ryggemann Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hei! Vet jo at 1900 xt er mye bedre, men når jeg ser på spesifikasjonene ser de jo nesten like ut: Begge har Kjerneklokkehastighet på 625 MHz, begge har 512 mb ddr3 RAM, begge har Memory Clock Speed 1.50 GHz... Hva er det som utgjør forskjellen på disse kortene? Takk for svar! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Ja det er blant annet mange flere pipelines som utgjør forskjellen. Jeg ville helt klart valgt X1900XT av de to. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det er ikke forskjell på ant. pipelines, det er 16 pipelines på begge kortene. Hovedforskjellen ligger i ALU (pixel shading transistorene) som er økt fra et 1:1 ratio som finnes på X1800XT (16 shader ALU's og 16 pipelines) til et 3:1 ratio på X1900XT (48 shader ALU's, fortsatt 16 pipelines). Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Det er ikke forskjell på ant. pipelines, det er 16 pipelines på begge kortene. Hovedforskjellen ligger i ALU (pixel shading transistorene) som er økt fra et 1:1 ratio som finnes på X1800XT (16 shader ALU's og 16 pipelines) til et 3:1 ratio på X1900XT (48 shader ALU's, fortsatt 16 pipelines). 6013456[/snapback] Takk for svar! Men hva er egentlig "pixel shading" og "piplines"? Takk! Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Enkelt forklart er: Pixelshadere gir utviklerene frihet ved at de kan skrive sine egne effekter. "Før" hadde de kun statiske effekter å leke med, f.eks bump mapping, cube mapping etc. som var "satte" effekter. en pipeline er bare en "kannal" hvor instruksjonene til ennhver scene må gå gjennom for prossesering og utregninger slik at scenen blir slik utviklerene ønsker at den skal bli. Under en pipeline har man flere stages, f.eks pixel shading. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Hei! Går det an å øke "shader ALU's" på mitt x1800xt kort? Eller er 16 shader ALU's låst i kortet? Lenke til kommentar
smy Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 kan du kan ikke gjøre noen med det Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ALU's er fysiske, så med mindre du har tilgang til en transistorpresse, nei =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå