Anders81 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg er i militæret, og har internettilgang gjennom trådløst internett på kaserna. Problemet er at rommet jeg surfer mest fra er langt unna routeren, så koblingen er av variabel kvalitet. Det går ofte veldig sakte. Andre på rommet med andre nettverkskort har ikke problemet i like stor grad. Har søkt på komplett og liknende etter antenner som kan fange opp signalene slik at jeg får mer stabil linje. Problemet er at alle disse skal kobles til router/aksesspunkt eller liknende. Jeg har IKKE mulighet til å legge til antenner eller gjøre om på selve routeren, har heller ikke adgang til å forandre instillinger på denne. Nettilgangen styres gjennom en påloggingstjeneste som gjør at alle kan få "internettkobling" (som på private nettverk er det samme som internettilgang) men får å få netttilgang må man taste inn brukernavn/passord på en egen nettside (altså ikke ved tilkobling til nettverk, så tror ikke jeg har mulighet til å bruke noe aksesspunktgreier heller) Med andre ord trenger jeg en simpel antenne av en eller annen type som kan kobles direkte inn i min bærbare PC. Håper noen vet om noe slikt.. (Kan ikke koste all verden heller, soldatlønnen rekker ikke langt..) Takk på forhånd! Lenke til kommentar
steveak Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Cantenna? Høres ikke ut som det er så mye bedre signal som skal til... Søk på cantenna her på forumet, hvis du ikke vet hva det er. Ellers finnes det plenty alternativer å kjøpe avhengig av hva slags trådløstkort du har på maskinen. Er den integrert i maskinen blir det muligens litt verre (må muligens skru opp maskinen). Er det et PCMCIA-kort som står i siden av maskinen, har disse ofte utgang for ekstern antenne. Evt. kan du kjøpe et PCMCIA-trådløskort med antenneutgang og en billig bordantenne. Men så var det soldatlønna da. De fleste nettbutikkene f.eks. har godt utvalg i alt du trenger. Endret 29. april 2006 av steveak Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvis du kjøper http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305053 pluss denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110317 burde du kunne plassere donglen såpass gunstig (i vindu?) at du skal få det til å fungere. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Min erfaring med usbdongler er at de har sinnsykt dårlig rekkevidde uansett plassering. Er så og si ingen antenne i dem. Gå heller for et PCMCIA-kort med utgang for ekstern antenne, koster ikke så mye. Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Maskinen er bare ca. 5m unna nærmeste router, men av en eller annen grunn har militæret prioritert en hel haug med rutere rundt omkring på kaserna fremfor et par stykker med skikkelige antenner. Forstå det den som kan. Uansett, hvilken PCMIA kort og antenne ville du anbefalt? Jeg må ærlig innrømme at jeg vet altfor lite om nettverk (meldte meg på et nettverkskurs her forleden, men det ble dessverre avlyst..) så helst noe som kan plugges rett inn, og ikke trenger de altfor store innstillinger. Verken fysisk eller programvaremessig. Har et vanlig intel-nettverkskort som heter så mye som "Intel® PRO/Wireless 2200BG Network Connection". Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2311 Den der burde fungere ganske bra. Vet ikke om den har utgang til antenne, men den har innebygget ut-trekkbar antenne. 2200BG har jeg bestandig syntes har vært litt dårlig. Dama har et sånt, og det er ikke så bra på å få inn signaler. Selv har jeg et 2100B som jeg synes er mye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå