Gå til innhold

Er prisguiden ubrukelig?


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg forstod så virker det som om produktet som ble søkt etter fantes i prisguiden, men ikke ble funnet pga en feil.

 

Hadde det kanskje vært en ide å gjøre det enklere å gi tilbakemeldinger om at produktet finnes billigere et annet sted?

 

Pr idag så går det an å tipse om feil - men hvordan skal en vite om webshoppen hvor produktet er funnet billigere er med i prisguiden eller ikke? - og om det dermed er feil i prisen eller ikke?

 

"Tips om feil" burde kanskje ha et annet navn? Eller gjøre det klarere at man kan gi beskjed om at produktet finnes et annet sted?

 

Det er ihvertfall noe som burde kunne gjøres bedre. :)

 

... og når jeg først kikker på prisguiden... burde dere ikke ha paneltype med på detaljer på lcd skjermer? Det burde kanskje også ha vært tilgjengelig på søkekriteriene... Hvis man er interessert i bra farger kjøper man jo ikke en TN panel basert lcd skjerm...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får betalt for det Pentium 4 så jeg synes ikke så synd på dem :)

 

Personlig synes jeg forresten at prisguiden er brukbar, men de mangler* for mange varer for at jeg f.eks kan bruke handlevognen de har laget.

 

*Jeg finner stort sett varene jeg leter etter, men de ligger ikke som varer, kun i lister og de kan ikke legges inn i handlevognen.

Lenke til kommentar

For min eigen del må eg seie at eg stort har mest lyst til å kjøpe frå kjente aktører som har vore med lenge. Dersom det er ein nettbutikk eg ikkej ahr hørt om før, droppar eg som regele den sjølv om den kanskje var ein hundrelapp eller to billigare. Så for min del fungerer prisguiden heilt topp. Det er klart at perfekt er den ikkje, men kva er det som er det?

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har sagt det før men min erfarting er at på produkter som er pc-relaterte så er prisguiden veldig bra men på annen elektronikk bør man søke hos

andre aktører, bare se på bruktmarked sidene hvor pc-utstyr er den helt klart

største tråden.Skulle ønske noen fant en måte å lage en prissoversikt-side som var

gratis for butikkene sånn at man slapp å bruke tid på å lete gjennom jungelen av

tilbuds-sider.Alt på et sted !

Lenke til kommentar

jazzfudge: har du noen ide om hvordan en slik løsning skal finansieres?

 

Hvis det ikke er butikkene som skal betale, og man ikke skal ha "irriterende reklamebannere", vil du det skal være en tjeneste forbrukerne betaler for da? Månedsabb. eller pris per søk?

 

Er enig i at alt kan kritiseres, men det irriterer meg veldig når folk bare kritiserer uten å ha saklige forslag til hvordan ting kan gjøres annerledes

Lenke til kommentar
*Jeg finner stort sett varene jeg leter etter, men de ligger ikke som varer, kun i lister og de kan ikke legges inn i handlevognen.
Da foreslår jeg at du nevner hvilke produkter det gjelder i denne tråden, slik at noen kan legge til disse produktene. :)

6020887[/snapback]

 

Det er hovedsakelig skjermkort, f.eks her er resultatet av et søk på 7900gt

https://prisguiden.no/fritekst_sok....gt&search=S%F8k

 

De tre billigste skjermkortene finnes kun i prislisten, og ikke i produktdatabasen.

 

.. og ram, søkte på pc3200 1024 og det billigste produktet jeg fant i produktguiden kostet 785, på prislistene så kostet den billigste brikken 599.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

 

Ettersom både skjermkort og ram er to vesentlige komponenter i en pc så fungerer ergo handlevognen dårlig hvis man skal prøve å sette sammen en pc...

