Gå til innhold

Lesing av PDF, LIT og DJVU i Java

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å lese av filformatene PDF, LIT og DJVU i Java?

Jeg ser det finnes flere PDF pakker for Java, noen er gratis og noen koster penger, men finnes det støtte direkte i J2SE ?

6011506[/snapback]

Hei

Veldig merkelig spørsmål:) Nei, "jeg" kan ikke på noen måte forstå at det er innebygget støtte for dette i Java. Du kan sikkert alltids lese inn strømmen av tegn, men det vil jo bare bli kråke tegn. Du trenger rett og slett en pakke utenfra lagd av noen som kan tolke en pdf fil. Hva LIT og DJVU er aner jeg ikke hva er, men jeg tviler sterkt på at java har støtte for disse filene også. Hvis du finner et open source prosjekt, må du alltids si ifra. Men dette med å forstå feks en pdf fil og lage en reader høres ut som mye arbeid, og mye arbeid koster som regel penger.

Håper dette var til litt hjelp, Hvis noen klarer å lese en pdf fil med kun det innebygde java api må de gjerne si ifra så skal jeg sitte ned og holde kjeft:)

Vennlig hilsen

HV

Lenke til kommentar

Adobe har gitt ut spesifikasjonen til PDF formatet, så bare om noen har laget et Java API for denne spesifikasjonen så skulle det gå. Som jeg nevnte så finnes det mange "eksterne" Java PDF pakker man kan benytte. Noen med lesestøtte, noen med skrivestøtte og noen med begge.

LIT er formatet som benyttes i Microsoft Reader. DJVU vet jeg at det finnes en DJVU Viewer laget i Java.

Info om DJVU: http://www.djvuzone.org/wid/index.html

Jeg tror neppe Microsoft har gitt ut spesifikasjonene til LIT formatet, så det er ikke sikkert det er mulig å lese av i et Javaprogram.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Adobe har gitt ut spesifikasjonen til PDF formatet, så bare om noen har laget et Java API for denne spesifikasjonen så skulle det gå. Som jeg nevnte så finnes det mange "eksterne" Java PDF pakker man kan benytte. Noen med lesestøtte, noen med skrivestøtte og noen med begge.

LIT er formatet som benyttes i Microsoft Reader. DJVU vet jeg at det finnes en DJVU Viewer laget i Java.

Info om DJVU: http://www.djvuzone.org/wid/index.html

Jeg tror neppe Microsoft har gitt ut spesifikasjonene til LIT formatet, så det er ikke sikkert det er mulig å lese av i et Javaprogram.

6012239[/snapback]

Heisann.

Ta en titt på at rammeverk som heter iText. Dette er et åpent rammeverk som støtter både skriving / lesing av .pdf.

Et annet rammeverk du kunne tatt en titt på et JasperReports. Er ikke helt sikker på om det støtter lesing.

-drool

Lenke til kommentar
Ta en titt på at rammeverk som heter iText. Dette er et åpent rammeverk som støtter både skriving / lesing av .pdf.

Et annet rammeverk du kunne tatt en titt på et JasperReports. Er ikke helt sikker på om det støtter lesing.

Har sett litt på iText. Etter det jeg så er det ikke helt komplett. Det støtter ikke hele Adobe PDF v1.6 spesifikasjonen. Har funnet ICEpdf som koster penger som støtter hele denne siste spesifikasjonen. Skulle hatt en slik som er åpent kildekode og gratis.

Lenke til kommentar
Adobe har utgitt et PDF C++ API. Det går jo ann å benytte JNI mot denne APIen.

Hvordan vil ytelsen være med et Javaprogram som benytter JNI med et C++ API mot et Javaprogram som har en ren implementasjon av PDF spesifikasjonen?

6015717[/snapback]

Siden C++ som regel er raskere enn java, så skulle ytelsen være på par med, hvis ikke bedre enn, ytelsen av en ren java implementasjon.

Så jeg ville sett nærmere på JNI løsningen...

Lenke til kommentar
Siden C++ som regel er raskere enn java, så skulle ytelsen være på par med, hvis ikke bedre enn, ytelsen av en ren java implementasjon.

Så jeg ville sett nærmere på JNI løsningen...

6016272[/snapback]

Leste i en artikkel om dette, noen som mente at det ville bli tungt, mye arbeid med å bruke JNI mot et C++ API enn å benytte en ren Java API.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bruke PDF APIet direkte gjennom JNI, så ville jeg funnet ett rent java API.

Men du kan også lage et C++ program som tar seg av all håndteringen av PDFene, og bare returnere en datatype du kan manipulere videre i java, før du sender den tilbake for oppdatering/skriving til ny PDF fil.

Jeg ville nok endt på siste alternativ, siden du allerede har funnet et C++ API, og det ikke krever alt for mye (annet enn litt planlegging for hvordan du skal manipulere filene mest mulig effektiv).

Det ville også være en fin oppgave å videreutvikle C++ kunnskapene på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...