VegardStr Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 hvor mange bilder i sekundet kan egentlig ettt menneske øye oppfatte? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) hvor mange bilder i sekundet kan egentlig ettt menneske øye oppfatte? 6010659[/snapback] Det var vel en diskusjon om dette for en stund siden. Kanskje noen andre som har den i sine innlegg? EDIT:Leif. Endret 29. april 2006 av quakie Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Mennesker kan kun se 16 bilder i sekundet. I og med at øyet ikke er synkronisert med en skjerm, kreves det 25 bilder for å få en film, eller et spill til å se flytende ut. I stor hastighet i f.eks et bilspill, kan det lagge med 25 fps hvis spillet ikke har motion-blur (noe de fleste nye bilspill har). Edit: Det er selvfølgelig en liten forskjell på 25 bilder i sekundet, og 100. Men denne forskjellen er så liten at den ikke er verdt å ofre grafikk for. Endret 29. april 2006 av superseven Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvorfor får man da vondt i øynene av det meste under 70 Hz over lengre tid? Jeg trodde forøvrig at man klarte å se nærmere 50 FPS.. ? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 et tillegs spørsmål. Hvorfor må alle ha nermest mulig 100 FPS i CS? når menneskets øye egentlig bare kan oppfatte 16 FPS? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Denne ene FPS kan da ved maks uflaks bli oppfattet 1/16 sekund senere dersom man kjører 16 FPS. Ved 120FPS som f.eks. er det meste jeg kan kjøre, vil man kunne se bildet med en gang det har kommet på skjermen. Nå tegnes vel bildene kontinuerlig, så det blir litt annerledes, men dere skjønner poenget. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 100FPS er vel over det de fleste skjermer klarer, men Jeg har selv før hørt 30 bilder pr. sekund (sånn ca.), men prosesseres ikke også "pikslene" i øyet individuelt, slik at to "piksler" godt kan være ikke-synkronisert? Jeg har også hørt at ant. bilder pr. sekund også er avhengig av lysforhold, og har noen eksempler på at dette stemmer - dersom det er mørkt, kan man godt oppleve "lagging" av sterke lyskilder, dvs. at disse drar en "lysende strek" over netthinna som bruker et brøkdels sekund på å "fade bort". Har opplevd et par andre tilsvarende effekter som peker på det samme. Snakker her om "skikkelig mørkt", dvs. såpas mørkt at fargesynet forsvinner og stavene overtar. Forøvrig må prosessering av billedsignalet i hjernen ta en god del energi - jeg har lagt merke til at jeg tenker en del fortere (!) dersom jeg lukker øynene, samt at jeg da kan holde pusten en god del lenger. Pussig egentlig... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 et tillegs spørsmål. Hvorfor må alle ha nermest mulig 100 FPS i CS? når menneskets øye egentlig bare kan oppfatte 16 FPS? 6011277[/snapback] Placebo-effekt. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Edit: Det er selvfølgelig en liten forskjell på 25 bilder i sekundet, og 100. Men denne forskjellen er så liten at den ikke er verdt å ofre grafikk for. 6010726[/snapback] Det er din mening. I mange spill er 25 bilder/s for lite for meg. Og ja, ved de rette forholdene kan jeg se at bevegelser blir tydelig hakkete selv ved 100 bilder/s. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 100FPS er vel over det de fleste skjermer klarer, men 6012198[/snapback] De fleste skjermer klarer vel 100fps? 100hz? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 100FPS er vel over det de fleste skjermer klarer, men 6012198[/snapback] De fleste skjermer klarer vel 100fps? 100hz? 6012671[/snapback] CRT: ja, LCD: nei Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Sjekka nettopp nå, og min skjerm klarer fint 150 Hz dersom jeg firer på oppløsninga (640x480) Da snakker vi 10 år gammel CRT. LCDer er ofte mer behagelige å se på selv om de sjelden kjører over 75 Hz. Lenke til kommentar
Zyko Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Skjerme min nekter å støtte mer enn 60hrz på 1280 x 1024, så øynene mine er blir jævlig tørr etterhvert! Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 PC-spillet F.E.A.R skal visst nok klare 200 FPS ... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 PC-spillet F.E.A.R skal visst nok klare 200 FPS ... 6012989[/snapback] Og? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 I vote Google for presidency: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm Lenke til kommentar
simes Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 100 fps i CS gjør musebevegelsene mye skarpere. Hvorfor vet jeg ikke, men det er iallfall faktum. Jeg forstår godt at uvitende synes det høres ut som tull at 100fps er bedre enn 60 i cs, men det er en forskjell. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 LCDer er ofte mer behagelige å se på selv om de sjelden kjører over 75 Hz. 6012960[/snapback] CRT på 75 Hz tegner 75 bilder pr. sekund hele tiden uansett. Disse bildene blir tegnet fra toppen og nedover. LCD på 60 Hz forandrer kun på de pixlene som beveger/forandrer seg, men kan ikke oppdatere seg mer enn 60 ganger i sekundet. Derfor kan CRT flimre, mens LCD aldri flimrer. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Derfor man kjører CRT @ 100hz Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå