Gå til innhold

Hva er ditt flaueste hardware-øyeblikk?

Anbefalte innlegg

OMG er deg eg som tar kaka?

Har 2 store tabber som konkurrer om å være nr. 1. Får bare ta begge:

1. Litt før julen 05. Broren min skal ha seg en ny maskin, som eg skal komponere og sette sammen. Surfe- og lese mailklassen, altså ikke noe beste på markedet utstyr. Låver broren min at eg kan få den nesten helt lydløs, med bare strømforsyningsvifte gående, GPU og CPU med vifteløs kjøleløsning. Får ikke den massive CPU kjøleren på plass, så eg bygger PC'en uten. Alt går fint. Etter en stund syns eg og broren min at det er for bortkastet med en 400,- kjøler til gode, og vi bestemer at eg skal gjøre et nytt forsøk på å montere den.

Det ender opp med at eg dytter og tar i, nesten alt eg har. Og hvorfor? Jo, altså; smører på kjølepasta på kjernen, som man skal, setter kjølern på, men innser at den må snues. Så eg løfter opp kjølern snur den enten 90 eller 180 grader, husker ikke, og skal sette den ned. Og da kom vi til den delen der eg preset det jeg følte var bare litt mer enn forsvarlig til PC komponenter. Og da kan du jo tenke deg hva som har skjedd? JO! Da eg satte den ned første gang, feil vei, hadde prosessoren blitt limt fast til kjøleren, og den har, som den ikke skulle, og blit snudd 90 til 180 grader. Så da eg løfter opp kjøleren ser eg en prosessor som er bøyd og krøllet og sitter fast i kjøleribben. Men ikke bare det! For hovedkortet sokkelen har fått noen nye "sokkel-hull" i CPU sokkelen, og de originale er det masse kjølepasta i.

Det ente med at det ble ny CPU og HK.

Bror min var snill og sa at "det var eg som spurte om du kunne gjøre det, så det var mitt ansvar, du får ikke kjøpe de nye komponentene" i min endeløse skam kjøpte eg ny prosessor alikevel. Etter at eg hadde bestilt en like vel gikk han med på å spleise på HK, som forøvrig var billigere. (Her snakker vi en stor skam, så eg ville fåretrukket å kjøpe alt selv, egentlig). Vi fikk de nye komponentene, og eg installerte ny HK og CPU, med stock kjøler til AMD.

Flaut!

2. Denne er betraktlig kortere og skjedde for en liten stund etter nyttår (tror eg).

Etter betraktlig overcloking av mitt gamle grafikkort tar det kvelden etter ca. en måned. Flaut nok i seg selv, men det blir verre. Eg kjøper meg et nytt, bedre, dyrere... POV GeForce 7900 GT. Får mange advarslere, blandt annet av broren min (han ovenfor), om at ikke må gjøre det samme på nytt... Men selvfølgelig må eg overclokke, det første eg gjør faktisk, 60-70-80 MHz på både ram og core... Funker flott! gjennomsnittlig økning på 20 fps i CSS. Så går det 2 dager, og den sier takk for seg. Artig og gjøre en feil som folk har advart deg mot å gjøre i en uke. Fortsatt like flaut, men eg får heldigvis byttet den inn. "Ødelagt da den kom" ehem... moralske, etiske, meg i fullt arbeid. Fikk heldigvis pengene (ufortjent) tilbake, og kjøpte XFX GeForce 7900 GT istede, med Zalman VF900-Cu kjøling. Den er overklokket den òg, av prinsipp. Men ikke mer enn 10 MHz på core, tør ikke mer for øyeblikket.

Dere kan jo gi tilbakemelding om hvilken av de som var mest flau... :blush:

Edit: Har vi ikke alle en venn, eller kanskje gjort det selv, som har flyttet på den røde knappen på strømforsyningen? Eg vet eg har en ivertfall. Og det morsomme er at han egentlig er mer datakyndig enn meg.

Endret av AssFaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ha vært i forrige uke når jeg fikk nytt hovedkort og PSU. Satte sammen PC i en fei og ingenting skjer når jeg skru på PC. Ikke et pip.

