Gå til innhold

Bygge vannblokk for ram?

Anbefalte innlegg

Så en som bygde en større blokk med et større TEC. Så det på www.xtremesystems.org tror jeg. Men det var en stund siden

Fant en link: http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...1&postcount=103

Var en større jeg så tidligere

6021269[/snapback]

Ja, har sett den der før, men skjønner heller ikke helt prinsippet.

6021683[/snapback]

Her står det beskrevet:

http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...51&postcount=11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og har begynt å lage noe lignende den tegningen jeg laget... :)

6022954[/snapback]

Kult

Fikk av klipsene på ihs nå, men så var det noe teip/lim der. La brikken i fryseren, andre måter å få det av på?

Fikk den av, og det passet ganske bra og :D Må pusse litt, så kommer bilder.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Jeg har laget den ene siden i 1mm kobber og lagte en 90 graders vinkel på toppen...

men jeg tror ikke jeg har nokk kobber til å få laget selve blokken som skal på toppen :S

Skal lage den andre når jeg gidder...

Endret av magnulf
Lenke til kommentar
Akkurat nå har jeg en 120mm vifte som blåser over rambrikkene mine, og med 3,7V så kjører de 3D Mark på rundt 276mhz 2-2-2-5 avhengig av romtemp etc. Med bedre temps så skulle det være mulig å fått dette litt høyere.

Men hvordan lage en effektiv blokk? Tenkte og på å kanskje utstyre den med et 80W tec.

Tenkte på noe slikt:

blokk

---------------

|ram|  |ram|

Om det er noen som skjønner hva jeg tenker på her da. | og - er kobberplater som loddes sammen, så kommer blokka på toppen der.

Vil dette fungere?

Skrue? :innocent:

6010377[/snapback]

Beklager at jeg ikke har kommet på banen før nå, og sett spørsmålet.

"Tec-tanken" er slett ikke så dum den, og vil nok temperaturmessig sett gi det beste resultatet.

Ulempen er, uansett hvordan du snur og vender på det; frost / kondensfare. 80w på to ram-brikker blir jo en enkel oppgave for elementet, og dermed kan du risikere minustemperaturer nesten "all over".

Men sørger du for å isolere godt rundt tec-elementet og nærmeste omgivelser, så kan jo også det gå bra.

Sammenføyninga du tenker på, vil nok ikke være optimal.

Ved å lodde sammen i en "T"-løsning får du jo en ganske begrenset kontaktflate, og dermed en relativt dårlig varmeoverføring.

Om du derimot gir platene som står i kontakt med ram-brikkene en omvendt "L"-fasong som du deretter lodder plata for vannblokka evnt tec-elementet til, så vil du få et mye bedre resultat!

Mulig at du har tenkt på det allerede, men det skader vel neppe å "konfirmere" tanken. ;)

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, og kanskje det kommer en rev.2? ;)

Du finner bilde lengre oppe i tråden, om du ikke så på det. Tenkte på å bygge den i tykkere plater, og at det ville gi meg en mer "stabil" kostruksjon, men hadde ikke annet enn 1mm til rådighet atm. Så skal ikke se bort i fra at jeg prøver på nytt senere.

Lenke til kommentar

Så jo bildene nå ja, og observerte også at magnulf har samme ideen mtp varmeoverføring fra platene på ram-brikkene.

Men, det ser i alle fall fint ut! :thumbup:

Det kan jo også hende at den eksisterende løsninga er grei nok også?

Men du har i alle fall fått noen tips om hvordan rev.2 kan se ut! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...