Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvorfor vil en revaluering av elle prinsipper og verdier være samfunnsfremmende? Hvorfor legger jeg i det hele tatt til grunn at det ønskede resultatet skal være samfunnsfremmende? Samfunnets funksjon er å sørge for samhandling mellom mennesker til å fungere optimalt, noe som resulterer i at hvert menneske får det så godt som mulig. Ønsker vi at alle mennesker skal ha det så godt som mulig? Igjen tenker jeg på vegne av samfunnet. Ønsker jeg at folk flest skal leve gode liv? Hva er et godt liv? Er dette ønsket indoktrinert i meg av samfunnet? Hvorfor? Fungerer samfunnets selvopprettholdelsesmekanismer på samme måte som hos alt liv? Finner vi de samme mekanismene på alle nivåer hos karbonbasert liv; på pre-cellulært nivå, på celle- og organismenivå. Hos grupperinger av organismer – i samfunnet? Hvorfor? Er dette positivt? Positivt – på hvilken måte? For hvem? Samfunnet? Spørsmål 1 blir da: Samfunnets funksjon; er dette ett endelig svar eller er vår positive definisjon et resultat av indoktrinering (samfunnets selvopprettelsesmekanismer). Kan samfunnets funksjon redefineres? Bør definisjonen av et ideelt samfunn redefineres? Hva er et ideelt samfunn – dvs. hvilke funksjoner skal og bør det opprettholde? Det samfunnet vi ønsker er altså et samfunn som bevarer og ivaretar våre kollektive verdier. Bør vi ha kollektive verdier, hvis ivaretagelse fører til innskrenket personlig frihet? Er personlig frihet positivt i seg selv? Positivt for hvem? Discuss. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Personlig frihet slik liberalistene definerer det er ikke nødvendigvis positivt slik jeg ser det. Det er ikke noe gale i å sette regler og begrensinger i samfunnet for å hindre diskriminering og klasseskiller. Som vi diskuterte i en annen tråd, å hindre folk i å diskriminere når de selger bolig, er det å ta vekk friheten? Hvilken nytte har de egentlig av den friheten? Å intergrere seg i Norge i dag er vanskelig nok, om vi ikke også skal lovliggjøre grovsortering av søknadder til jobb og bolig etter religion og kultur. Slikt fører ingeting godt med seg, uten om den såkalte "Friheten" liberalistene så gjerne vil ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå