Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor har tungtvannet blitt av? (Vemork)


Anbefalte innlegg

Skal ha en framføring neste uke om Vemork-aksjonen og litt hvorvidt Hitler kunne lage en atombombe uten tungtvann.

 

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen kilder ang. disse to temane. Selv om titlen omhandler bare det ene. (Kunne trengt "Title Description" feltet ja).

 

Takker for alle svar :D

 

Ed1t: Typo i tittel.

Ed2t: Enda en typo

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skal ha en framføring neste uke om Vemork-aksjonen og litt hvorvidt Hitler kunne lage en atombombe uten tungtvann.

 

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen kilder ang. disse to temane. Selv om titlen omhandler bare det ene. (Kunne trengt "Title Description" feltet ja).

 

Takker for alle svar :D

 

Ed1t: Typo i tittel.

Ed2t: Enda en typo

6010519[/snapback]

 

det ligger en del på bunnen av den fjorden der

Lenke til kommentar
Tente mere av det som har blitt produsert i ettertid. Noe av det har blitt solgt til Israel og hjulpet dem med atomvåpen :/

6072746[/snapback]

Tungtvann blir ikke brukt direkte til produksjon av atomvåpen, men til utvinning av av den radioaktive isotopen av Uran.

Et proton kan så endes mot De radioaktive Uran atomene slik at atomene sprenger å skaper den store energiutrstråligen som kan omdannes til elektrisitet eller ødelege store landområder/byer/planeter.

Det går også han å finne den Uran med den radioaktive isotopen på jorda (uten bruk av tungtvann), men det er så lite at det nesten ville blitt umulig å finne nok (og finne i det hele tatt).

 

Men det går også ann å lage atombomper uten uran også f.eks. Hydrogenbomber som bruker fusjon istendenfor fisjon (atomene smeltes sammen istedenfor splittes). Dette fører til enda mer energi og bomben må være mye mer avansert så jeg tviler derfor på at tyskeren kunne ha greid å utvikle en slik bombe.

Det sammen som skjer i en fusjonsatombombe er det samme som skjer på Sola (og i alle stjerner).

Lenke til kommentar

En ting som jeg vil understreke, er at selv om tungtvannet ville kommet fram, ville det hat liten virking.

 

Det er fordi atombombe prosjektet til Hitler var veldig liten. Da snakker vi om ca 100 personer i en hule i Sør Tyskland i forhold til Manhattan prosjektets mange tusen arbeidere og forskere. De Tyske forskerne hadde kommet fram med at de måtte ha mer enn mange tusen kilo med Uranium, mens den Amerikanske bare brukte 56 kg.

 

Men Hitler & Co. visste om teknologien mange år før de Allierte, så hadde de storsatset på dette, kunne vi snakket tysk nå.

 

Litt offtopic, men men.

 

National Geographic hadde et program om dette Vemork og tungtvannet, der de fant de tønnene som lå i fjorden. Tønnene hadde akkurat det samme måling av konsentrasjon som Tyskerne hadde skrevet ned 65 år siden.

Lenke til kommentar

Tungtvann brukes ikke til utvinning av uran og alle naturlige isotoper av uran (234, 235 og 238) er faktisk radioaktive men med forskjellig halveringstider (henholdsvis 0,5, 713 og 4490 millioner år). På grunn av at all uran ble laget for veldig lenge siden er det for det meste U238 som er igjen i grunnfjellet. U234 er det veldig lite av. I atomreaktorer er det U235 som gir opphav til kjernereaksjonen. Ved anrikning av uran så øker man andelen av U235. Dette gjøres rett og slett ved å utnytte at U238 er tyngre enn U235. Restene er noe man kaller utarmet uran som brukes blant annet i panserbrytende ammunisjon og inneholder stort sett kun U238.

 

Det som skjer i en atomreaktor er at et nøytron blir absorbert av et U235 atom som så blir splittet i to datterkjerner. I denne reaksjonen blir det også sendt ut flere nøytroner som igjen kan medføre at flere U235 kjerner blir splittet.

 

Denne reaksjonen er avhengig av at nøytronene har den rette kinetiske energien, eller hastigheten om du vil og det er her tungtvannet kommer inn. I utgangspunktet har nøytronene fra en kjernespalting for høy energi til å katalysere en ny kjernespalting. Tungtvannet brukes til å bremse nøytronene slik at en ny kjernereaksjon er mye mer sannsynlig.

 

Dersom denne reaksjonen pågår ukontrollert så vil man få en ukontrollert nedsmelting. Man bruker derfor noe som absorberer nøytroner for å ha kontroll på reaksjonshastigheten. Ved å senke kontrollstaver ned vil man senke reaksjonshastigheten og ved å trekke dem ut vil man øke den.

 

Ved å utsette U238 for nøytronstråling vil man få dannet plutonium som også kan brukes for å produsere atomvåpen.