Saumfarer alle ledninger og joda, har koblet PWR SW, Reset, HDD led og alle småledninger i gameport. Det var det første jeg gjorde for å ungå å styre med småledningene etter alle andre ledninger kom på plass. Så etter mye styr har jeg nå kun koblet til PWR SW. Man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar

Tabber er det nok av.

Jeg har forsåvidt vært heldig med tanke på mine nestenulykker og også konsekvensene av mine ulykker. Kommer likevel her med en sak som kostet meg litt penger og mye mer selvfølelse.

Hadde for en tid tilbake en pc med en AMD processer (900mHz) - den hadde oppgitt 1200 mHz, men jeg fikk prosessoren billig fordi den hadde vært demo-kjørt. Derfor ble det overklokking til den hadde en ytelse tilnærmet oppgitt verdi. Etter en tid, fant jeg tiden moden for å fornye diverse deler i maskinen og i samme slengen kjøpte jeg en ny prosessor. Den dagen pakken kom drop jeg på ferie, så når jeg kom tilbake begynte jeg å montere disse tingene.

Minnet gikk inn som en drøm, og det samme var tilfellet med skjermkortet og prosessoren. Satte inn en DVD-brenner (i tillegg til den gamle CD-brenneren), og skiftet også ut til et nytt nettkort. Satte maskinen igang og etter varierende tid (fra fem minutter til en times tid) slo maskinen seg av. Da måtte man vente litt og prøve igjen, bare for at det samme skjedde nok en gang. Jeg mistenkte først minnet - og skiftet tilbake til de gamle brikkene. Samme problemet.

Deretter falt uheldigvis tanken på prosessoren. Skiftet tilbake til gammel prosessor og la den nye på kabinettet. Den gamle prosessoren ga samme resultat og jeg skiftet tilbake - la den gamle på kabinettet denne gangen. Nå ville ikke maskinen starte i det hele tatt og et nytt prosessorskifte ga samme problem. Alt var dødt.

Viste seg at kabinettet var blitt strømførende og faktisk hadde ødelagt begge prosessorene. Jeg fikk uheldigvis (men veldig fortjent) ikke en ny prosessor fra leverandøren, men kjøpte meg en ny litt billigere prosessor - og kort tid etterpå fant jeg ut at strømforsyningen ikke taklet oppgraderingene, og ikke leverte stabilt over 10volt - noe som var satt som grense for at maskinen ikke skulle slå seg selv av.

Maskinen fungerer enda, men har kjøpt ny maskin siden den gang. Likevel en noe flau sak for en som på det tidspunktet, hadde 10 års erfaring innen databransjen.

Endret av Moonhunt
Lenke til kommentar
Viste seg at kabinettet var blitt strømførende og faktisk hadde ødelagt begge prosessorene. Jeg fikk uheldigvis (men veldig fortjent) ikke en ny prosessor fra leverandøren, men kjøpte meg en ny litt billigere prosessor - og kort tid etterpå fant jeg ut at strømforsyningen ikke taklet oppgraderingene, og ikke leverte stabilt over 10volt - noe som var satt som grense for at maskinen ikke skulle slå seg selv av.

Maskinen fungerer enda, men har kjøpt ny maskin siden den gang. Likevel en noe flau sak for en som på det tidspunktet, hadde 10 års erfaring innen databransjen.

6685430[/snapback]

Surt å få ødelagt 2 prosessorer på en gang. Men hvordan i all verden kunne man vite at det var såpass el. i kabinetet?! Snakk om uflaks. :ermm:

