MagE Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Så en som bygde en større blokk med et større TEC. Så det på www.xtremesystems.org tror jeg. Men det var en stund siden Fant en link: http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...1&postcount=103 Var en større jeg så tidligere 6021269[/snapback] Ja, har sett den der før, men skjønner heller ikke helt prinsippet. 6021683[/snapback] Her står det beskrevet: http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...51&postcount=11 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Loddet sammen noen plater her nå, men skulle egentlig hatt kobberblokker og så frest ut. Skal prøve å skaffe meg det istedet - senere. Skal gjøre et nytt forsøk på å ta av ihs nå Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg og har begynt å lage noe lignende den tegningen jeg laget... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg og har begynt å lage noe lignende den tegningen jeg laget... 6022954[/snapback] Kult Fikk av klipsene på ihs nå, men så var det noe teip/lim der. La brikken i fryseren, andre måter å få det av på? Fikk den av, og det passet ganske bra og Må pusse litt, så kommer bilder. Endret 1. mai 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Sweet Jeg og har en brikke med ihs men jeg vet ikke hva den er laget av så gidder jeg ikke skru av pcen for å ta den ut Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Ble ikke rare pussinga da men Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Så jo greit ut dette... trenger ikke pusse før den er nesten ferdig Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Skal fikse den andre nå, ble noe tull med loddinga der, og så skal jeg sjekke hva jeg må gjøre for å få festet vannblokka på toppen. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg har laget den ene siden i 1mm kobber og lagte en 90 graders vinkel på toppen... men jeg tror ikke jeg har nokk kobber til å få laget selve blokken som skal på toppen :S Skal lage den andre når jeg gidder... Endret 1. mai 2006 av magnulf Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Har gjort ferdig begge to nå, skal pusses og så må jeg finne en bra måte å få overført varmen til vannblokka Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Effektiv jobbing! Ser kjempebra ut det der! Smart festemetode også.. Gleder meg til å se disse ferdige Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Hehe, sjekka temp her nå, brikken med ihs ligger på 27,3 grader og den uten på 25,2 :!: Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg har nå laget selve kobber anordningen...skal lage toppen av blokken av plexi så jeg blir gjerne ferdig i løpet av noen dager....litt opptatt med prøver osv på skolen. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Overføring av varmen til kobberet? Bare å bruke vanlig kjølepasta da. Artic Silver eller no.. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Btw jeg fant kobberblokker til ram her en dag jeg så runt på nettet Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Akkurat nå har jeg en 120mm vifte som blåser over rambrikkene mine, og med 3,7V så kjører de 3D Mark på rundt 276mhz 2-2-2-5 avhengig av romtemp etc. Med bedre temps så skulle det være mulig å fått dette litt høyere. Men hvordan lage en effektiv blokk? Tenkte og på å kanskje utstyre den med et 80W tec. Tenkte på noe slikt: blokk --------------- |ram| |ram| Om det er noen som skjønner hva jeg tenker på her da. | og - er kobberplater som loddes sammen, så kommer blokka på toppen der. Vil dette fungere? Skrue? 6010377[/snapback] Beklager at jeg ikke har kommet på banen før nå, og sett spørsmålet. "Tec-tanken" er slett ikke så dum den, og vil nok temperaturmessig sett gi det beste resultatet. Ulempen er, uansett hvordan du snur og vender på det; frost / kondensfare. 80w på to ram-brikker blir jo en enkel oppgave for elementet, og dermed kan du risikere minustemperaturer nesten "all over". Men sørger du for å isolere godt rundt tec-elementet og nærmeste omgivelser, så kan jo også det gå bra. Sammenføyninga du tenker på, vil nok ikke være optimal. Ved å lodde sammen i en "T"-løsning får du jo en ganske begrenset kontaktflate, og dermed en relativt dårlig varmeoverføring. Om du derimot gir platene som står i kontakt med ram-brikkene en omvendt "L"-fasong som du deretter lodder plata for vannblokka evnt tec-elementet til, så vil du få et mye bedre resultat! Mulig at du har tenkt på det allerede, men det skader vel neppe å "konfirmere" tanken. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Skjønner hva du mener, og kanskje det kommer en rev.2? Du finner bilde lengre oppe i tråden, om du ikke så på det. Tenkte på å bygge den i tykkere plater, og at det ville gi meg en mer "stabil" kostruksjon, men hadde ikke annet enn 1mm til rådighet atm. Så skal ikke se bort i fra at jeg prøver på nytt senere. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Så jo bildene nå ja, og observerte også at magnulf har samme ideen mtp varmeoverføring fra platene på ram-brikkene. Men, det ser i alle fall fint ut! Det kan jo også hende at den eksisterende løsninga er grei nok også? Men du har i alle fall fått noen tips om hvordan rev.2 kan se ut! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Blir spennende å se hvordan de yter, om jeg får klokket noe lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå