Loomy Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har en teori om at den pengegruppen som nå kontrollerer Hardware.noogså har kjøpt seg inn detaljist siden i hardware markedet og at denne siden nå fremstår som et verktøy for å promotere egne interesser. Fin konspirasjonsteori, du får skrive en bok da - The Hardware.no Code Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg syns prisguiden er helt grei. Jeg antar de fleste bedrifter som er inne i denne guiden har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne. Å satse på en helt ny webshop som man ikke har hørt om, kan være ett sjansespill, siden du ikke helt vet hva du får. Særlig når det gjelder service er det viktig å vite at webshopen kan hjelpe deg, kundeservice som eksisterer kun for å irritere, er aldri bra.. Selvfølgelig er det noen som alltid er billigere, men som sagt, du vet ikke hva som er kuttet ned på. Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Må innrømme at jeg har klikket en helt urimelig mengde ganger på komplett etter at jeg ikke fikk returnere et skjermkort. Prisguiden kan brukes til så mangt. Lenke til kommentar
Wildthing Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Så! Det er ikke bare meg mao Det å se at Hw.no faktisk tar betalt for denne tjenesten,samtidig som de skal dytte på oss alskens reklame på sidene har ødelagt mye av hw.no's troverdighet for min del. Jeg har med vekslende følelser lagt merke til at hw.no har gått fra entusiastenes hjem til kapitalismens hjem.... Da sier jeg takk og farwell til hw.no i forhold til alt annet enn forums Wildthing Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 hw.no er greit nok det. Ingen gidder å gjøre en så omfattende jobb over så lang tid gratis. Savner OCshoot, men så lenge hw.no er såvidt bra ser jeg ingen grunn til å la være å bruke sidene deres. Det finnes ikke noe ideelt, nøytralt alternativ. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Er det bare jeg som overhodet ikke blir plaget av reklame? Jeg overser reklamen totalt og fpkuserer automatisk på nyhetene. Men er jo den nesten ubrukelige prisguiden som diskuteres, og ikke hw.no-sidene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg klarer også helt fint å takle/tildels overse reklamen som er på siden, det er jo også meget enkelt å bare bruke en Ad-blocker. Lenke til kommentar
Madzi Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Om ikke alle var like gjerrige å så hadde det ikke vært så nøye man fant billigst som mulig liks. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Du mener at en som kjøper et produkt der det er billigst er gjerrig? Beklager, men der er jeg uenig. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 "Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter." Forandre til "Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter - dette impliserer IKKE at vi faktisk _finner_ laveste pris på produktet. Vi prøver dog." Eller noe i den duren. Prisguiden har utspilt sinn rolle for lenge siden - den finner ikke lenger best pris - den finner den prisen de største leverandørene har bestemt seg for å legge seg på. I så måte kan man jo si den er nyttig - man får jo "sondert" markedet noe. Personlig har jeg ikke brukt guiden på lenge, etter at jeg sparte 1500 på skjermer ved å ta et google-søk istedet for prisguiden. Slik tror jeg det er med mange produkter. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Så!Det er ikke bare meg mao Det å se at Hw.no faktisk tar betalt for denne tjenesten,samtidig som de skal dytte på oss alskens reklame på sidene har ødelagt mye av hw.no's troverdighet for min del. Jeg har med vekslende følelser lagt merke til at hw.no har gått fra entusiastenes hjem til kapitalismens hjem.... Da sier jeg takk og farwell til hw.no i forhold til alt annet enn forums Wildthing 6013217[/snapback] det koster en del å drifte en så massiv portal. Hvor forventer du at alle pengene skal komme fra? linjer,servere,skribenter etc koster.... De reklamebannerne er heller ikke så ille, sitter med It vikar like over meg nå....kan ikke se at den forstyrrer meg noe særlig Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Det er mange "mindre seriøse" aktører på markedet som faller under gruppen "små bedrifter", disse vil jeg påstå de færreste er interessert å ha på markedet.For det første tror jeg ikke pris betyr så mye for ola nordmann. Å være prisbevist og gjøre gode kjøp handler ikke om å kjøpe ditt nye kamera for 2489 i stedet for 2499. Derimot er man interessert i en helhetlig bra tjeneste fra firma man handler fra, hvor pris riktignok