Gå til innhold

Lage vifteløs radiator?

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg kanskje skal prøve å lage en vifteløs radiator.

Vel, den idèen har jeg hatt før, men har liksom ikke hatt nok pågangsmot.

Så jeg har noen idèer og noen spørsmål.

Tenkte å kjøpe noen kobberrør på Biltema, men jeg kan velge mellom

1. Halvharde, rå kobberrør

2. Forkrommede, glødende kobberrør

3. Forkrommede, halvharde kobberrør.

Hva er best å velge til dette formålet?

Og så; hvor mye har disse "ribbene" rundt kobberrøret i de vifteløse radiatorene du kjøper i butikken å si, egentlig? Her er et eksempel på hva jeg mener: http://www.alphacool.de/xt/popup_image.php/pID/796/imgID/0

Vil helst slippe å kutte et kobberrør på langs, brette det ut å lodde på rundt kobberrørene. Er det veldig nødvendig? Og til syvende og sist.

Planen er å plassere 5 halvmetershøye kobberør i et tårn, med 90graders albuer for å koble alle sammen.

Er dette mulig å gjennomføre og er det trygt? Skal ikke overklokke noe særlig for de som lurer på det (det er vel alfa omega info også) ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen respons? Hmmm.. Vel, jeg har iallfall et annet forslag som går ut på å kjøpe denne: http://www.parstronic.dk/shop/product_info...-profil-60x12cm

Har målt opp og det kunne blitt en litt mindre modell av Zalman sitt radiatortårn.. :) Eller hva tror folket?

Må også spørre om en liten ting. Om jeg ikke har en eneste vifte i kabinettet, hva må da kjøles av komponenter? Har drømt litt om null vifter og jeg er sikker på at lar seg gjøre også. :)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Tja, du er ihvertfall ikke den eneste som har vært inne på tanken. Jeg har selv søkt høyt og lavt etter slike løsninger, bl.a på procooling-fora. Enda har jeg ikke funnet en løsning som passet meg.

Jeg tenkte egentlig på akkurat det samme som deg. Du bør vel få tak i mange små rør og plassere i sirkler ? Det beste er nok å legge den horisontalt, for best naturlig konveksjon.

Ta også en titt på vannkjøling uten pumpe som du finner i arbeidslogger / kommentarer her på forumet. Beste løsningen til nå, tror jeg.

Lager du dette, og det fungerer, så si ifra (pm?). Jeg kommer til å prøve noe liknende da...

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes det med radiatoren var interessant! Men hva krever det av pumpa? Skal kjøpe CPU, GPU, Chipset, harddisk og PSU. Vurderer å kjøpe Alphacool sin sentrifugalpumpa (eller hva det var igjen).

Har uansett planer om å bytte ut hele vannkjølinga å kjøpe nytt fra Alphacool.de! Håper bare de vil sende som presang eller sette ned verdien til no under 200kr.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...