Lenke til kommentar

Mitt flaueste hardware øyeblikk går helt tilbake til 1986-87 en gang ... leeenge siden altså. For de som husker så langt tilbake så var det Amiga som var konge da. Kameraten min og jeg hadde kjøpt oss hver sin Amiga 1000 som var svinedyrt i begynnelsen (10-15 tusen). Uansett, maskinen hadde ikke en dedikert reset knapp og dette var et savn. Å lage dette selv var en enkel affære på C64; bare å kortslutte to pinner i en av portene bakpå maskinen (husker ikke detaljene lenger). En gang jeg var på besøk hos kompisen min foreslo jeg at vi skulle lage en slik reset knapp - han virket noe skeptisk, men jeg dro frem en ledningsstump og begynte å kortslutte vilkårlig i det jeg tror var parallellporten - plutselig ble det svart, men glede ble snudd til tårer da maskinen ikke lenger kom til live ... vi er ikke lenger kompiser, men det er av andre årsaker :)

edit: skriveleif

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar

Har nok desverre en del å ta av jeg også, men får holde med en :roll:

Det begynte med at min bror sa at usbportene på framsiden av maskinen ikke virket. Greit nok, tenkte jeg, er nok bare en kabel som er ute. Og riktig nok, det var en kabel som var ute. Denne kabelen hadde 1 jord, i stedet for 2 som den skulle hatt. Tøff i trynet som jeg var, tenkte jeg at dette ikke ville ha noe å si, ettersom den ene var koblet. Jeg skrudde den sammen, og sa at alt var klart... Det endte med en fantastisk kortsluttning i usb porten, når familiens digitalkamera ble plugget i! Og dette etter 1 år med automasjon :blush:

Lenke til kommentar

Rotet inni pc-en dagen derpå en gang. Hadde mistet en skrue inni kabinettet som jeg ikke fant igjen. Full i nerver satt jeg der og pirket da en kamerat som var i rommet ropte "BZZZ"... Lettere skremt tok jeg 10 sekunders pause før jeg fortsatte som før, enda mer nervøs. Til slutt dunker jeg borti hovedkortet med skrujernet, noe som faktisk fører til at pc-en starter opp. En molex kontakt er såvidt borti cpu-vifta og det høres ut som et fly som skal ta av. Kompisen min døde av latter og jeg ble skremt fra sans og samling. Temmelig flaut. Heldigvis ble ingenting ødelagt. Kan være greit å huske og skru av psu'en før man begynner å skru.

Endret av festhk
Lenke til kommentar

hehe ... mitt flaueste øyeblikk var da jeg limte hk mitt...:p:blush: jeg syns alle de torna på hk va litt skjeive å jeg tenkte at jeg jeg skulle lime dem sånn at de ikke datt av :innocent: ...

det verste var at det var superlim, så dro jeg på lan og skulle ha ut skjerm kortet og det satt bommfast.. men så dro jeg til alt jeg kunne å da kom faen meg hele socketn til skjermkortet og alt :nei: så da var både hk og skjermkort ødelagt :innocent::hmm:

Lenke til kommentar

For et år siden, da jeg som blodfersk nyansatt dataansvarlig i en bedrift presterte å grille PSU og hovedkort fordi en liten bit av kabinettet hadde kommet inni ene molex'en. Det som gjorde det flaut var at jeg etter å ha fikset PCen igjen klarte å få en molex-ledning i klem da jeg prøvde å lukke kabinettet, og dermed grillet en harddisk i tillegg, full av viktige data. Begge disse feilene er ting jeg aldri har gjort verken før eller siden, så det var jo faen at de skjedde samtidig med samme maskin da.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Har ødelagt to strømforsyninger ved å glemme spacere på hovedkortet. Dette skjedde rett etter hverandre.

Ellers er jeg berømt for trelimforsøket. Hadde en skjermkort med dårlig vifte, så jeg ville lage min egen. Jeg limte derfor på vifta med trelim. Litt etter ser jeg at skjermkortet plutselig ikke fungerer, trelimet har smelta og rent overalt på skjermkortet og lydkortet :(

Verst av alt var at alle på skolen fikk vite om det.

