Gå til innhold

16-åring ute etter litt veileding

Amento

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er 16 gammel, men tenker likevel utrolig mye på hva jeg vil gjøre ut av livet mitt. Jeg har funnet ut at jeg vil jobbe med noe innen data og helst spill. Jeg går i 10. klasse og begynner om litt på videregående og forhåpentligvis allmen eller studiespesialiserende som de kaller det. Jeg har en del ting jeg lurer på når det gjelder dette med utdanning osv...

1. Er det allmen so er det beste å velge hvis man har tenkt å jobbe med data?

2. Hvilke jobber kan man liksom ha i et firma som jobber med data og spill? Mener sånn som at på en skole så er det lærere, vasklere, vaktmestere osv :p

3. Hva bør jeg gjøre etter videregående?

4. Hvordan er det å få seg jobb innen data nå for tiden?

5. Hvor mye krever veien for å jobbe med data i forhold til andre? Tenker på karakterer osv.

Kommer sikkert på noe mer å sørre om etter hvert, men det er i hvertfall det jeg kommer på nå :)

Håper at jeg kan få litt veileding og kanskje synspunkter fra folk som allerede har gått dene veien :p

6009585[/snapback]

1. Allmenn er ett trygt valg men hvis du vet at du vil jobbe innen data osv så ser jeg ikke helt poenget med å ta allmenn. Alle jeg kjenner som tok allmenn angrer i ettertid siden folk som tok litt mer konkret utdanning kom fortere ut i jobb.

2. Designere som lager konsepter for ett spill, Programmerer som står for spillmotoren som skal håndtere spillmodeller, teksturer og fysikk med mer, 3D Modellerer som lager modellene utifra hva Designeren har laget, så har man de som står for lyddesign da.

Som oftest velger firmaer de med bredest spekter av erfaring. En som kanskje kan litt programmering og litt 3dmodellering kanskje.

3. Bestem det selv, ikke la ett internettforum bestemme det for deg. Det er ett rimelig viktig valg ! Det finnes mange it studier du kan slenge deg på , enten det er IT-Akademiet, Noroff eller hva du måtte ønske.

4. Er du god ? Råenkelt ! Men skal du satse på en jobb innen spill må du være forberedt på en jobb i utlandet. Selv om du satser på å jobbe i Funcom blir du sikkert plassert i utlandet likevel .

5. Ingenting, svada zero sålenge du har en portfolio som beviser at du kan jobben din.

Ellers så er IT feltet veldig hardt og nådeløst. Spesiellt i kreative felt så er det nye ting hvert år du må "Helst" sette deg inn i , men som meg så er IT egentlig en hobby så jeg elsker når det kommer nye program . Men de som går inn i IT yrket for å tjene penger bare vil slite en del.

Lenke til kommentar

Egentlig så er det en selvfølge da! Jeg holder på med programmering fordi jeg synes det er morsomt :)

Hva mener du med at man må sette seg inn i nye ting hvert år?

Har lyst til å begynne med C++ og deretter litt mer 3D modellering... Hvilket program bør jeg bruke til C++ og modellering? Noen som hr noen gode forslag, både for nybegynnere og andre programmer for de litt mer erfarne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...