butikker med i prisguiden i dag, enn når vi ikke tok betalt...

Vil til slutt takke for alle innspill i debatten så langt, og hører gjerne flere synspunkter på hvordan vi kan gjøre vår prisguide bedre!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Prisguiden er et middel som jeg ofte bruker, før gøy eller når det gjelder blodgig allvor. Hvis forslaget blir vedtatt vil dette gjøre prisguiden enda bedre.

Lenke til kommentar

Synes "tipse om lavere pris-funksjonen" hørtes ut som et godt forslag. Synes prisguiden er utrolig bra, både oversiktlig og utrolig nyttig. Bare man dobbeltsjekker før man faktisk kjøper tingene går det vel greit. :thumbup: Å klage på småting og detaljer kan man jo gjøre i det endeløse som priser oppgitt til 0 kr eller hva det nå enn måtte være, men hvis man bruker fornuften skjønner man jo fks at selskap ikke gir bort ting! :nei: "Det lukter som Si : d å klage over ubetydelige smådetaljer... :thumbdown: "

-Lenge leve prisguiden! :w00t:

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke skjønt poenget her? Poenget er at man skal kunne stole på at det som står der er sant. Når det står at prisguiden viser laveste pris og dette ikke er sant kan man ikke lenger stole på den informasjonen som blir gitt. hw.no/prisguide.no vet selvfølgelig at de ikke nødvendigvis har laveste pris og spekulerer i at folk lar seg lure. Det skal ikke vi som forbrukere finne oss i.

Lenke til kommentar

De har endret teksten, og "Om oss" linken i menyen øverst er da tydelig.

Jeg synes selv det viktigste der var teksten som lovet lavest prist. De lover ikke lenger laveste priser, men skriver at man kan sammenligne priser :w00t:

Lenke til kommentar

Kjeklulf:

Riktig at det kanskje en gang har stått laveste pris/står, men det kan vel også tolkes som laveste pris blandt de store seriøse aktørene listet i HW? -jeg mener du ikke kan forlange ALLE priser. Det er vel slik at de selv må ta ansvaret for å komme med? - Er det ikke? Er det virkelig SÅ vanskelig å dobbeltsjekke prisen? - Ja mulig de "grusomt" nok har formulert en detalj feil. Som forbruker aksepterer jeg personlig noe feilmargin i slikt. Prisguiden hjelper meg, hvis man misliker den kan man la være å bruke den...

Lenke til kommentar

Du forstår fortsatt ikke: Hvis de reklamerer med laveste pris skal det være laveste pris. Hvis det er laveste pris av de som velger å betale for å være med skal det stå det. Det er dette vi kritiserer. De har ikke "formulert en detalj feil", de har gjort dette med viten og vilje og det har vært påpekt svært mange ganger.

Jeg kritiserer altså ikke prisguiden som såden men at de til nå har brukt løgn i markedsføringen av prisguiden. Jeg har heller aldri forlangt at alle priser skal være med, det er noe du finner på. De har all rett til kun å hente inn de prisene de selv ønsker men da kan de ikke samtidig påstå at det er de laveste prisene.

Lenke til kommentar
Og dere burde legge til Elkjøp og leftdal i prisguiden.

6040565[/snapback]

Elkjøp og lefdal ønsker ikke å være med i prisguiden - nettopp pga en del av tingene som blir påpekt her. En prisguide kan være villedende, og at det koster penger er heller ikke bra.

Det er iallefall slik jeg regner med at det er...dette er ikke offisiell elkjøp-info fra min side.

(Disclaimer: Jeg snakker hverken som elkjøp-ansatt eller forum-ansatt nå) :)

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal inn på nettbutikker som ikke er blandt de største går jeg aldri via prisguiden. Søker gjerne der etter laveste pris, for så å skrive inn adressen til nettbutikken manuelt.

Er kansje uretferdig, men jeg synes at en liten aktør som klarer å prise seg laver enn de store aktørene fortjener å spare der de kan for at prisene fortsatt skal holdes lav.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke følgt helt med på forumet i det siste, men at dette blir tatt er veldig viktig. hw.no med sin prisguide som melkeku er jo en god ting for oss.

Alle tjener jo på det. Men det er forsåvidt flere ting som kan påpekes.

-Er det snakk om en ny vare så har mange bedrifter oftes "på lager" status i prisguiden, mens de inne i nettbutikken har 0 i lager.

Jeg tok dette opp tidligere og fikk beskjed om å sende inn en "melding" til driftssjefen hvergang dette oppstod, desverre så orker jeg ikke å gjøre dette på hver eneste vare jeg skal kjøpe.

Burde hatt en rapporter knapp for de nettbutikkene som med vilje fører missvisende informasjon gjennom prisguiden. (gjerne med en passende straff dersom dette gjentar seg)

om prisguiden.no er helt ubrukelig vil jeg si nei..

håper ikke dette er heelt off-topic

Lenke til kommentar
Og dere burde legge til Elkjøp og leftdal i prisguiden.

6040565[/snapback]

Elkjøp og lefdal ønsker ikke å være med i prisguiden - nettopp pga en del av tingene som blir påpekt her. En prisguide kan være villedende, og at det koster penger er heller ikke bra.

Det er iallefall slik jeg regner med at det er...dette er ikke offisiell elkjøp-info fra min side.

(Disclaimer: Jeg snakker hverken som elkjøp-ansatt eller forum-ansatt nå) :)

6080125[/snapback]

Det stemmer det. Dette har vært oppe i en annen tråd og den informasjonen ble "lekket" av HW sitt eget personal. Men om det er pga ting som er påpekt her vet jeg ikke. Men det kan kanskje ha noe med at de vil alltid være billigst så lenge ingen vet at de er dyrere?

Men så har disse 2 også svært lite hardware til salgs så noe av det sitter kanskje igjen fra gammelt av da prisguiden kun tok for seg hardware relaterte produkter. Vet ikke om hw har vært i dialog med dem i det siste etter brunevarer og lignende produkter kom inn i systemet.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Helt siden Elkjøp etablerte nettbutikk har vi forsøkt å få de med i prisguiden, men Elkjøp har lagt seg på en linje hvor de ikke ønsker å bli sammenlignet på pris på nettet. Dette har de også brukt som budskap i noen av sine reklamekampanjer.

Nå når innholdet i prisguiden er utvidet til også å gjelde brune- og hvitevarer er det selvsagt enda mer aktuelt for Elkjøp å være med fordi dette er viktige kategorier for dem. Likevel må jeg innrømme at jeg ikke tror vi vil få dem med i prisguiden i 2006 heller.

Lenke til kommentar

kjeklulf:

Du trekker konklusjoner ut av egne antagelser - Jo, jeg har forstått nøyaktig hva poenget er, så slutt å si at jeg ikke har forstått det :nei: . Hvordan kan du påstå å vite at HW bestemt løy om dette? Hvordan kan du trekke konklusjonen om at det ikke bare var en glipp? Det var kanskje til en viss grad feilinformasjon fordi alle steder ikke var inkludert. Mer en det kan man simpelthen ikke påstå noe utover fordi vi ikke kjenner til flere håndfaste fakta. Det er antagelse, på antagelse, på antagelse. Om mulig er det kanskje nærme sannheten, om mulig er det også kanskje svært langt fra den. Uansett er det ikke noe poeng i å diskutere det fordi, det er ikke noe hverken du, eller jeg, eller noen andre utenfor HW kan vite noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...