spiller en ganske stor rolle, men det er andre ting som spiller inn som leveringstider, service etc. Enhver butikk som ønsker å faktisk komme over gutteromsstadiet er avhengig av en viss omsetning, denne får man ikke uten reklame. Reklame kan være alt fra jungeltelegrafen, nettbannere og prisguider. Alt som markedsfører navnet og produktutvalget til butikken. Hvorvidt de midlene som er avsatt til dette for bedriften går til prisguider (prisguide.no, kelkoo, dinpris etc) eller til nettbannere hos hardware.no eller itavisen.no skulle jeg tro var rimelig uinteressant for sluttbrukeren. Jeg vil nå heller påstå at prisguider er en ypperlig måte for små bedrifter og komme inn på markedet da jeg føler meg rimelig sikker på at annonsering betaler seg i langt mindre grad for de fleste. Der nye aktører bør presse ned prisen er vell så mye i organisasjon og logistikk om de ønsker å opparbeide seg en solid posisjon. 6012829[/snapback] Hvordan du kan gå ut å si at mitt nye kamera kostet 2489 eller 2499 kan jeg ikke forstå. Det jeg har snakket om er en besparelse på OVER 2500 på å kjøpe det av butikker som ikke er med i prisguiden. Når jeg så fant det enda billigere hos et lokalt firma som vanligvis selger til bedrifter, ble jeg enda mer overrasket! Her kan jeg kjøpe det over disk, og jeg sparer over 2500 samt utgifter til transport. Og at mpx(blant andre), skal tjene over 3500 på et kamera finner jeg høyst merkverdig. Når så igjen prisene hos ALLE som selger kameraet ikke varierer med mer enn 10,-, lurer jeg virkelig på hvilket sammarbeid det er blant mange store norske nettbutikker! Videre påstår du at alle bedrifter som ikke er med i prisguiden ikke nødvendigvis er ønsket på markedet. At disse bedriftene som oftes er sleipe folk, som ønsker å lure deg for penger. Slik er det ikke! Det finnes mange seriøse butikker som ser at deres prisguide har tapt seg, og trenger en dose førstehjelp for å ha en framtid! Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Må si jeg er litt enig i trådstarter, men også litt enig han fra drift. Som han fra drift sier så er det mange små useriøse bedrifter der ute, og hvis man skulle finne at den shappa har en vare til f.eks 2000 billigere enn det billigste i prisguiden er det jo litt kjipt den dagen det oppstår problemer. La oss si man betaler 8000 i steden for 10 000 og det skjer noe med produktet, da er jo da man først finner ut om å betale 2000 mindre var verdt det. Men for å støtte tråstarter så er jeg jo enig at det er vanskelig og forholde seg til priser når det er ufattelig mange shapper som ikke er med i prisguiden, og de kan jo være veldig gode og seriøse, men for små til at de tørr gamble på å være med. Vi er jo så heldige at vi i hvertfall har et forum som vi kan bruke til å si i fra til andre at man har funnet en billig og seriøst bra shappe. Eller omvendt. Men kansje det hadde vært mulig å f.esk ha med de andre butikkene når man søker på et produkt uten at de har med prisene. F.eks man søker på en tv og vips kommer det 5 butikker med priser, og 10 uten priser. Da hadde det vært lettere Tror ikke de som da oppgir priser synes dette blir feil, da de fleste ville først å ha klikket på de uansett for å få info o.s.v. Og man ser jo fort hvordan en seriøs butikk bør se ut på nett, men jeg ville jo ha klikket på de andre også, og hvis butikken ikke så ut som en man burde stole på, nei da er det tilbake til en av de litt dyrere. Men å si at prisene er omtrent like i prisguiden er å ta litt, for det kan fort sprike på mye mer enn 2000 på et produkt der pr. dags dato Endret 30. april 2006 av Goodall Lenke til kommentar
amund Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Hei, jeg synes dette er en fin debatt som absolutt peker på noe som har vært et problem for Hardware.no og våre lesere i lang tid. I dag regner vi med at det finnes et sted mellom 100 og 200 nettbutikker i Norge som selger datautstyr til forbrukere. Hvert år vil jeg anslå at det kommer ca. 30 nye, og 30 som faller fra, men det er vanskelig å lage noen god statistikk for dette ettersom få henvender seg til oss for å fortelle at dem er konkurs. Derimot er de veldig ivrige etter å annonsere, være med i prisguide, osv. når de starter opp... Vi skulle gjerne hatt med alle disse butikkene, og er kontinuerlig i dialog med nye butikker som kommer. Samtidig er vi opptatt av at en butikk i prisguiden ikke skal være en døgnflue som forsvinner etter få måneder. Den store gjennomtrekken av butikker ødelegger ikke bare for oss, men også for alle de som handler der og for de andre aktørene i bransjen. Denne debatten