Lenke til kommentar

Jeg husker når jeg fikk min første pc, tror det var en 486 66DX2 Mhz CPU og 4 ram (senere 8, men skulle vært 12, fetteren min som lagde pc'en og kjøpte ram'en kom med en 8 mb brikke, og det var en 4 mb i fra før, som han stakk av med) og 200 mb harddisk tror jeg det var. Tabben var at jeg hadde en basketball ring inne på rommet mitt, hvor jeg og naboen spilte mens pc'en var på, resultatet var masse vibrasjoner gjennom gulvet der pc'en stod og hardisken gikk til helvete nesten på grunn av bad clusters som dukket opp når vi spratt ballen =P Tror det var bare å kjøre scandisk, eller få ny harddisk, husker ikke nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det må vel ha vært når jeg hadde et AGP hk...Da trodde jeg hadde en AGP port siden det var et AGP hk...men neida...en dag før jeg skulle bestille det beste agp kortet på markedet fant jeg ut av at jeg bare hadde 3 PCI porter :cry: . Drømmen ble knust og jeg kjøpte ny pc :cool:

Lenke til kommentar

For noen måneder siden, skulle jeg ordne et trådløst nettverkskort i min stasjonære. Det funket ikke, og jeg prøvde mye rart; tok kortet ut og inn og prøvde forskjellige drivere osv. Etter det siste forsøket gikk jeg drittlei, og skulle skru det ut igjen. I og med at jeg var rimelig forbanna, begynte jeg og skru før pc`en var skrudd av. Jeg følger med på skjermen mens jeg skrur, og skrutrekkern glepper (selvfølgelig), rett opp i zalman vifta på skjermkortet. :cry: To blader på vifta knakk, og det hørtes ut som pc`en holdt på å lette. Maken til bråk fra en data har jeg aldri hørt.

Så jeg løper ned på bensinstasjonen og kjøpte meg det kraftigste limet de hadde. Gleden var stor da bråket var borte og temperaturen holdt seg der den skulle... :w00t:

Lenke til kommentar

Husker for en del år siden da jeg skulle bygge min første pc..hadde planlagt alt jeg skulle kjøpe..skulle ha en heftig maskin,altså på den tiden..Mener det var en 133Mhz..vel jeg begynte med sammensettingen..jeg følte meg stolt,kry og så høy på pæra som man kan bli og at dette er ingen problem..vel jeg hadde satt sammen alt..dobbel sjekket at alle ledningen var koblet riktig..jeg koblet sammen skjerm og selve maskinen..trykte på on knappen...hmm..ingen reaksjon...sjekket alle ledningen engang til..hmm..alt var koblet riktig...det jeg faktisk ikke tenkte mye over var at jeg hadde koblet sammen hk og resten av tingen på teppet i stuen.. :!: jeg hadde altså kortsluttet hovedkort med statisk ladning med og gå fram og til på teppet....da var ikke selvtilliten så høy lenger...gikk til butikken sa at kortet ikke virket ..de i butikken kunne egentlig ikke finne ut hva som var gale med hovedkortet...så jeg fikk jeg nytt...hehe. på den tiden så var hardware ikke akkurat så billig heller men det ordnet seg til slutt..tepper og bygging av maskin.fy fy :!:

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

For et par år siden skulle jeg bytte kjøler på GF4200-kortet mitt. Originalkjøleren satt litt vel godt fast, så skrujernet jeg brukte glapp, og røska av en liten resistor fra skjermkortet. Denne lille duppeditten var vel 1x2mm stor, men jeg lodda den på igjen, og skjermkortet funker fremdeles. =)

Lenke til kommentar

Mine tabber har en tendens til å gå utover broren min, hehe..

Fikk for meg å flashe hans fx5900 til 5950 ultra (tror jeg det het). Det gikk ikke bra, masse artifacts.. Greit, bare å flashe tilbake til orgininal BIOS. Hadde seff ikke klart å ta backup av gamle BIOS og flasha med en 5900 ultra BIOS. Det fungerte greit i et par dager, så ble bilde gult :(

Sendte det inn på reklamasjon og fikk nytt, hehe.. takk til PSData!

Klarte også å klokke CPU'en hans litt for mye og alt ble bare svart. Ville ikke starte igjen ellernoe. Så jeg jeg judge til broren min og sa at det bare skjedde mens jeg surfa på den. Bestilte dog nytt hk til han i løpet av en time etterpå. Kortet jeg svidde var et urgammelt MSI nforce 2 hk husker jeg ;)

Lenke til kommentar

Det var en søndag jeg kjeda meg noe så inni hampen, så jeg begynte å se bak PSUn på den røde knapp og flytta på den mens maskina var på. *Poff* sier det en ekkel lukt og et brutalt smell kommer fra PSUn min. Alt var dødt. Helt dødt: Skrudde opp hærket og så at jeg heldigvis bare trengte å bytte sikringen i strømforsyninga... Moralen må være at Enermax lager gode varer tror jeg. Ingenting annet skjedde med andre komponenter når sikringa kom på plass igjen.

Lenke til kommentar

Vi har vel alle et par svin på skogen her! Hadde vært moro å regne ut hvor mye HW som har gått opp i røyk pga uforsiktighet!

Jeg skulle oppgradere en PC jeg hadde. Var vel i 2001. Nytt socket A kort! PC'en var en REC (Rask Engros Computers) fra Tybring Gjedde. Alt går inn og ser ut til å funke som det skal, men får ikke begge IDE portene til å funke. Får hjelp av en datakyndig og vi demonterer hovedkortet. Viser seg at på undersiden er det en kabel-klemme til IDE kablene fra den orginale oppsetningen, hvor hovedkortet var mindre. Hadde ikke sett/tenkt på denne, og den kortsluttet jo pinnene på baksiden av IDE-kontaktene! Bare flaks at ingenting gikk til dundas!

Ellers har jeg et litt pinlig software problem. Skulle teste WinXP Beta, og testet samtidig NTFS for første gang. Hadde ingen erfaring med det. Likte ikke XP jeg, så ville gå tilbake til Win98ME. Inn med bootdisk og format C:. Tok lengre tid enn det pleide syns jeg... Viste seg jo da at det ikke var systemdisken som var C: lengre, ettersom Dos-disken ikke fikk frem NTFS disker. Så jeg klarte å formatere alt av backup, hele musikk-samlingen min osv... Har aldri vært HELT komfortabel med NTFS etter det (men bruker selvfølgelig bare det nå)! Dobbelt-sjekker også 4 ganger før jeg formaterer en disk i DOS!

Egentlig utrolig hvor åpne folk er om sine tabber her!

Lenke til kommentar

Hehe..jeg kjenner meg igjen der pstub...jeg gjorde en lignende ting engang..men jeg fikk slått av maskinen før formatering var begynt..

Jeg har selv gjort det som er beskrevet over med PSUen..men da var maskinen av...Til tross for min uforsiktighet og dumhet så gikk det bra..merkelig nok..Er en god del år siden jeg gjorde dette...Husker det veldig godt....Jeg så en knapp/switch bakpå PSUen og lurte fælt på hva slags knapp/switch dette var...jeg trykket knappen/switchen til andre siden og plutselig så kom det en tynn røyk sky fra PSUen..jeg fikk totalt noyer så jeg trykket switchen/knappen tilbake..ventet en stund før jeg tenkte på og starte opp maskinen..og i mens det så tenkte jeg selvagt på hvor dum det går an og bli...Og tanken var da et jeg hadde søren ikke råd til å kjøpe nytt utstyr..men jeg slo på maskinen med kryssete fingre og søren med så startet maskinen opp og ingen problemer...Med andre ord...Mega heldig

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Var vel da jeg skulle sette sammen en litt eldre PC, som lå i deler. Jeg hadde to stk harddisker. Alt funka jo greit, bortsett ifra at PCen bare fant den ene harddisken. Jeg kunne ikke skjønne hva det var for noe, leita PCen opp og ned. Sjekka bios, kabler og alt mulig, men kunne fortsatt ikke finne ut av hva det var for noe.

Noen dager senere, så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje kunne ha glemt og stille jumperene bakpå HDD-ene. Og ja, det var det; begge sto som master, så den fant bare den ene HDDen.

Det var så flaut, tenk å glemme det? - det var jo bare en liten bagatell! :p

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...