Gå til innhold

16-åring ute etter litt veileding


Amento

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 gammel, men tenker likevel utrolig mye på hva jeg vil gjøre ut av livet mitt. Jeg har funnet ut at jeg vil jobbe med noe innen data og helst spill. Jeg går i 10. klasse og begynner om litt på videregående og forhåpentligvis allmen eller studiespesialiserende som de kaller det. Jeg har en del ting jeg lurer på når det gjelder dette med utdanning osv...

 

1. Er det allmen so er det beste å velge hvis man har tenkt å jobbe med data?

 

2. Hvilke jobber kan man liksom ha i et firma som jobber med data og spill? Mener sånn som at på en skole så er det lærere, vasklere, vaktmestere osv :p

 

3. Hva bør jeg gjøre etter videregående?

 

4. Hvordan er det å få seg jobb innen data nå for tiden?

 

5. Hvor mye krever veien for å jobbe med data i forhold til andre? Tenker på karakterer osv.

 

Kommer sikkert på noe mer å sørre om etter hvert, men det er i hvertfall det jeg kommer på nå :)

 

Håper at jeg kan få litt veileding og kanskje synspunkter fra folk som allerede har gått dene veien :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

synes det var mange flotte spørsmål her. Skal forsøke å gi deg mine meninger og svar på hvert spørsmål.

 

1. Er det allmen som er det beste å velge hvis man har tenkt å jobbe med data?

 

Allmennfag er veldig trygt valg fordi det gir deg mulighet til å velge hva som helst videre (både alt innen data, og andre fagområder om du skulle finne på å ombestemme deg). Du kan komme akkurat like langt dersom du velger yrkesfag på videregående, men det innebærer at du må ta studiekompetanse før du kan komme inn på høgskole/universitet.

 

2. Hvilke jobber kan man liksom ha i et firma som jobber med data og spill? Mener sånn som at på en skole så er det lærere, vasklere, vaktmestere osv :p

 

Det finnes et utrolig vidt spekter av arbeid innen data i Norge. Dersom du er interessert i spill og programmering er selvsagt Funcom en av de mest attraktive arbeidsplassene her til lands. Selv om bedriften bare arbeider med utvikling av spill finnes det mange ulike områder innen data som må dekkes. Grafikk, 3D-utvikling, testing, drift, osv. Hvis du utdyper spørsmålet ditt skal jeg forsøke å svare litt bedre.

 

3. Hva bør jeg gjøre etter videregående?

 

Gjør det du synes virker mest spennende og moro. Når du nærmer deg slutten på videregående utdanning så setter du deg ned for å lese hva de ulike skolene og studiene kan tilby. Hvert år arrangeres det også studiemesser (hvertfall i de store byene) hvor skolene stiller opp for å fortelle om seg selv og sitt studietilbud. Dette er en utmerket anledning til å finne ut om mer om dem. Det finnes mange valgmuligheter, og derfor er det viktig at man har sjekket ut mer enn bare én av dem.

 

4. Hvordan er det å få seg jobb innen data nå for tiden?

 

I disse dager er det enkelt å få seg jobb i databransjen. For noen år tilbake var det ikke enkelt. Mulighetene for jobb varierer fra år til år, men databransjen er av de bransjene som har blitt hardest rammet av disse svingningene. Hvis du finner noe du synes virker interessant å studere tror jeg ikke du skal bekymre deg for å få arbeid. Det vil i alle tilfeller være vanskelig å velge et utdanningsløp i dag som med sikkerhet vil gi deg jobb om 5-10 år fordi arbeidsmarkedet svinger hele tiden.

 

5. Hvor mye krever veien for å jobbe med data i forhold til andre? Tenker på karakterer osv.

 

Du kan komme deg enkelt gjennom en datautdanning og du kan bruke masse krefter på å lese. Dette avhenger helt og fullt av hvor mye du vil lære og hvilke karakterer du ønsker å oppnå. Gode karakterer gir deg et bra fortrinn når du skal søke jobb.

 

Håper at jeg kan få litt veileding og kanskje synspunkter fra folk som allerede har gått dene veien :p

 

Selv har jeg gått tre år videregående allmennfag før jeg var ett år i militæret. Deretter reiste jeg til NTNU (Trondheim) og studerte 5 år til Siv.ing. Elektronikk. 5 år høres veldig mye ut, men når jeg ser tilbake på de 5 årene synes jeg de gikk veldig fort. En mulighet som mange benytter seg av i dag er å gå 3 år bachelor (ingeniørutdanning) som de deretter utvider med 2 år til en mastergrad.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Hehe...