starter med et veldig konkret eksempel, Sony HDR-HC3E. Når dette produktet ble lagt inn i vår database la vi inn produktnavnet som søkestreng for å finne laveste pris, men når jeg gikk inn på produktet i dag ser jeg at to butikker har valgt å bruke feil produktnavn på varen, de kaller produktet "Sony HDRHC3E" i stedet. Dermed finner ikke prisguiden laveste pris og det er klart det er vår skyld at disse butikkene ikke er listet. Alle de 32 000 produktene i databasen er lagt inn manuelt, med produktinformasjon, bilder, linker, osv. Derfor kan det skje feil, og vi har høyt fokus på å rette feil etterhvert som vi har blitt klar over dem. Siden alt gjøres manuelt kan det selvsagt snike seg inn feil her og der. Det at butikkene bruker sine egne varianter av produktnavn gjør heller ikke saken noe enklere. Derfor setter vi stor pris på om dere bruker tilbakemeldingsskjemaet nederst på siden dersom dere finner feil slik at vi kan rette dem. Laveste pris i prisguiden på Sony HDR-HC3E var frem til i dag 14990,-. Etter at jeg nå har endret vårt søkekriterie kommer mShop best ut med en pris på 11845,-. Igjen, tips oss om feil så skal vi gjøre vårt for å rette dem! Mvh, Amund Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Må si jeg er litt enig i trådstarter, men også litt enig han fra drift. Som han fra drift sier så er det mange små useriøse bedrifter der ute, og hvis man skulle finne at den shappa har en vare til f.eks 2000 billigere enn det billigste i prisguiden er det jo litt kjipt den dagen det oppstår problemer. Men er det noen nødvendig sammenheng mellom deltakelse i prisguiden, og seriøsitet? Kan være useriøse butikker i prisguiden også, eller motsatt, prisguiden foretar vel ingen type kontroll av butikkene? AtW Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Har brukt prisguiden et utall ganger og den funker greit for meg. såklart kan man jo ikke regne med at alle aktører er med i den, men det kan jo være en ide å sjekke den for å få en anelse om pris og deretter sjekke rundt ved ikke listede butikker etter lavere priser? Jeg synes iallefall den er nyttig og kjekk å ha, men klart er den ikke et allmektig søkemonster som finner alt Lenke til kommentar
ekm Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Blir det ikke litt feil å si at det er for å "luke ut de useriøse" at man tar betalt or klikk? Er vel ihvertfall en av butikene som er med nå som har et frynsete rykte. Hva skjer den dagen en svindler "kjøper seg inn" på prisguiden og lurer medlemmene? Pris er selvsagt ikke allt - prisguiden har fått en stor ansiktsløftning, men det er desverre enda langt igjen (hvor irriterende er det ikke med alle produktene som ligger inne med pris 0,- fordi de ikke lenger er i salg eller det er lenge til de kommer - hva med å sette sist sett til prid XXX,- den XX.XX-XX eller noe?) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg synes hardware-folka gjør en utmerket jobb jeg! Jeg tror flere her burde ha denne som en "reminder": Hardware.no er ikke en rettighet, men et privilegium! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg synes hardware-folka gjør en utmerket jobb jeg! Jeg tror flere her burde ha denne som en "reminder": Hardware.no er ikke en rettighet, men et privilegium! 6014194[/snapback] La oss ikke overdrive her, prisguiden er noe hw.no tar inn penger på. Å kalle det et "privilegium" er litt merkelig synes jeg, blir som å kalle enhver annen komersiell tjeneste et privilegium. Og selv om den skulle vært gratis for alle, er den da frigitt for kritikk og/eller forslag? AtW Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg synes hardware-folka gjør en utmerket jobb jeg! Jeg tror flere her burde ha denne som en "reminder": Hardware.no er ikke en rettighet, men et privilegium! 6014194[/snapback] La oss ikke overdrive her, prisguiden er noe hw.no tar inn penger på. Å kalle det et "privilegium" er litt merkelig synes jeg, blir som å kalle enhver annen komersiell tjeneste et privilegium. Og selv om den skulle vært gratis for alle, er den da frigitt for kritikk og/eller forslag? AtW 6014217[/snapback] Generelt alt som ligger på hardware.no (forum. prisguide osv...). Mange regner med at dette er noe de har krav på og syter voldsomt hvis de taper 15 kr. fra komplett til psdata eller noe... Også mange syter om en reklamebanner øverst, men har de da vært på vg.no? Det koster å drive dette og hardware-folka vil jo gjøre tjenestene så bra som overhodet mulig, men innimellom skjer det glipper fra deres side og noen ganger fra webshoppene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå