christian1986 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Først av alt må jeg si at jeg har vært en trofast bruker av prisguiden i flere år. Har vært fornøyd, og gått i den tro at jeg betalte omtrent markedsminimum for varene jeg kjøpte gjennom årene. Men, nå begynner jeg å sette store spørsmålstegn ved denne kjære tjenesten. Selv skal jeg nå gå til innkjøp av det nye Sony HDR-HC3(videokamera), og sjekket som vanlig i prisguiden. Der fant jeg "laveste" pris på 14 990, og tenkte dette var vell og bra. Men, jeg sonderte markedet og fant det siden til 13 500 hos pixit.no. Da hadde jeg fått blod på tann og fant det så til 13 000 med frakt i en annen butikk, altså over 2000 billigere enn antatt rimeligste i prisguiden. Men, etter å ha hørt med en lokal bedrift(som også har avdelinger i andre deler av Norge) klarte jeg å presse det ytterligere ned, samtidig som jeg kunne kjøpe det over disk... Alt i alt sparte jeg over 2000 på å ikke følge prisguiden. Mitt spørsmål blir derfor, trenger vi prisguiden slik den framstår nå? Har hw.no priset seg selv så høyt at små aktører, med langt bedre kundebehandling og priser, ikke lengre skal ha muligheten til å få være med? Om vi kun ønsker prisene i de store nettbutikkene som mpx, komplett, xd.. kan vi vell gå inn på deres egne nettsider! Prisene internt her er jo som oftest mistenkelig LIKE! Så til slutt: Min oppfordring er å kutte ut all bruk av prisguiden. Dette for å fortelle hw.no at vi ikke ønsker en "kastrert" utgave av prisguiden, og at de da bør se på andre muligheter for å få inn nødvendig kapital. Kom også gjerne med tilbakemeldinger om lignende hårreisende eksempler! Endret 30. april 2006 av christian1986 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det har vært mange forsøk på å få hw.no til å lytte på det øret men så langt uten hell. Forstå det den som kan. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 De mindre aktørene har vel ikke muligheten til å være med i prisguiden da de må betale for det... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Prisguiden er full av feil om dagene, jeg skurer heller selv nettet etter de beste tilbudene. Synd egentlig, guiden er så lettvint å navigere, men når man ikke kan stole på den er det som sagt litt ubrukelig. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Prisguiden er rimelig ubrukelig i seg selv (noe som har vært diskutert frem og tilbake flere ganger - alle med resultat av én stk. stengt tråd ). Men kombinert med f.eks kelkoo og litt manuell leting er det tross alt tidsbesparende å, ikke nødvendigvis finne den laveste prisen, men i hvert fall kunne utelukke de høyeste prisene med en gang. Prishistorikk, brukererfaringer, produktdetaljer og sånt er derimot utrolig nyttige funksjoner som jeg ikke ville vært foruten. Endret 29. april 2006 av Loomy Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg skal ikke bedømme i hvor stor grad prisguiden vår er "god nok", "ubrukelig" etc. Men argumentet med at den er priset for høyt for små bedrifter kontra store er underlig og det irriterer meg en del at det blir trekt fram. Når prisen er på 1 krone pr klikk inn til butikken din står alle butikker med samme forutsetninger for å konvertere dette klikket til et salg og det skal ikke være vanskeligere eller lettere avhengig av hvor stor sjappa er i omsetning fra før av. Personlig mener jeg prisguiden sletter ikke er ubrukelig, men at den heller ikke er perfekt - noe ingen som jobber i Hardware vil påstå at den er heller. Edit: Endret "helt bak mål" siden det var litt for sterke ord for å beskrive det jeg egentlig mente Endret 29. april 2006 av Findus Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg skal ikke bedømme i hvor stor grad prisguiden vår er "god nok", "ubrukelig" etc. Men argumentet med at den er priset for høyt for små bedrifter kontra store er helt bak mål og det irriterer en del at det blir trekt fram. Når prisen er på 1 krone pr klikk inn til butikken din står alle butikker med samme forutsetninger for å konvertere dette klikket til et salg og det skal ikke være vanskeligere eller lettere avhengig av hvor stor sjappa er i omsetning fra før av. Personlig mener jeg prisguiden sletter ikke er ubrukelig, men at den heller ikke er perfekt - noe ingen som jobber i Hardware vil påstå at den er heller. 6012619[/snapback] Hvordan kan du argumentere slik? Dette faller på sin egen urimelighet. Om mpx tjener over 2500 mer på kun ett kamera, så sier det jo seg selv at de har råd til å bruke tjenesten deres. Dette ettersom lave priser er den eneste mulighet små berifter har til å komme inn på et trangt marked. Prisguiden har et enormt potensiale i Norge, ettersom vi mangler lignende tjenester her i landet(ser da vekk fra kelkoo som er virkelig dårlig). Dere bør gå i dere selv for å finne en litt mer kreativ måte å tjene penger på, samtidig som dere da vil mangedoble verdien av prisguiden som tjeneste! Videre vil jeg nå oppfordre alle som deler mine synspunkter om prisguiden å støtte dem gjennom denne tråden! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg skal ikke bedømme i hvor stor grad prisguiden vår er "god nok", "ubrukelig" etc. Men argumentet med at den er priset for høyt for små bedrifter kontra store er helt bak mål og det irriterer en del at det blir trekt fram. 6012619[/snapback] At det blir trekt fram såpass ofte, og også har blitt påpekt av mindre butikker i tidligere tråder, burde kanskje være et hint om at det ikke er "helt bak mål". Om dere ikke vil høre på brukerne, så kanskje dere heller burde ignorere trådene om det, istedet for å konstant prøve å forsvare et system som det er tydelig at ikke er godt nok? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Dessuten er jo prisguiden full av varer som ikke har pris engang. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg skal ikke bedømme i hvor stor grad prisguiden vår er "god nok", "ubrukelig" etc. Men argumentet med at den er priset for høyt for små bedrifter kontra store er helt bak mål og det irriterer en del at det blir trekt fram. 6012619[/snapback] At det blir trekt fram såpass ofte, og også har blitt påpekt av mindre butikker i tidligere tråder, burde kanskje være et hint om at det ikke er "helt bak mål". Om dere ikke vil høre på brukerne, så kanskje dere heller burde ignorere trådene om det, istedet for å konstant prøve å forsvare et system som det er tydelig at ikke er godt nok? 6012750[/snapback] Hallo? Har de i hardware gjort dere noe galt? Så slutt og bruk prisguiden da så kan jeg og flere andre som er mer enn godt fornøyd med den gjøre det... det var vel forsåvidt med en manuell prisguide hardware starta. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Når jeg skulle kjøpe meg plasma-tv til rundt 20000 kr brukte jeg prisguiden en god del. Jeg sjekket priser på MANGE plasmaer som jeg hadde lyst på. Etter litt søking fant jeg priser som var langt lavere enn prisguiden på mange av de. Når det er sagt,så fungerer prisguiden glimrende til å finne best pris på utstyr til pc'en. Hadde blitt mye ekstra arbeid uten den. Endret 29. april 2006 av Morten K Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvordan kan du argumentere slik? Dette faller på sin egen urimelighet. Om mpx tjener over 2500 mer på kun ett kamera, så sier det jo seg selv at de har råd til å bruke tjenesten deres. Dette ettersom lave priser er den eneste mulighet små berifter har til å komme inn på et trangt marked. Prisguiden har et enormt potensiale i Norge, ettersom vi mangler lignende tjenester her i landet(ser da vekk fra kelkoo som er virkelig dårlig). Dere bør gå i dere selv for å finne en litt mer kreativ måte å tjene penger på, samtidig som dere da vil mangedoble verdien av prisguiden som tjeneste! Videre vil jeg nå oppfordre alle som deler mine synspunkter om prisguiden å støtte dem gjennom denne tråden! 6012736[/snapback] Det er mange "mindre seriøse" aktører på markedet som faller under gruppen "små bedrifter", disse vil jeg påstå de færreste er interessert å ha på markedet. For det første tror jeg ikke pris betyr så mye for ola nordmann. Å være prisbevist og gjøre gode kjøp handler ikke om å kjøpe ditt nye kamera for 2489 i stedet for 2499. Derimot er man interessert i en helhetlig bra tjeneste fra firma man handler fra, hvor pris riktignok spiller en ganske stor rolle, men det er andre ting som spiller inn som leveringstider, service etc. Enhver butikk som ønsker å faktisk komme over gutteromsstadiet er avhengig av en viss omsetning, denne får man ikke uten reklame. Reklame kan være alt fra jungeltelegrafen, nettbannere og prisguider. Alt som markedsfører navnet og produktutvalget til butikken. Hvorvidt de midlene som er avsatt til dette for bedriften går til prisguider (prisguide.no, kelkoo, dinpris etc) eller til nettbannere hos hardware.no eller itavisen.no skulle jeg tro var rimelig uinteressant for sluttbrukeren. Jeg vil nå heller påstå at prisguider er en ypperlig måte for små bedrifter og komme inn på markedet da jeg føler meg rimelig sikker på at annonsering betaler seg i langt mindre grad for de fleste. Der nye aktører bør presse ned prisen er vell så mye i organisasjon og logistikk om de ønsker å opparbeide seg en solid posisjon. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er mange "mindre seriøse" aktører på markedet som faller under gruppen "små bedrifter", disse vil jeg påstå de færreste er interessert å ha på markedet.For det første tror jeg ikke pris betyr så mye for ola nordmann. Å være prisbevist og gjøre gode kjøp handler ikke om å kjøpe ditt nye kamera for 2489 i stedet for 2499. Derimot er man interessert i en helhetlig bra tjeneste fra firma man handler fra, hvor pris riktignok spiller en ganske stor rolle, men det er andre ting som spiller inn som leveringstider, service etc... --klipp-- 6012829[/snapback] Så hvorfor kaller dere det en prisguide da når dere mener at prisene ikke er det viktigste? Kall det en forhandlerguide eller noe. Dere forleder leserne til å tro at guiden er noe annet enn den er og har gjemt bort informasjonen om at det er en liste over betalte oppføringer. