Gå til innhold

Oppstartsproblemer i XP. Bilde!

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem i Windows XP. Hver gang jeg starter opp så kommer dette opp:

problem.jpg

(dårlig bilde)

Det kommer en og en linje med tekst, og det tar litt tid (20 sek). Etter det kommer det en melding om at jeg må hive i oppstartsdiskett. Jeg har ikke den disketten, så jeg trykker bare på restart. Da skjer det same, men meldingen om at jeg må putte i diskett kommer ikke.

Vatts Rong?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bildet har ingenting med Windows XP å gjøre. Det er BIOS'ens oppstartsskjerm og den kommer opp uansett om du kjører XP, Linux eller noe annet. Først etter denne skjermen er blitt blank, prøver maskinen å starte operativsystemet. I ditt tilfelle XP. Ser forøvrig ikke noe galt i denne oppstartsteksten.

At det tar så lang tid før maskinen prøver å starte XP og at det ikke alltid går heller, tyder på ett problem med hardware.

Lenke til kommentar

Henger maskinen på noe sånn som "verifying DMI boot table" en stund?

Kan være at filene som trengs under oppstart av XP er skadet.

Tenker på ntldr, boot.ini, ntdetect.com, autoexec.bat og hvis jeg ikke tar helt feil config.sys.

Dersom du har mulighet kan du kopiere disse inn på en diskett fra en annen maskin og se om maskinen booter opp med disketten.

Verdt å prøve i alle fall. Har hjulpet meg en gang før.

Ellers er jeg like blid! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-10-03 20:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...