 

En atomreaktor skaper forøvrig ikke elektrisk kraft direkte. Energien fra kjernereaksjonene varmer opp kjølemediet og man kan bruke denne varmen til å generere elektrisk kraft.

 

En atombombe, eller en fisjonsbombe, kan man lage enten av både plutonium eller uran. Det hele er faktisk så enkelt at stoffene har en kritisk masse. Dersom man har en mengde av disse stoffene som overstiger den kritiske massen så vil man rett og slett få en atomsprengning. Det kan gjøres så enkelt som å ha to klumper der den ene skytes inn i den andre slik at de til sammen får en masse som overstiger den kritiske.

 

En fusjonsbombe, også kalt hydrogenbombe, er faktisk avhengig av så store energimengder for å gå av at man bruker en vanlig fisjonsbombe til å detonere den.

 

Amerikanerne brukte faktisk ikke tungtvann men grafitt under forsøkene med kjernespalting og tungtvann var faktisk ikke nødvendig for prosjektet eller produksjonen av atombombene som ble sluppet under 2. verdenskrig. I realiteten kunne også tyskerne klart seg uten tungtvann dersom de hadde nok uran tilgjengelig, utstyr til å anrike den og selvfølgelig kunnskapen som krevdes.

Lenke til kommentar

Orket ikke lese det siste innlegget, men tungtvann ble vel brukt for å kontrollere kjernespalting? Skrev en prosjektoppgave om temaet, og fikk forsåvidt 6er på det. Skal se om jeg kan finne den frem til trådstarter igjen.

 

edit: Fant ut at oppgaven lå på skolen. Hvis trådstarter er interesert er det bare å sende meg en PM så skal jeg få fikset den på fredag ;) Er fra 10. klasse.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Orket ikke lese det siste innlegget, men tungtvann ble vel brukt for å kontrollere kjernespalting?

6121798[/snapback]

Ok, så jeg tok feil da.

Jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i temaet. Det er bare noe jeg mener jeg har hørt på TV en gang.

Beklager feilinformasjonen.

6121873[/snapback]

Vet jo ikke om det er riktig, men etter å ha lest litt rundt på nettet kom jeg da frem til det og skrev det i oppgaven. Læreren godkjente det tross alt.

Lenke til kommentar
Læreren godkjente det tross alt.

6121880[/snapback]

Lærere har jo så lite kunnskap at de godskjenner jo alt så lenge det høres fornuftig ut. Men du har helt rett i at man ikke bør stole så alt for mye på det som er skrevet på nettet. Mye kan være feil (som f.eks. det jeg gjorde). Men siden "Jørgen Hattemaker" også sier dette regner jeg med at i alle fall denne informasjonen er riktig. (Vis dere ikke har tatt det fra samme kilde da)

 

EDIT: Skriveleif

Endret av JonT
Lenke til kommentar

I en kjernekraftreaktor så må man bremse ned nøytronene for å opprettholde reaksjonen. Til dette bruker man noe man kaller en moderator og til dette kan man blant annet bruke tungtvann.

 

Man kan også bruke tungtvann som kjølemiddel. Funksjonen da er å ta opp energien som frigjøres i reaktoren for fremstilling av elektrisk energi.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Jørgen Hattemaker
Lenke til kommentar
I en kjernekraftreaktor så må man bremse ned nøytronene for å opprettholde reaksjonen. Til dette bruker man noe man kaller en moderator og til dette kan man blant annet bruke tungtvann.

6122491[/snapback]

Unnskyld kunne ikke la være å kommentere dette selv om det er veldig offtopic.

 

Ordet Moderator passet faktisk veldig perfekt siden det en moderator gjør er å prøve å bremse de slemme forumbrukerne, men de sakper også som følge av dette en foldsom eksplosjon av sinte brukere.

Satt litt på spissen da

 

Ontopic: Finnes det noen andre moderatorer enn tungtvann og grafitt?

Lenke til kommentar

Man bruker vanlig vann også men dette har en lavere effektivitet enn tungtvann. Bremsingen av nøytronene skjer ved vekselvirkning mellom nøytronet og atomkjernene i moderatoren.

 

Moderatoren må ikke være store kjerner (blir som å kaste en tennisball på en vegg, ballen kommer tilbake med tilnærmet samme fart) men samtidig så stor at sannsynligheten for vekselvirkning er så høy som mulig.

 

Tungtvann inneholder på samme måte som vann, to hydrogenatomer og ett oksygenatom. Forskjellen er at i tungtvann består minst en av hydrogenkjernene av et proton og et nøytron men i vanlig vann så er hydrogenkjernene kun et proton. Hydrogenkjernen er altså sånn røffelig dobbelt så stor.

 

Jeg kan ikke se hvorfor ikke andre lette materialer kan brukes som moderator. Helium burde være en bra moderator om det hadde vært flytende ved reaktorens driftsbetingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...