 

Sånn ideelt sett så skulle det ha gått an å si at jeg vil ha 2x pc3200 1024 brikker og et 7900gt kort og kunne lagt det i handlekurven, så kunne dere vise hvem som hadde den billigste kombinasjonen etc... Jeg vet også at dette er svært mye arbeid og derfor lite sannsynlig at kommer til å skje. Det hadde dog gjort handlevognløsningen deres svært kraftig. (Det er også ikke usannsynlig svært krevende for databasen og webserveren deres og derfor ikke gjennomførbart av den grunn)

 

Mitt handlemønster går vanligvis ut på at jeg har funnet ut hva slags spesifikasjoner jeg har, f.eks 7900gt, 2048mb ram, opteron 165 og så begynner jeg å se etter de billigste produktene, utenom prosessoren (som har spesifike modellnavn) så har f.eks 7900gt skjermkort titalls modellnavn, og rambrikker har sikkert hundretalls...

Lenke til kommentar
For min eigen del må eg seie at eg stort har mest lyst til å kjøpe frå kjente aktører som har vore med lenge. Dersom det er ein nettbutikk eg ikkej ahr hørt om før, droppar eg som regele den sjølv om den kanskje var ein hundrelapp eller to billigare.

6021032[/snapback]

Prisguiden har med butikker fordi de betaler for det, ikke fordi de er seriøse eller har eksistert lenge. Jeg tipper f.eks. Brenner.no har eksistert lenger enn mange av butikkene som er med, og en lang stund hadde de de billigste Verbatim DVD+/-R-platene. Det var det få utenom dem som bruker Lagringsmedier-forumet som fikk høre om, siden Brenner.nos lave marginer gjør at det blir for dyrt å være med.

Lenke til kommentar
Som emnestarter måtte jeg bare legge ved dette bilde, som i ALLER høyeste grad bekrefter den kritikken som er rettet mot prisguiden!

 

Står vikerelig BEST priser her!

6040544[/snapback]

 

Men i følge argumentasjonen fra hw.no er ikke best pris det samme som lavest pris. Best pris vil tydeligvis si at du betaler ekstra for at de skal få en bit av kaka. ;)

Lenke til kommentar

Trengs ikke noe annonsebilde for å bevise noe. Det som skrives på prisguiden.no er følgende:

 

prisguide.jpg

 

Her lover de deg altså å finne laveste pris på produktene. Ikke beste, men laveste :thumbdown:

 

Her er det ganske enkelt sånn at Hardware Online AS enten må slutte å love at de finner laveste prist, eller så må de begynne å holde lovnaden sin. For å få til det siste, må de legge inn varer fra butikker som ikke betaler også.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan disse butikkene som spesialiserer seg på enkelte produktområder ikke vil være tjent med å være med i prisguiden. De betaler jo ikke noe hvis de ikke får klikk, og de klikkene de vil få vil isåfall være på produkter hvor de er billigst pga deres spesialisering, derav øker sjansen for at de får solgt produktet.

 

Nå var ikke eksemplene tilfeldig. Det er flere butikker i nevnte kategorier som mangler hvorav noen må kunne sies å være markedsledende/prisledende (på lavest pris) så da kan du jo la være å skjønne, jeg fastslår bare at det er slik og lufter alternativer til hvorfor.

 

Hvis jeg oppfattet deg rett, så mener du at enkelte forbrukere vil velge bort disse nettbutikkene pga de ikke kan få alt de er på jakt etter på ett og samme sted. Det vil jo isåfall være en problemstilling de må forholde seg til uavhengig om de er med i prisguiden eller ikke.

 

Men utenfor guiden betaler de ikke for noe. Innenfor måtte de betale for noe jeg tipper er en langt større andel klikk som ikke fører til salg.

 

Vi ser ikke bort fra kritikk, liten eller stor. Men vi må jo også stille oss litt kritisk til kritikken da det ikke er alt som er like realistisk å gjennomføre. I dette tilfellet har vi enkelte brukere som føler at prisguiden er misvisende, og mener at alle nettbutikker burde fått være med gratis. Men prisguiden ville ikke vært i nærheten av å være av samme kvalitet hvis det faktisk skulle vært tilfelle. Jeg mener at den metoden som brukes i dag er en fin balanse.