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er mange "mindre seriøse" aktører på markedet som faller under gruppen "små bedrifter", disse vil jeg påstå de færreste er interessert å ha på markedet.For det første tror jeg ikke pris betyr så mye for ola nordmann. Å være prisbevist og gjøre gode kjøp handler ikke om å kjøpe ditt nye kamera for 2489 i stedet for 2499. Derimot er man interessert i en helhetlig bra tjeneste fra firma man handler fra, hvor pris riktignok spiller en ganske stor rolle, men det er andre ting som spiller inn som leveringstider, service etc... --klipp-- 6012829[/snapback] Så hvorfor kaller dere det en prisguide da når dere mener at prisene ikke er det viktigste? Kall det en forhandlerguide eller noe. Dere forleder leserne til å tro at guiden er noe annet enn den er og har gjemt bort informasjonen om at det er en liste over betalte oppføringer. 6012865[/snapback] De gjemmer jo ikke bort noe... alle som vil kan være med... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Prisguiden er en nyttig ressurs til å finne den beste prisen, det er i alle fall på den måten jeg bruker den. Den er langt fra noe absolutt når det kommer til pris. Det har den da heller aldri vært og vi som bruker hw.no får jo tilgang til denne tjenesten uten å betale så mye som en krone. Alt koster... Om man vil være med eller ikke er jo opptil hver enkelt bedrift, men kanskje et litt annet prissystem kunne vært med på å heve prisguiden til et høyere nivå? For det er litt David mot Goliat tilstander i hardware-markedet, personlig syns jeg ikke at butikkene stiller på likt i prisguiden og har like stor sjanse for å få gort et salg på den samme varen. Jeg ser for meg at det i mange tilfeller kan bli mange klikk på de små aktørene men lite salg og vice versa, de store aktørene kan i større grad tåle en slik kostnad. La meg si det slik, kjøper du noe hver gang du klikker deg inn på en butikk via prisguiden? Jeg gjør i alle fall ikke det. Det er jo synd at det har blitt slik som det er nå, for som tidligere nevnt her; det er mangel på gode prisguider. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Et eksempel på hvordan hw.no forleder leserne finnes i en av dagens toppsaker på amobil.no: PristipsetPrisguide.no Om du skal handle ny mobiltelefon i butikken, kan du sjekke om du har fått et godt tilbud. Send en tekstmelding med PRIS og produktnavnet til 2097. For eksempel: "Pris Sony Ericsson W800i" "Pris Nokia 3250" Pristipset oppgir den laveste prisen du får kjøpt telefonen for på nettet. Tjenesten finner også priser på dataprodukter, kamera, fjernsyn og hvitevarer. Den fulle oversikten finner du på nettsidene til Prisguide.no. Pristipset koster 1 kr per SMS. Pristipset gir den laveste prisen blant de som ønsker å stå oppført i prisguiden, og det er som vi har sett ikke nødvendigvis den laveste prisen på nettet. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Hva med å skifte navn til "produktguiden"? Produktinfo-delen er IMO 10 ganger mer nyttig enn prisoversikten som man egentlig ikke kan stole på. Endret 29. april 2006 av Loomy Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 De gjemmer jo ikke bort noe... alle som vil kan være med... 6012870[/snapback] De gjemmer bort informasjonen om at det er en liste over betalte oppføringer og ikke en guide til de laveste prisene. På hw.no må du klikke om Prisguiden som er skrevet med knøttliten skrift nederst for å finne det ut. På amobil.no og gamer.no er det ikke noe informasjon om det i det hele tatt. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er mange "mindre seriøse" aktører på markedet som faller under gruppen "små bedrifter", disse vil jeg påstå de færreste er interessert å ha på markedet.For det første tror jeg ikke pris betyr så mye for ola nordmann. Å være prisbevist og gjøre gode kjøp handler ikke om å kjøpe ditt nye kamera for 2489 i stedet for 2499. Derimot er man interessert i en helhetlig bra tjeneste fra firma man handler fra, hvor pris riktignok spiller en ganske stor rolle, men det er andre ting som spiller inn som leveringstider, service etc... --klipp-- 6012829[/snapback] Så hvorfor kaller dere det en prisguide da når dere mener at prisene ikke er det viktigste? Kall det en forhandlerguide eller noe. Dere forleder leserne til å tro at guiden er noe annet enn den er og har gjemt bort informasjonen om at det er en liste over betalte oppføringer. 6012865[/snapback] Jeg mener at pris ikke er det viktigste for ola nordmann nødvendigvis. Vi har heller ikke gjemt bort informasjon for noen, det står da ingen plass at "prisguide.no sikrer deg absolutt billigste pris på markedet" ? Om noen forbrukere trekker den konklusjonen så skyldes det vell heller at de ønsker å tro det. Guiden er en guide med fokus på pris, det er hele opphavet til prisguiden selv om den senere har utviklet seg til å bli mer enn bare en prisguide, nemlig en forhandler/produkt-guide også. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg har en teori om at den pengegruppen som nå kontrollerer Hardware.no også har kjøpt seg inn detaljist siden i hardware markedet og at denne siden nå fremstår som et verktøy for å promotere egne interesser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå