Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dør/blir sur etter 5/10 min..


zatux

Anbefalte innlegg

Sykkelen: Aprilia RS 125 1999mod, cdi-blombe tatt, luftfilterboksen-blombe tatt, og 130 dyse..

 

Problemet er følgene: Sykkelen svev dårlig på tomgang, så jeg prøvde å stille på tomgangsskruen, men til ingen nytte.. Den var mer eller mindre utav funksjon (forrige eier som har klussa litt tror jeg), så jeg opna dysa, satte den lille plata på nåla ett hakk lengre ned.. I tillegg - så skrudde jeg litt på skruen oppe på dysa (noe som i teorien bare gjør at gassvaieren blir kortere)..

Sykkeln svev godt på tomgang, men etter en 2mils tur, så bare død den. Den ble sur, og jeg fikk ikke start på den før etter 5 min..

Oki, så jeg skrudde tilbake alt jeg hadde skrudd på før jeg begynte, men samme symtomene er der ennå..

 

Hvorfor dør sykkelen? Hvilkne kjente problemer sammsvarer med disse symtomene?

 

Takk :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har kjørt i 2mil, og den plutselig dør, så kan det tyde på varmskjæring.

 

varmskjæring er når sylinderen, stemplet blir for varmt, og utvider seg og setter seg fast.

 

De var gode symtomer du ramsa opp, særlig det med tomgangsskruen.

At det ikke hjelper å stille tomganskruen er fordi den antagelig trekker falskluft.

 

for ikke å få falskluft, så bytter du innsug og reed pakninger.

Falskluft er når mopeden suger luft fra andre steder enn gjennom gasseren. Den skal bare suge luft via gasseren, ellers så klarer den ikke regulere bensin = luft blanding og derfor funker det ikke å stille tomgang.

Lenke til kommentar

Oki, har misstanke om at belgen mellom dysa og sylinderen er litt for tørr, å att det muligens er noe sprekker i den.. (Så skal byttes)

 

Men hvordan hindrer jeg denne varmskjæringen? Bytte stempel? Eller bare stempelringer?

 

Er desverre nokså grønn :(

 

EDIT: typo

Endret av torvald
Lenke til kommentar

Du kan se varmskjæring som regel på Stemplet.

 

Stemplet er blitt veldig varmt, så det skal være antydninger til det på siden osv. Stemplet kan være litt oppsmuldra på toppen ( det er vanlig at det er svart på toppen av stemplet) , og stempelringene, som gjør at det blir kompresjon i motoren er sammensatt inn i stemplet, og det ikke går ann og dra ringene rundt stemplet.

 

Hvis det er det, så skifter du stempel og stempelringer. Dette er nok en pakke du kan få kjøpt. Husk og kjør inn stempel.

 

For ikke å varmskjære, kan du kjøre med 1-1,5-2 % olje ekstra, eller dyse opp hvis du har orginal dyse. For hvis du setter den til mer effekt, uten og endre bensin / Luft tilførselen vil den varmskjære seg, i værste tilfelle skjære sylinderen.

 

 

Ja, det kan være tennpluggen også. En tennplugg koster 30kr og er lett og skifte.

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...