Gå til innhold

Personnummer og/eller fødselsnummer og nettbutikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis virksomheten som ber om fødselsnummer

1. ikke kan vise til lovhjemmel eller

2. ikke har saklig behov

samt at det mulig å oppnå tilfredstillende identifikasjon ved bruk av andre metoder, har man rett til å nekte å gi fra seg opplysningene. Dette gjelder uansett om opplysningene føres manuelt eller elektronisk.

Tolker dette dithen at med mindre cdon og zailor har fått tillatelse fra datatilsynet til å hente inn fødselsnummer, kan man nekte å oppgi det (med det resultat at du ikke kan registrere deg som kunde :p). Saklig behov er det vel neppe, med tanke på at hundre tusen tilsvarende nettbutikker/-steder klarer seg fint uten kundenes fødselsnummer.

EDIT: Fødselsnummer kan bli misbrukt på mange måter, men som oftes er det visse ting som hindrer de mest alvorlige misbruk. F.eks kan de levere inn selvangivelsen din - men kun hvis de får tak i PIN-koden som ligger på selvangivelsen du får i posten.

Å få tak i fødselsnummeret til en person er omtrent som å få tak i minibank-kortet til noen. Du har litt "makt", men kan ikke bruke det til så mye nyttig uten at du har PIN-koden :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Også fra Datatilsynet:

Er fødselsnummeret taushetsbelagt?

Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven.

Ser ikke helt hva som skal være så forferdelig farlig med fødselsnummeret. Det kan i seg selv ikke brukes til noe som helst.

Lenke til kommentar
Også fra Datatilsynet:
Er fødselsnummeret taushetsbelagt?

Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven.

Ser ikke helt hva som skal være så forferdelig farlig med fødselsnummeret. Det kan i seg selv ikke brukes til noe som helst.

6012773[/snapback]

Men sammen med den informasjonen man gir er det vel nok til grov dokumentforfalskning eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Men sammen med den informasjonen man gir er det vel nok til grov dokumentforfalskning eller noe sånt?

6012803[/snapback]

Hvis jeg ikke husker feil holder det med fødselsnummer hvis du ønsker og bytte navn. Som jo åpner mulighet for mange "morsomme" practical jokes mot kompisen din hvis du har fødselsnummeret hans :)

Men litt mer seriøst, da jeg handlet hos CDON for omtrent en måned siden kunne jeg velge og IKKE oppgi fødselsnummer og dermed bli nødt til og ta postoppkrav eller oppgi fødselsnummer og få det på kreditt med faktura. Dermed brukes i praksis fødselsnummeret i forbindelse med en kredittsjekk, elelr for og hindre svindel på kreditt som jeg antar datatilsynet ser på som relevant bruk ?

Cobos

Lenke til kommentar

Med personnummeret kan man gjøre MYE "morsomt"! Man kan:

- Sperre alle visa/mastercardene til personen det gjelder.

- Bestille nye tjenester(ect. Bredbånd, IP-telefoni....).

- Bil kunde i skandiabanken :D

- Sperre mobiltelefonen

Kort sagt, mulighetene er ENDELØSE! Hold på det som om det var pinkoden til visakortet ditt! :)

Forresten kan jeg ikke helt tro at disse butikkene skal ha fått lov til å be om dette. Norsk tipping har lenge slete med folk som ikke ønsker å gi det fra seg.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar
Med personnummeret kan man gjøre MYE "morsomt"! Man kan:

- Sperre alle visa/masterkortene til personen det gjelder.

- Bestille nye tjenester(ect. Bredbånd, IP-telefoni....).

- Bil kunde i skandiabanken :D

- Sperre mobiltelefonen

Kort sagt, mulighetene er ENDELØSE! Hold på det som om det var pinkoden til visakortet ditt! :)

Forresten kan jeg ikke helt tro at disse butikkene skal ha fått lov til å be om dette. Norsk tipping har lenge slete med folk som ikke ønsker å gi det fra seg.

6013774[/snapback]

Tja for og kunne bli kunde i Skandiabanken må du også hente en rekommandert sending registrert på din folkeregisterregistrerte adresse for og aktivere kundeforholdet.

Og jeg utrykte meg kanskje litt upresist. Jeg vet ikke om det er lov eller ei, men det er PRAKSIS for at alle som gir ut kreditt skal ha en slags garanti for at du er den du er og dermed personnummer. Alle telefonitjenester krever at de kjører en kredittsjekk som jo ofte betyr personnummer for og ta et eksempel. '

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...