Synes det er interessant å programmene enn hvor kjedelig det kan høres ut for andre :)

Bestandig når jeg spiller så tenker jeg på hvordan det er laget osv, ødelegger litt for spillinga egentlig :p

 

Skjønner hva du mener "darkness" En i klassen min som vil utdanne seg til spilltester :p

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

Har tenkt å gå noe liknende som deg. ;) Jeg går faktisk GK elektro i år og tar Vk1 IKT-driftsfag til høsten. Men som Amund sa så må jeg har studiekompetanse for å komme inn på høyskole/universitet. Da har jeg 2 valg. Forkurs eller almenn påbygging. Jeg velger almenn påbygging samtidig som jeg jobber med å til slutt ta 3mx og 2fy som privatist. Noe som gir meg spesiell studiekompetanse med 3mx og 2fy som ofte kreves for å komme inn på høyskolelinjer innen data. Men hvordan stiller jeg i forhold til andre som tar almennfag i 3 år? Eneste forskjellen jeg kan tenke meg til er at de som har gått almenn "kan" å skrive og at jeg som går yrkesfag har mer arbeidserfaring.

 

Høyskolen i Hedmark har ett tilbud innenfor spillbransjen. Her er litt lesestoff ;)http://www.dinframtid.no/eway/default.aspx...1:9450:10:::0:0

 

Her er NITH sitt tilbud:

http://nith.no/index.php/meny/studier/bach...ammering/opptak

 

Funcom hadde et foredrag om seg selv på The Gathering. De sa at utdanningen ikke var så viktig hvis du var veldig interisert og kunne en del om programmering. Java var utelukket. De var ute etter programmere med C++ eller C kunnskaper. Så vidt jeg husker, men er ikke sikker. Så vil du jobbe med spill så er Funcom en mulighet. Dice (Digital Illusions) som holder til i sverige er også en god mulighet.

Endret av trond89
Lenke til kommentar

Det skal nevnes at blant annet NITH lar deg ta 2MX mattematikken mens du tar det første stuideåret ditt. Noe som er veldig greit for de som ikke har fått tatt andreårsmatten før.

 

Men anbefaler selv å gå allmennveien og få tatt all ekstra mattematikk etc på videregående.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Veldig nyttig og interesang tråd :thumbup:

Lurer på det samme selv jeg.

 

Går i 10. klasse nå, begynner på vidregående til høsten.

Jeg har lyst å jobbe med data eller film.

Er interisert i både data, film å Lyd.

 

Så jeg har søkt

Media & komunikasjon (1. valg)

elektro (2. valg) og

musikk (3.valg)

 

Hvis jeg kommer inn på M&K, da får jeg studie kompetanse tror jeg.

Kan jeg studere data vidre da. Eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar

Matte skal gå greit det :) Synes matte er morsomt og interessant...

*kremt* sekser *kremt*

hvordan er liksom data-miljøet i Norge? Normalt så forbinder man jo dataingeniører osv, med nerder med langt hår, tjukke briller etc :p

Er det slik eller...?

Lenke til kommentar

Bra du synes matten er interessant ;) Det kan være litt lurt å begynne å se på 1MX allerede nå så blir det lettere for deg senere.

 

Er ikke mye inne i datamiljøet i Norge jeg da, men mer ungdomsmiljøet innen data. Vil du vite hvordan data interesserte ungdommer ser så kan du dra på The Gathering. De er som folk flest, Noen er mindre pen og andre er penere. :p

Lenke til kommentar

Sånn for å hjelpe litt på vei:

 

Jeg tror at i tillegg til å velge riktig vei, er det viktig at du har entusiasme innenfor det du driver med, ellers vil du ikke lykkes.

 

Du har et veldig godt utganspunkt i det at du LIKER å programmere, og at du LIKER matte. Begge deler er nok viktige utganspunkter.

 

Jeg tror det beste for deg er å følge som det de andre over her har sagt, og holde på entusiasmen din. Det er ditt viktigste verktøy videre.

 

Jobb videre med programmeringen og lær deg gjerne mer og mer på fritiden. Det går vel mest i C/C#/C++ innen spillprogrammering.. Lag gjerne også noen enkle spill for å utfordre deg selv, sånn at du lærer enda mer.

 

Lykke til på veien, du følger den ganske likt som det jeg planlegger :) (Går på GK Allmenn nå..)

 

PS: Jeg vet at jeg deler teksten mye :p

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Fint med så mange tilbakemeldinger her :) Morsomt å se hvor mange andre også som interesserer seg for dette på denne måten. Har allerede lært mye av denne tråden. Visste at jeg ville jobbe med data for lenge siden, men visste ikke veien å gå :)

 

EDIT: Kom til å tenke på noe... Hvorfor er egentlig matte så viktig når man skal jobbe med data? Altså, opplever selv at å kunne matte godt er en stor fordel, men hvorfor blir det lagt så utrolig mye vekt på matten som det blir?

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...