 

Og poenget er? At alt er såre vel på tross av at man stort sett kan finne vesentlig billigere alternativer utenfor prisguiden?

I hva ligger den fine balansen? Fortjeneste? forskjell mellom priguidens billigste alternativ og billigeste alternativ utenfor? Når det viser seg at prisguiden er såpass lite treffsikker er det IMHO lite balanse i den uansett vinkel.

Lenke til kommentar
Og poenget er? At alt er såre vel på tross av at man stort sett kan finne vesentlig billigere alternativer utenfor prisguiden?

I hva ligger den fine balansen? Fortjeneste? forskjell mellom priguidens billigste alternativ og billigeste alternativ utenfor? Når det viser seg at prisguiden er såpass lite treffsikker er det IMHO lite balanse i den uansett vinkel.

6044590[/snapback]

 

Det er synd hvis prisguiden oppfattes som lite treffsikker når det gjelder å finne beste pris på produkter. Vi gjør vårt beste for å lage et godt produkt som leserne våre kan stole på, og mener vi har gjort mye rett de siste årene. For eksempel har prisguiden aldri hatt flere butikker enn den har nå, den har aldri hatt flere produkter enn den har i dag, og vi har aldri lagt til så mange produkter per dag som vi har gjort de siste månedene.

 

Vi vil gjerne gjøre tjenesten enda bedre, men jeg er uenig i at prisguiden blir bedre dersom vi tar vekk betalingen fra butikkene. Jeg mener bestemt at prisguiden har blitt mye bedre i tiden etter at vi begynte å ta betalt (1,5 år siden).

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Dette svaret tyder på at du har misforstått hele problematikken her. Det er ingen som sier at det ikke er en god guide. Men det er ikke en guide til de beste/laveste prisene. Det er en guide til de beste/laveste prisene til de som velger å betale for å være med og det er noe helt annet. Dere har også valgt å gjemme bort denne informasjonen som nevnt tidligere, og dere fortsetter også å hevde at guiden finner laveste pris selv om dere vet dette ikke er sant. Dette er å lure brukerene og går kun ut over dere selv på sikt. Som jeg har nevnt i utallige innlegg rundt dette tidligere er jeg overrasket over at dere ikke ser dette selv og at dere ikke er mer opptatt av å opptre ryddig og redelig i forhold til kunder og annonsører.

Lenke til kommentar
Det er synd hvis prisguiden oppfattes som lite treffsikker når det gjelder å finne beste pris på produkter. Vi gjør vårt beste for å lage et godt produkt som leserne våre kan stole på, og mener vi har gjort mye rett de siste årene. For eksempel har prisguiden aldri hatt flere butikker enn den har nå, den har aldri hatt flere produkter enn den har i dag, og vi har aldri lagt til så mange produkter per dag som vi har gjort de siste månedene.

 

Men dere finner ikke laveste pris, slik dere hevder på forsiden av prisguide.no. Kanskje på tide å redigere bort den teksten, siden det er ren løgn slik den står i dag, noe denne tråden viser ekstremt godt.

 

Vi vil gjerne gjøre tjenesten enda bedre, men jeg er uenig i at prisguiden blir bedre dersom vi tar vekk betalingen fra butikkene. Jeg mener bestemt at prisguiden har blitt mye bedre i tiden etter at vi begynte å ta betalt (1,5 år siden).

 

Ja, selvfølgelig mener Hardware Norge AS det. Men mener dere at den er blitt bedre for dere, for butikkene eller for brukerne? Dere bommer grovt på å finne laveste pris slik dere hevder å gjøre, så hvordan er den blitt bedre, og for hvem?

 

Flere butikker, ja greit. Det betyr jo flere klikk, som betyr flere salg for butikkene som betaler for klikkene, og dermed mere penger til dere. Men brukerne får ikke det dere hevder at de får. De får ikke laveste pris. De får laveste pris blant de butikkene som betaler dere for å være med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...