Gå til innhold

Tankeeksperiment: en ny type hjelpeorganisasjon

Anbefalte innlegg

I all tid har jeg irritert meg over den vestlige verdens "pasientifisering" av mindre resurssterke folkegrupper. Vi holder dem i live, men gjør dem samtidig avhengig av støtte.

Derfor vil jeg ta dere med på et tankeeksperiment; tenk om en hjelpeorganisasjon hadde blitt drevet av ingeniører og ikke av leger. Jeg har kommet frem til nærmest en drømmeformel for en slik organisasjon.. den vil bestå av en organisasjon, et internettforum og et distributed computing prosjekt.

Organisasjonen

Navn: Solutions

Slagord: Money itself doesn't solve problems, Solutions does

Agenda: En organisasjon som i tillegg til å investere i ideelle prosjekter finansiert fra donasjoner og statlig støtte også bygde opp industri for å sikre fremtidige prosjekter. Organisasjonen kan med fordel støtte personer med såkalte "scholarships" for ingeniørutdanning, mot en motytellse at de må jobbe en viss tid i organisasjonen etterpå.

Internettforumet & Distributed computing prosjektet

Navn: Dugnad

Agenda for forumet: Ikke alle ingeniøroppgaver trenger ikke å løses på stedet. Forumet kunne vært et sted hvor Solutions' ingeniører kunne fått hjelp fra andre ingeniører for å være mer effektive. Det kunne også blitt arrangert idékonkurranser og samarbeidsprosjekt med polytekniske universitet verden over.

Agenda for DC-prosjekt: Et distributed computing-prosjekt bruker ledig prosessorkraft hos donoren. Dette gjør at man billig kan kjøre store simuleringer. For en hjelpeorganisasjon ville dette vært umulig uten distributed computing. Prosjektet kunne for eksempel kjørt programvare utviklet etter prinsippene nevnt i Popular Science. Prosjektet ville kunne finne nyttige produkter for organisasjonen å produsere, og først og fremst ville ledig kapasitet kunne bli solgt til høystbydende og dermed ville man støtte organisasjonen ved å donere cpu-tid.

Hva synes dere? Kunne dette vært noe? Har dere andre og bedre ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg skjønte konseptet helt, men hvis du mener en slags "Ingeniører uten grenser" som lærer opp lokalbefolkningen til å bli selvhjulpne teknologisk og skape en fungerende lokaløkonomi og lokal kunnskapsformidling så høres det meget bra ut. (Det finnes vel lignende konsepter allerede)

Men jeg misstenker at jeg har missforstått konseptet da jeg ikke skjønner hvor distribuert tallknusing kommer inn. :hmm:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Joda... ingeniører uten grenser på en måte. Bare at det ikke nødvendigvis kun trenger å være rensing av vann o.l. men også oppbygging av et industriimperium.

Tallknusing var bare et eksempel på at man ikke nødvendigvis trenger å donere penger.

Den vanlige nerd har en reknende varmeovn... organisasjonen selger reknekraft og får råd til å gjennomføre prosjekter.

Lenke til kommentar

Da synes jeg det høres genialt ut. Jeg kunne gjerne vært en slik ingeniør som misjonerer ingeniørvitenskapen og industrialisering i fattige land. :)

Det er mulig dagens internasjonale handel er for dårlig til å kunne hjelpe noe særlig så en WTO-avtale (avtale om gjensidig handel med varer mellom alle verdens land) hadde nok hjulpet veldig om den kom i havn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...