Gå til innhold

Hva er ditt flaueste hardware-øyeblikk?


Anbefalte innlegg

Som topic tilsier ønsker jeg å vite hva ditt flaueste hardware-øyeblikk er.

Om det var når du skulle forklare noe eller bygge en pc har ingenting å si så lenge det er noe om hardware. (ikke hw.no, men pckomponenter).

 

Mitt øyeblikk var når jeg skulle bygge pcen min på skolen. Siden jeg gikk IKT, så fikk jeg lov til å bygge den i oppholds/arbeidsrommet vårt.

Jeg kunne ikke fatte hvorfor PSUen ikke ville passe i kabinettet. Helt til en i klassen min kom og snudde PSUen 180 grader rundt... :blush:

Endret av BarteX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg skulle fjerne kjøleren fra Geforce DDR-kortet mitt for ørten år siden. Den var selvsagt festet med en møkka-goop, som gjorde at den ble som stein og satt dønn fast. Det hele endte opp med at jeg skulle la skalpellen gjøre jobben og dra bort belegget, slik at jeg kunne rengjøre kjernen og sette på en Blue Orb -- Men så glapp skalpellen og du verden, kjernen var tøff innvendig... *sukk*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må vel være da jeg for mange år siden hadde kjøpt helt nytt HK, Ram og CPU. Hvis jeg husker riktig så var dette omtrent i samme momentet som da Socket A først ble introdusert, var ihvertfall en sånn jeg hadde.

 

Da jeg hadde montert hyppet ville det ikke starte. Så jeg tenkte jeg skulle feilsøke ved å prøve en annen CPU jeg hadde liggende. Ettersom det var et svare herk å få CPU-viftene til Socket A på plass, bare holdt jeg den nedat for å se om den begynte å telle opp minne. I forvirrelsen hadde jeg ikke bare lagt ned feil CPU (jeg brukte den nye), men jeg la heller ikke vifta på plass før jeg slo på maskinen, og tenkte vel heller ikke på å faktisk gi CPU'en kjøling før det plutselig ble svart... og stille.

 

Man trenger vel ikke være professor i lur for å finne ut at jeg måtte handle et par nye deler... *sukk*

Lenke til kommentar

Må vel ha vært når jeg feilsøkte hele pcn, etter at den ikke reagerte. Satte i ett par timer, og prøvde forskjellige PSU, Ram, CPU, HK osv.. Så kom fattern ned og spurte hva det var, og det visste seg at han hadde "lånt" "multikontakten" min, når han skulle støvsuge bilen, pga ledningen var så lang :p

Lenke til kommentar

hehehe, har vært innom den jeg og, daffa. mamma spør alltid om jeg har huska strømmen når pcen ikke funker.

men jeg tar igjen og spør om hu huska å slå på pcen når hun klager over at skjermen er svart. (hun var av den typen som trodde skjerm var pc)

Lenke til kommentar

Skulle flytte pc deler over fra et kabinett inn i det nye til en kompis, Jeg klarte selfølgelig å glemme avstanskruene!! (aner ikke hvordan jeg glemte de),

 

Jau her ble kortet totalt blåst! :no:

 

Batalte ingen ting da, Jeg bestilte nytt kort og fikk pengene som jeg la ut, la inn xp og leverte pcen ferdig. ;)

 

Men huff! jeg følte meg ikke høy i hatten når kortet ble øddelagt! :no:

 

*sukk*

Lenke til kommentar

Skulle bygge PC for svigerfar i Nederland, og hadde ikke peiling på AMD. Cpu'en var Semperon (?) 2600, så jeg stusset litt når den ferdige maskina kun kjørte på 1.6 Ghz. Inn i bios og klokka maskina, det hele resulterte i dødt hovedkort og maskina måtte inn til service hos Norrod.

 

I tillegg fikk han problemer med uformaterte disker etter at alt var ferdig, men det var ikke mitt handywork.

 

Hadde ikke vært så ille dersom gammel'n hadde kjøpt de delene vi ble enige om, men disse hadde såklart ikke butikken når han var innom.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Kjøpte det første Radon kortet som kom og var happy med det (ATI Radeon 32MB) og alt funket fint med w98.

Etter en tid skulle jeg prøve dette nye fine w2k OS (med 5 floppy bootdisker og greier) og alt var vel og bra....men etter en tid hang bildet...hmmm?

Etter flere driver bytter og diverse reinstalls, fikk jeg nok en sen fredagskveld etter ett par pils og fryst skjermbilde for n'te gang. Sendte en skikkelig sur mail til ATI support og ba de finne noe annet å gjøre hvis de ikke engang klarte å lage en driver som funket med det forbanna kortet deres.

 

Fikk aldri svar, men etter en tid kom jeg over en patch fra AMD som fikset system hang på w2k for div. AMD cpu... :blush:

 

De sitter vel enda noen hos ATI som er sinna på meg... :w00t:

Lenke til kommentar

Begynte å få trangt om plassen i en maskin og tenkte at når jeg har et par disker liggende, så kan jeg jo like gjerne sette dem inn, hvorpå maskinen nektet å boote.... Etter mye hodekløing fikk jeg øye på jumperene på disken som var merket 0 1 2 og ikke M S CS og kom på at den disken jeg hadde fått en gang faktisk var SCSI og ikke IDE... Av en eller annen merkelig grunn overlevde både disk og hovedkort.

 

(Om enn maskinen har gått til de evige UPSer etter det, begrenset hvor lenge en 486 var av interesse...)

 

Edit: om jeg hadde sett etter da jeg satt i flatkabelen, burde jeg jo ha fått med meg at pinneantallet ikke stemte overens....

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Skulle rengjøre maskinen til en familie jeg kjenner, og siden den sto inne på et rom der det ble røykt (alle i den familien røykte) måtte jeg igang med støvsuger og penner for å lirke ut støvet der det var. Dette var en gammel AT kasse, så det var ikke spenning på hk. Derimot viste det seg fort at spissen på kulepenner klarer å lede nok spenning til å la det komme mye magisk blå røyk ut av en strømforsyning når jeg skulle rengjøre den. Jaja, jeg hadde heldigvis en slik en i reserve.

 

Btw, når spissen på en pen fungerer som leder, kan den varmes nok opp til at blekket inni pennen koker, og hele pennen sprekker og spruter varmt blekk utover glupingen som forårsaket dette.

Lenke til kommentar

hadde selvmekket meg en kobling med 2 lysdioder+motstand. tenker at det er vel ikke så vanskelig å få det til å funke. bøyer meg ned under skrivebordet, der er det ikke lyst, inn i pcn og stikker dette inn i en kontakt, poff sier det og svart ble det. jeg blir helt dritredd. prøver starte opp, men bare viftene starter litt. Demonterer hele pcn, opp til foreldrene mine og gråter krokodilletårer. de sier de kan ikke hjelpe, jeg ned igjen, monterer alt og puh den virker. Da hadde jeg nok kortslutta pcn og heldigvis hadde termosikringen i psu slått ut/inn

Endret av mhsalangli
Lenke til kommentar

Jeg satt sammen en PC på jobb. Den virket en stund men så tok ene minne slotten fyr!

Demonterte pcen igjen og fant ut at det lå en skru under minneslottene. :innocent:

 

Tok av CPU kjølern på min gamle AMD Thunderbird 1.4GHz og la den på bordet, merket den ble litt vanskeligere å få på igjen etterpå men tenkte ikke noe særlig over det. Slo på maskinen og så røyksignalene ose ut av kabinettet. Var en plast dings som hadde klebet set på undersiden av kjøleren :cry: Heldigvis hadde jeg en Duron 1.2 liggende :love:

 

Har heldigvis ikke opplevd noe slikt på en stund.

Lenke til kommentar

Fått nye og stille zalman kjøler til cpuen på min gamle s478 maskin, skulle ta tempen på kjøleribbene med fingrene, men ble plutselig mer opptatt av det som var på skjermen og klarte å kjøre tommelen inn i vifta, blodet sprutet fra tommelen min og vifta hørtes ut som om den var i ferd med å ta av. Moro med ting som varer i en ukes tid og koster flesk, nesten 600 kroner kostet det meg med ny vifte fra microplex. :blush:

 

Eller jeg skulle bytte vifte på mitt Hercules 9800pro kort til 4,5k og klarte å få kortet til å sprette bortover gulvet. :!: Litt nervøs når jeg skrudde på maskinen og ventet på bilde....

Lenke til kommentar

Fikk spørsmål fra ein kompis om eg ville sette opp ein WiFi ruter som han hadde kjøpt på elkjøp slik at han fikk brukt breidband på bærbaren også .. jo heilt greit skulle ikkje ta lang tid det ... kom over å la inn alle ipadresser etc. men får det ikkje til ... enda til eg hadde sett opp årten slike rutere hjemme med meg sjølv & hos andre venner ... brukte 3-4 timer på dette å måtte skuffe kompisen min med at eg ikkje fikk det til ... seinare fikk eg vite at eg hadde sett feil ipadresse ( 198.... ) da han hadde breidband fra Telenor å greiene var ( 10.... ) Det som var så komisk var at det stod TELENOR med store bokstaer på ADSL modemet hans :p ... å det klarte eg ikkje å lese ... LOL

Lenke til kommentar

Har en tendens til å måtte utføre alt av "modifiseringer" mens PCn er i gang. Går som oftest bra, men jord-ledninger som er ønsket fast i vifter burde ikke fikles med over skjermkort :( Mitt GF 4200 kort likte av en eller annen grunn ikke å få litt ekstra jording på kretsene sine :D

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...